دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

بنیان گذار هاکی لرستان گفت :هاکی لرستان از نبود حامی رنج می برد  ولرستان قطب استعداد یابی هاکی ایران است .

 به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی افلاک ورزشی ،سیدیداله قیاسیان» متولد 1347 در محله مطهری خرم آباد است که بیش از 36 سال در رشته ورزشی هاکی مشغول فعالیت است. وی در خانواده ای ورزشی بزرگ شده و هاکی را از سال 1360 آغاز کرده است و در حال حاضر در كسوت مربیگری فعالیت می‌كند.
 قیاسیان پیش از این نماینده کل هیات‌های ورزش استان، مدرس فدراسیون هاکی، مسئول کمیته استعدادیابی فدراسیون هاکی و مدیر تیم‌های ملی پایه بوده است و طی سال‌های 70 تا 86 هم ریاست هیات هاکی استان را بر عهده داشته است. قیاسیان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد؛ از توانایی ورزشکاران خرم آبادی تا مشکلات پیش روی این رشته ورزشی. وی معتقد است؛ورزشکاران هاکی لرستان یک سروگردن بالاتر از دیگر ورزشکاران استان‌های دیگر هستند به طوری که چارچوب واساس تیم ملی را ورزشکاران استان تشكیل می دهند. گفت‌و‌گوی ما با این مربی و ورزشکار خرم آبادی را در ادامه می‌خوانید.

شروع رسمی هاكی لرستان
قیاسیان می‌گوید: علاقه به ورزش هاكی باعث شد كه از ١٣ سالگی آموزش این رشته را زیرنظر«حاج علی احمدیان»، «مجتبی هاشمی تویسرکانی» و «حاج حسن بی غم» آغاز کنم. با وجود مشکلات جنگ هاكی استان از سال 65 تا 70 نیمه تعطیل بود، اما از سال ٧٠ استارت رسمی این رشته در لرستان زده شد. از آن پس تا ١٦ سال تلاش بی‌وقفه‌ای در تربیت رده‌های سنی مختلف جزو افتخارات من در هاكی استان بوده است.
 وی كه مدرك مربیگری بین المللی اش را در سال 2007 از کشور اتریش کسب کرده، در این باره اظهار می‌كند: بعدها مدرک مربیگری چمن را از کشورعمان دریافت كردم. اکنون هم مربی هاکی هستم. در سال‌های گذشته مربی تیم ملی جوانان و بزرگسالان بودم اما به دلیل برخی مشکلات از سال 86 کناره گیری کردم.

ستاره‌های خرم آبادی در تیم ملی
مربی هاكی استان درباره ارزیابی اش از هاكی استان عنوان می‌كند: چارچوب اصلی تیم ملی هاکی را بچه‌های خرم‌آباد تشکیل می دهند. لرستان هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است. سال 70 تا 86 اوج فعالیت این رشته ورزشی در استان بود.
این مربی با اشاره به اینكه رئیس کمیته داوران هاکی کشور خرم آبادی است ادامه می‌دهد: ٤ داور بین المللی هاکی هم از ورزشکاران خرم‌آباد هستند.
وی درباره افتخارات هاكی استان توضیح می‌دهد: 6 یا 7 دوره تیم ملی هاكی با وجود بچه‌های خرم آباد قهرمانی آسیا را کسب کرد و ستاره‌های تیم ملی هاکی را ورزشکاران خرم‌آبادی تشکیل می‌دهند. ورزشکارانی چون «یعقوب بهرامی»، «بهداد بیرانوند»،«رضا عباسی» و «علی سلطانی» از ستاره‌های تیم هاکی هستند. تیم بانوان هاکی استان هم از قهرمانی عقب نبوده و 11 دوره قهرمانی لیگ برتر كشور را به نام خود ثبت كرده است.
 
آموزش رایگان
قیاسیان درباره مشكلات پیش روی ورزش استان بیان می‌كند: در حال حاضر امکانات ورزشی زیاد است اما وجود برخی قوانین، ورزش را از بین برده است. به عنوان مثال یکی از معضلات پیش روی ورزش استان ماده 88 یعنی خصوصی‌سازی اماکن ورزشی است. با این قانون فضاهای ورزشی توسط بخش خصوصی اجاره داده می‌شوند. در واقع این قانون دست وپای مدیران را می بندد. عدم ثبات مدیریتی هم از دیگرمواردی است که باعث شده ورزش استان حال چندان خوبی نداشته باشد.

وی عمده ترین مشکل تیم ورزشی هاکی استان را نبود سالن هاكی عنوان می‌كند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر چمنی برای ورزشکاران هاکی چمن در استان وجود ندارد، با اینکه هاکی رشته ورزشی فعالی در استان است اما خانه هاکی نداریم. البته سالن هاکی وجود دارد اما ورزشکاران برای تمرین سالن اختصاصی می‌خواهند. کمبود امکانات باعث شده ورزشکاران سطح بالای لرستانی با نام دیگر استان ها در مسابقات ملی و بین المللی حضور پیدا کنند.

رئیس سابق هیات هاکی لرستان به نبود حامی مالی اشاره می‌كند و می‌افزاید: مشكل دیگری که پیش روی ورزشکاران هاکی وجود دارد بحث اشتغال است. با اینکه بیشتر ورزشکاران هاکی دارای تحصیلات آکادمیک هستند، اما بسیاری از آنها شغل مناسبی ندارند که به عنوان یکی از دغدغه‌های این ورزشکاران و همچنین مسئولان مطرح است. شرایط به گونه‌ای ‌است كه در حال حاضر لباس و کفش ورزشکاران هاکی را خودمان تهیه می کنیم و آموزش علاقه‌مندان رشته ورزشی هاکی به صورت رایگان است.

هاكی؛ نیازمند تعاون
قیاسیان درباره شناسایی استعدادهای ورزشی در استان اظهار می‌كند: این ورزش شرایط خاصی دارد بنابراین شناسایی استعدادها سخت است و باید پس از شناسایی، غربالگری هم صورت بگیرد. ورزش‌های دسته جمعی مانند هاکی نیازمند همكاری و تعاون بین ورزشکاران است؛ امری که در لرستان کمرنگ شده است. همچنین این ورزش نیازمند ابزار، فضا، تجهیزات و امکانات خاصی است در حالی که ورزش‌های انفرادی به این تجهیزات احتیاج ندارند.

 

فاطمه صفری :همشهری

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top