آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: ایران جایگاه خوبی در سرقت‎های علمی ندارد.

به گزارش افلاک ورزشی نیوز، دکتر علی خاکی صدیق در همایش آشنایی با اخلاق پژوهشی که در دانشگاه آزاد خرم‎آباد برگزار شد، اظهار کرد: اخلاق پژوهشی برای کسانی که قصد انجام کارهای پژوهشی را دارند، بسیار مفید بوده و رعایت نکات اخلاقی در این حوزه سبب نشر خروجی واقعی خواهد شد.

وی بیان کرد: امروز پژوهشگران بسیاری هستند که در حوزه پژوهش متخلق به اخلاق نبوده و این کار خود را زرنگی تلقی می‎کنند.

این پژوهشگر اضافه کرد: اگرچه علمای علم اخلاق نظریه‎های کلی در حوزه اخلاق پژوهشی ارائه داده‎اند، اما این خود مهندسان و پژوهشگران هستند که باید اخلاقیات را در این باره تعریف و تدوین کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به اصلی‎ترین وظایف کارگزاران علمی اظهار کرد: کار پژوهشگران باید نوآورانه باشد و انجام تکراری ارزشی ندارد؛ نتایج علمی را در اختیار آحاد جامعه علمی قرار دهید و امانتداری امین باشید.

خاکی صدیق یادآور شد: دو موضوع اساسی رفتارهای نادرست پژوهشی و رفتارهای سوال‎برانگیز پژوهشی در حوزه اخلاق پژوهشی مورد بررسی قرار می‎گیرند.

وی از رفتارهای نادرست پژوهشی به عنوان "محرمات پژوهشی" یاد و تصریح کرد: انجام چنین رفتاری واکنش تنبیهی به دنبال خواهد داشت و پژوهشگر مورد انتقاد و سرزنش جامعه علمی قرار خواهد گرفت.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: رفتارهای سوال برانگیز به عنوان مکروهات پژوهشی مطرح هستند و گرچه با انجام آن کسی ما را جریمه نمی‎کند، اما در درازمدت با مشکل مواجه خواهیم شد و از نظر علمی زیر سوال می‎رویم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: سرقت علمی، ایده‎برداری، جعل و سرهم‎بندی، تحریف و دروغین‎سازی از جمله رفتارهای نادرست پژوهشی و علمی هستند.

خاکی صدیق در تشریح رفتار نادرست تحریف و دروغین‎سازی در حوزه پژوهشگری، تصریح کرد: در این مورد پژوهشگر نتایج را طوری ارائه می‎دهد که در آن دستکاری شده است.

وی با بیان اینکه سرقت علمی متأسفانه گریبان‎گیر بسیاری از پژوهشگران ایران شده است، افزود: به کارگیری ایده‎ها و انتشارات پژوهشی دیگران از هر نوع به هر اندازه، به عنوان نتیجه خود، سرقت علمی محسوب می‎شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: جعل و سرهم‎بندی و تحریف رفتاری بر ضد علم و سرقت علمی رفتاری بر ضد خانواده پژوهشگران بوده و جوهره آن دزدی است.

خاکی صدیق یادآور شد: متأسفانه آفتی که در بین بسیاری از دانشجویان و مقالات و پایان‎نامه‎ها رواج یافته است، مرجع‎دهی‎های بی‎مورد و ندیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بی‎اطلاعی از موازین اخلاق حرفه‎ای، فراموشی فرمان‎های الهی، قوانین و راهنمایی‎های ناکافی، غنی‎سازی آسان و سریع رزومه‎های کاری، کسب مدرک، بی‎تفاوتی و... از ریشه‎های بی‎اخلاقی‎های پژوهشی است.

این پژوهشگر اضافه کرد: سرقت علمی، بازی با ابروی جامعه علمی است، چراکه بار کجی است که به منزل نمی‎رسد؛ وجهه علمی کشور با سرقت علمی مخدوش می‎شود.

خاکی صدیق اظهار کرد: اگر رفتارهای نامتعارف در حوزه پژوهشگری برای پژوهشگران ایرانی عادی شود، مردم نسبت به آنها و مطالعاتشان بی‎اعتماد شده و جامعه بین‎المللی نیز نسبت به ما بدبین خواهد شد.

وی گفت: متأسفانه ایران جایگاه خوبی در سرقت‎های علمی ندارد و پژوهشگران باید با چنین رفتار نادرستی مبارزه کنند.

 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top