دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

 

زهرا خدابخشی  بانوی لرستانی که متولد سال 1352شهرستان ازنا  است  توانسته  به چندین قله مرتفع صعود کند. 

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی افلاک ورزشی ،كوهنوردی تنها ورزشی است كه انسان را با طبیعت مانوس كرده و بر روی جسم و روان انسان تاثیری عمیق و ژرف می‌نهد. كوهنوردی تنها ورزشی است كه سكوی مدال ندارد، چرا كه زندگی سكو و مدال ندارد. تنها ورزشی است كه افراد در زمان بروز مشكلات تعویض نمی‌گردند. كسی برای رسیدن به مقصد عجله نمی‌كند و دیگران را به جای نمی‌گذارد. همه با هم و در كنار هم در تلاش هستند تا یك برنامه به خوبی به پایان رسد و در زمان سختی ها همه در كنار هم هستند تنها ورزشی است كه زنانه و مردانه ندارد ولی اکثرا به ظاهر آن را مردانه تلقی می كنند.

زهرا خدابخشی  بانوی لرستانی که متولد سال 1352شهرستان ازنا  است که توانسته است به چندین قله مرتفع صعود کنددر زیر گفتگوی اختصاصی خبرنگار افلاک ورزشی با این بانوی کوهنورد را بخوانید .

کوهنوردی را از کی شروع کردید ؟

"کوهنوردی را از سال 73بهمراه شوهرم برای حفظ سلامتی شروع کردیم  ولی وقتی به سراغ کوه‌پیمایی رفتم، متوجه شدم واقعا به همان چیزی که می‌خواستم رسیده ام. یک محیط آرام که جز خودت و طبیعت کسی در آن نیست و هر کاری که دل بخواهد می‌توانی انجام دهی. در کوه برخلافرشته های دیگر مسابقه و ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بتی وجود نداشت و کسی تو را به چارچوب و قالب خاصی اجبار نمی‌کرد و هرکجا می‌خواستی می‌توانستی راه خود را جدا کنی. این دقیقا همان چیزی بود که من به دنبال آن بودم. کوهنوردی را به صورت کوه‌گردی در 31 سالگی شروع کردم. خیلی دیر شده بود و دوستان کوهنوردی که اکنون با آن‌ها در تماس هستم تعجب می‌کنند که من اینقدر دیر شروع کرده‌ام ولی بسیار موفق شده‌ام. چون کوهنوردان معروف معمولا  کوهنوردی را از سنین شش تا هفت سالگی و در نهایت نوجوانی شروع می کنند."

از صعود های خود به کوههای ایران چه خاطره ای دارید ؟

درسال۸۴یه کوهنورد آلمانی به نام اولف لوتیکه به اتفاق وی وهمسرم وبرادرشوهرم به سمت قله میرزایی زمانی که به تونل میرزایی رسیدیم یه گروه با لگد تونل  راخراب میکردندکه کوهنورد آلمانی ناراحت شد وگفت چقدر عمر این تونل کوتاه شد همان تونلی که شما هم به انجا رفته اید.

چه توسعه برای خانمهای که دوست دارن رشته کوهنوردی را شروع کنند دارید ؟رشته مفرح وجذاب  کوهنوردی را ازهرزمانی که شروع کنند دیر نیست بهترین وشادترین رشته ورزشی برای بانوان کوهنوردی وکوهپیمای بوده ونشاط وشادابی را برای زنان به همراه دارد .

چه کوههای را فتح کرده اید ؟به همراه همسرم اکثر قلل مرتفع ایران را فتح کرده ایم .وامیدواریم به این ورزش به عنوان یک ورزش فرح جذاب که هم در ابعاد قهرمانی وهم در زمینه همگانی باعث نشاط وشادابی در جامعه می شود مورد توجه قرار گیرد.

از مسولین استان وهیات کوهنوردی چه انتظاری دارید ؟از مسئولان استانی وهیات کوهنوردی لرستان انتظار دارم با حمایت از کوهنوردان وبانوان علاقمند به این رشته در ابعاد همگانی وقهرمانی باعث توسعه این رشته شوند .

در پایان چه انتظاری از جامعه کوهنوردی دارید ؟در کوه وکوهپیمایی به پیشکسوتان این رشته احترام گذاشته وهمیشه کسوت را رعایت کنند از شما هم که به کوهنوردی توجه داید سپاسگذارم .

مصاحبه از هادی محمدی 

 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

دیدگاه‌ها  

+3 #1 صدرا یاری 1395-11-07 13:08
زنده باد خانم خدابخشی و دورود بر عزم و اراده آهنین ایشان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

Back to Top