دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 889

   وضعیت قرمز و اورژانسی ورزش لرستان  


 

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی افلاک ورزشی ،وزارت ورزش و جوانان  به عنوان یک نهاد دولتی و با گستره وسیع و فراگیر در سراسر کشور با هدف نهادینه کردن فعالیت های بدنی و ورزش، ایجاد روحیه نشاط و شادابی و ثمر بخش کردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه ایجاد شده است.

بدیهی است که پوشش قشر عظیم مردم در بخش فعالیت های ورزشی به منظور تحقق اهداف مذکور مستلزم برنامه ریزی اصولی، بودجه، فضای ورزشی مناسب و نیروی انسانی متخصص در کنار استفاده بهینه فضای ورزشی درکشور است.

رشد فزاینده ورزش در دو دهه اخیر، آن را به یک صنعت فعال در قرن حاضر تبدیل کرده است چنانکه در میان علوم مختلف، تربیت بدنی و علوم ورزشی طی سالی علم و دانش دستخوش تحولات چشم گیری گشته است.

 متاسفانه در طول سه سال مدیریت و جلوس عزیز پور بر صندلی سبز مدیریت ورزش استان جامعه ورزش ،کارشناسان زبده ورزش ،مربیان ،ورزشکاران ،سمن ها ،هیات های ورزشی  همواره نسبت به بی توجهی و کم توجهی این اداره کل نسبت به مقوله ورزش و جوانان نقد های بسیاری داشته اند .

ورزش استان در بحث توجه به باشگاه داری و توجه ویژه به باشگاههای خصوصی در لیگ های مختلف  کشور نگاه سطحی نگری داشته و با بی توجهی محض باعث دلسری باشگاههای استان در لیگ های مختلف  شده و حتی فرار بخش خصوصی  به عنوان بازوی ورزش قهرمانی در استان شده اشت البته همه ما می دانیم وظیفه اداره کل ورزش وجوانان استان تیمداری و باشگاههداری نبوده ونیست ولی آیا حمایت های جانبی و حل مشکلات فیزیکی باشگاهها و استقبال از بخش خصوصی  نمی تواند وظیفه اداره کل باشد ؟

در بحث توجه به ورزش قهرمانی و قهرمانان وورزشکاران زبده استان اداره کل ورزش و جوانان استان  در این سه سال کمترین توجه را به قهرمانان ارزنده لرستانی به عنوان سرمایه های بی نظیر و نخبگان ورزش استان داشته و قهرمانان ورزش استان در رشته های مختلف ورزشی از جمله قهرمانان پاراالمیکی و مدال اوران پرورش اندام جهانی و....از عدم توجه مدیریت ارشد استان به قهرمانان ورزش لرستان با مصاحبه های مختلف به شدت گلایه مند بوده و بسیاری از این قهرمانان به عنوان نخبگان زبده ورزش استان به استانهای متمول کوچ کرده اند .

 

در بحث توجه جدی به ورزش شهرستانها و هیات های ورزشی شاهد های تبعیض های  بسیاری  هستیم . 

ودر این میان نگاه جدی به توسعه وتقویت یک شهرخاص در مدیریت ورزش استان این روزها شهره خاص و عام است .

متاسفانه مسئولان اداره ورزش و جوانان لرستان تناسب را برای حل مشکلات هیئت های ورزشی و تقشیم امکانات رعایت نمی کنند و شاهد یک تبعیض هستیم.

این تبعیض به فعالیت هیئت ها ضربه وارد می کند و باعث می شود که ورزش استان لرستان آنطور که باید رشد نکند.

در بحث سرانه فضای ورزشی و گسترش این سرانه در استان عملا بسیاری از هیات های ورزشی استان همچنان اندر خم یک کوچه اند و از داشتن خانه تخصصی  بی بهره هستند و عملا در این سه سال شاهد رشد سرانه ورزشی نبوده ایم و تعامل اداره کل ورزش استان با ادارات دارای سرانه فضای ورزشی مناسب از جمله آموزش و پرورش ،کار ،دانشگاه آزاد و دولتی ،شرکت پگاه و.....چندان مطلوب نبوه است .

 

 

 

 

حدوداً مهرماه سال 93 بود که علی یاور عزیزپور دانشجوی دکترای ورزشی سکان هدایت ورزش لرستان را در دست گرفت.

وی  فردی آکادمیک و تحصیلکرده بود و همگان انتظار داشتند در حوزه های فنی فکوس کرده و قدری چالش ها را از ورزش دور کند اما برخلاف تصور از آنجاییکه تجربه اجرایی نداشت خود باعث تنش و چالش در ورزش شد بجای اینکه  اولویت خود را پروژه های عمرانی و توجه به ورزش قهرمانی و همگانی و توسعه ورزش قرار دهد خیلی زود اولویت خود را جابحایی مدیران و حدف باتجربه ها از بدنه ورزش قرار داد هر چند انتصابات حق طبیعی هر مدیرکل است اما باید دید وقتی این انتصابات و جایجایی ها به امری روزانه و تقریبا نزدیک به طیفی خاص باشد آیا به نفع ورزش خواهد شد یا به آن آسیب وارد می کند؟؟

با نگاهی گذرا و اظهارنظرهای کارشناسان و پیشکسوتان ورزش و عدم نارضایتی از انتصابات اخیر که در نوع خود کم سابقه بوده در می یابیم که تبعات منفی جابحایی ها و حدف باتجربه ها از ورزش آسیب جدی به ساختار ورزش استان وارد ساخته است که شاید زمان زیادی نیاز باشد تا بتوان آن را ترمیم کرد.

بیشتر سالن های ورزشی و یا سالن های استخرو  مکان های ورزشی کشور ما از حداقل امکانات مانند رخت کن ,سرویسهای بهداشتی ,سرویسهای رفاهی و خدماتی مثل پارکینگ, اتاق کمکهای اولیه ,تلفن عمومی محروم هستند.

هم اکنون جایگاه و پایگاه نیروی انسانی متخصص در حوزه ورزش لرستان کمرنگ و بعضا در حد بسیار پایینی است. سیل ورود مدیران و افراد بعضا غیرمتخصص به مدیریت هیات‌های ورزشی استان روز به روز بیشتر شده و معلوم نیست در صورت جابجایی این مدیران به پست‌های بالاتر و خروج‌شان از استان چه سرنوشتی درانتظار این هیات ها است؟

استان لرستان قهرمانان ورزشی فراوانی را تحویل تیم ملی در رشته های مختلف داده است و متاسفانه نبود زیر ساخت‌های صنعتی و نبود اسپانسر همیشه ورزش استان را آزار داده است.

متاسفانه سوء مدیریت از عمده دلایلی است که همیشه ورزش استان لرستان از آن متضرر شده و عمده دلیل آن هم وجود افراد نا آگاه و ناکارآمد در راس هیات ورزشی است.  

 افرادی با سیاست و سیاست بازی و با وعده‌های آنچنانی سکان مدیریت ورزش این استان را بدست می گیرنند  و عمدتا تنها کاری که می‌کنند عزل و نصب و جابه جایی کارمندان و روسای هیت‌های ورزشی است که با اهداف و منافع این مدیران همسو نیستند.

مدیرکل فعلی استان لرستان است با تصمیمات خود باعث عدم موفقیت ورزش استان شده و متاسفانه کسانی که چنین مدیرانی را انتخاب می کنند هرگز پاسخگوی انتخاب خود نیستند.

اگر نگاهی به سهمیه بدست آمده المپیک و پارالمپیک بیندازیم شاهد نزول ورزش استان بطور جدی خواهیم بود.

در پارالمپیک نیز ما چند سهمیه داریم که اکثر ورزشکاران از شرایط ورزش و مدیریت آن ناراضی هستند.

مدیریت ورزش استان در جلسه معارفه خود اظهار داشتند وامدار کسی نیستند، تاکید کرد: مدیریت فعلی دقیقا خلاف آنچه گفته‌اند عمل می‌کنند و معاونین و نورچشمی های خود را از شهرها و جناح‌های خاص انتخاب کرده‌اند و هیچ توجهی هم به شایسته سالاری که همیشه مورد توجه مقام معظم رهبری است ، نداشته اند.

 گماردن افراد غیر ورزشی و غیر مسئول در رده های مدیریتی ورزش تبعاتی غیر از این نمی‌تواند داشته باشد و چرا که به مانند سایر استان‌ها در استان ما کمیته‌های تخصصی جهت پیگیری امور باشگاه‌ها تشکیل نمی شود.

تغییر و تحولات مدیریتی و عزل و نصب‌های پی در پی در ورزش استان طی دو سال اخیر نفع آن چنانی برای ورزشکاران و ورزش لرستان نداشته است‌ و آب سردی بر پیکر بی‌رمق ورزش  استان لرستان ریخته است تا بی رمق و خسته چشم به آینده بدوزد، ، آینده ای که هر روز کم رنگتر از دیروز جلوه می‌کند و این بار از استاندار و مجمع نمایندگان‌جدید تقاضا داریم‌ به مقوله ورزش و مدیریت آن ورود کند تا بیش از این ورزش این استان به نابودی کشیده نشود.

نبود پروژه‌های جدید ورزش، بی‌سر و سامانی و بلاتکلیفی بعضی هیأت‌های ورزشی، نبود طرح‌های تحقیقاتی پژوهشی و عدم همکاری با دانشجویان و مراجعان، انحلال تیم‌های فوتبال استان، نبود برنامه‌ای مدون برای بازسازی اماکن فرسوده ورزش در استان، بی‌اهمیتی و بی‌تفاوتی به استقبال و تجلیل از قهرمانان، رها کردن قهرمانان بعد از قهرمانی، عدم مداخله مدیرکل در اختلافات برخی هیأت‌ها و فدراسیون‌ها، طولانی شدن احداث ورزشگاه بزرگ خرم‌آباد طی سال‌های اخیر،  پایین بودن میزان سرانه ورزش استان،  عدم به کارگیری نیروهای متخصص و با انگیزه در بخش‌های مختلف ورزش، عدم سرکشی به اماکن ورزشی و عدم تلاش در جهت رفع موارد نقص آن‌ها، از جمله معضلات و زمزمه‌های ورزش لرستان است که موارد مطرح شده از جمله انتظارات جامعه ورزش لرستان به حساب می‌آیند که حداقل انتظار می رود برای حل آنها گام های استوارتری از سوی مدیریت ورزش استان برداشته شود.

 یک مدیریت کارآمد باید بتواند با تصمیمات درست و تحولات به موقع از عهده وظایف خود به خوبی برآید و سیستم خود را کارآمد کرده و از انزوا و ناکارآمدی سیستم تحت کنترل خود جلوگیری کند.

با توجه به شرایط بحرانی ورزش در لرستان  که بارها از سوی رسانه‌های مختلف نیز عنوان شده بود و البته حالا که با رای بالای مردم این استان به عملکرد ضعیف این حوزه همراه شد، حالا به نظر می‌رسد که باید وزیر ورزش و جوانان اقدامی عاجل در ایجاد تغییرات در ورزش و جوانان لرستان انجام دهد.

تغییراتی که هرچه دیرتر انجام می‌شود، ضربه محکم‌تری بر پیکره خراب ورزش و جوانان لرستان وارد می‌کند.

ورزش استان  دارای نام آوران و قهرمانان متعددی بوده که باید به درستی از آن بهره گیری کنیم.

در استان لرستان  ورزش و ارزش، قهرمانی و پهلوانی را شاهد هستیم و انتظار داریم به حوزه ورزش و مقوله جوانان بیشتر پرداخته شود و باید تلاش مضاعف صورت گیرد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان مورد نقدهایی بوده و در مجموع عملکرد مدیریت دستگاه ورزش مثبت تلقی نمی شود و جمعی از نمایندگان مجلس در لرستان  نسبت به عملکرد و مدیریت او نقد و نظرهای دارند و انتقاداتی وارد است.

بایدلرستان  با این پیشینه گسترده ورزشی مدیر شایسته، لایق و توانمندی در عرصه ورزش و جوانان داشته باشد و وظایف خود را به درستی ایفا کند.

باید امکانات ورزشی را برای نشاط , شادابی و تحرک روستاییان افزایش داد و بنده به عنوان عضو فراکسیون ورزش پیگیر مطالبات ورزش روستایی بوده و باید از مشارکت های مردمی در ارتقای بسترهای ورزش روستایی بهره گیری کرد.

در زیر بسیاری از نقاط ضعف و قابل  نقد اداره کل ورزش و جوانان استان در سه سال گذشته به اختصار آمده است .

 

1-  بی توجهی به قهرمانان و مدال آوران لرستانی در عرصه های مختلف

2-  نبود خانه جوانان دربسیاری از شهرهای استان لرستان

3-  دخالت عوامل غير ورزشی و سیاسون  در عزل و نصب ها ی ورزشی 

4-کم توجهی جدی به باشگاههای لرستانی به عنوان متولی ورزش استان 

5-حضور مدیران غیر همسو با دولت در بدنه اصلی اداره کل  

6-منزوی کردن رسانه های ورزشی و عدم تعامل با نشریات تخصصی ورزش استان

 5نگاه قومی و قبیله ی به ورزش و عدم توجه جدی به  ورزش شهرستانهای استان

4- نزول فاحش در رده بندی سالانه عملکرد در دستگاه ورزش و جوانان

5- عدم توجه به مقوله جوانان

6- دخالت دادن افکار محدود و بخشی نگری و همشهری گرایی در تصمیمات

7- عدم تلاش برای برگزای رویداد ورزشی بین المللی در استان

8- نداشتن حتی یک سالن استاندارد  تخصصی  میزبانی مسابقات ملی در شان ورزش لرستان

9- گله مندی شدید قهرمانان و نخبگان ملی ورزش استان

10-  شائبه مهندسی انتخابات مجامع هیات ها،و گلا یه مندی از برگزاری انتخابات سالم

11-  بی توجهی به پیشکسوتان و کارشناسان زبده ورزش استان

13- عدم جذب اسپانسر چشم گیر در طول مدیریت

14-  عدم توجه به مشکلات مالی هیات ها

و.....

تنها بخشی از ضعف های مدیریتی عزیزپور در ورزش لرستان در طول سه سال گذشته بشمار می آید که البته برخی کاسبان سیاسی با حمایت های معنی دار خود در صدد تثبیت جایگاه مدیریت وی در استان هستتند.

اگر چه برخی سیاسیون غیر ورزشی  تصور می کند حمایت ازعزیز پور و تیم همراه وی  کمک به مدیر همسو با دولت در استان خواهد اما نبایستی فراموش کرد عملکرد همواره مورد نقد مدیر کل  در این مدت نسبت جامعه ورزش  و مورد وثوق مردم در ورزشی نتیجه معکوسی را برای دولت حداقل در لرستان  با خود به همراه خواهد داشت.

 

و از استاندار استان دکتر خادمی می خواهیم با تجدید نظر در مدیریت ارشد ورزش استان و حضور مدیری کاردان ،سخت کوش و ورزشی که تنمها دغدغه اش توسعه ورزش استان و نگاه جدی به مقوله های تاثیر گذار ورزش و جوانان کشتی طوفان زده ورزش رستان را به ساحل نجات برساند تا ورزش استان پش از چند سال زنگ وروی وش به خود ببند .

 

محمود داودی نژاد

 

نوشتن دیدگاه

Back to Top