دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

رشادت و ایثار رزمندگان نگذاشت حتی یک وجب از خاک مقدس کشورمان به دست نا اهلان و دشمنان بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری افلاک ورزشی ، پیروزی انقلاب اسلامی پس از رشادت ها و مبارزات بسیار بر علیه طاغوت، باعث گردید که فصل جدیدی از حیات مردم مسلمان ایران و نظامی مقدس بر پایه رهبری ولایت فقیه آغاز شود که سرمنشأ تحولات بسیار عمده ای در منطقه و جهان شد. دنیای استکبار که در خاورمیانه موقعیت از دست اش رفته را برنتابید، از طریق تحریک همسایگانی همچون رژیم بعثی عراق به دنبال جنگ افروزی برعلیه ایران و براندازی این نظام نوپا در همان اوایل استقلالش بود و سرانجام موفق شد با کمک و تجهیز نمودن قوای نظامی رژیم بعثی صدام در سایه حمایت های همه جانبه و استراتژیکی، ایران را وارد جنگ با قوای تا دندان مسلح رژیم بعث نماید.

در واپسین روزهای شهریور سال59 بود که مرزهای غربی کشورمان  مورد هجوم وحشیانه دژخیمان بعثی قرار گرفت و مردم ظلم ستیز و حماسه ساز ایران اسلامی برای دفاع از کیان خود و حفظ ارزش های انقلاب و نظام، دعوت رهبر و معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) را لبیک گفتند و از بزرگ و کوچک، پیر و جوان راهی جبهه های حق علیه باطل شدند. هشت سال دفاع جانانه و تقدیم هزاران شهید، جانباز و آزاده حاصل رشادت های فرزندان وطن در دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران بود که طبق اسناد و شواهد، بسیاری از کشورهای دنیا که حامی آمریکا و هم پیمانانش بودند، در این جنگ نابرابر در کنار رژیم بعثی عراق بودند صدام جنایتکار را در این جنگ همراهی می کردند،رشادت و ایثار رزمندگان نگذاشت حتی یک وجب از خاک مقدس کشورمان به دست نا اهلان و دشمنان بیفتد.

اکنون که سالها از این رشادت ها و حماسه ها می گذرد، وظیفه ای خطیر و سنگین بر دوش همه ما سنگینی می کند که همانا حفظ نام و یاد شهدا، جانبازان، آزادگان و همه عزیزانی است که در این جنگ شرکت داشته و از نام و کیان ایران اسلامی حراست نموده و باعث شدند که نام این کشور همواره در اوج عزت، اقتدار و سرافرازی باشد.

در سایه فرهنگ جهادی و ایثارگری است که ایران اسلامی توانسته در برابر دشمنان و استکبار جهانی خصوصاً آمریکای جنایتکار ایستادگی کند و پوزه همه بدخواهان و ایادی ظلم و کینه را به خاک بمالد. با اینکه از دوران دفاع مقدس فاصله چندانی نگرفته ایم، اما روحیه جهادی مردم شریف ایران هنوز جایگاه خود را داراست و در همه عرصه ها شاهد حضور آنان در صحنه هستیم. اگرچه در سالهای اخیر توانسته ایم در بخش دفاعی کشور به دستاوردهای بی نظیری در سطح جهان دست پیدا کنیم و جرأت تفکر حمله به کشور از سوی دنیای استکبار گرفته شده اما لازم است در زمینه های دیگری همچون اقتصاد با تکیه بر روحیه جهادی، خودباوری، اعتماد به نفس، توجه به خلاقیت، نگاه به مولفه های داخلی و اعتماد به جوانان مومن و بابصیرت کشور در راستای فراهم نمودن شرایط اقتصادی مناسب و شایسته مردم و نظام تلاش کنیم که خوشبختانه در حال حاضر چنین تحول شگرف و با عظمتی شکل گرفته و با بهره گیری از ظرفیت ها و داشته های کشور، به اهداف و خواسته های خود یکی پس از دیگری دست پیدا می کنیم.

اگرچه در حال حاضر مشکلاتی در کشور به چشم دیده می شود، اما باید بدانیم این مشکلات به واسطه فرهنگ جهادی همگانی از میان رخت برخواهد بست و با اتکا به اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به خوبی آن را برای حفظ و تداوم نظام ابلاغ فرموده اند، می توانیم آسیب تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمنان را از سر انقلاب و مردم دفع نماییم. البته فراموش نکنیم عده ای با تردید نمودن در رابطه با فرهنگ انقلابی و جهادی، به مضاعف شدن مشکلات در جامعه دامن می زنند و نارسایی ها را بزرگ و حل ناشدنی عنوان می کنند اما شواهد و تجارب نشان می دهد که هرگاه بر محور امام(ره) و انقلاب حرکت کرده ایم، به پیروزی دست یافته ایم و امروز اگر فردی به شرایط فعلی در کشور معترض باشد، یقین بدانیم که از آرمان های انقلاب و فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت فاصله گرفته است.

در این برهه از زمان ایران اسلامی  به یکی از کشورهای مهم و بانفوذ در دنیا مبدل شده و نقش بی بدیل و بی تردیدی در مناسبات منطقه ای و جهانی دارد. لذا در داخل کشور نیز همه ما و به خصوص مسئولان و دست اندرکاران مملکتی با یاری و مدد همگانی در سایه رهنمون های ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در راه ارتقاء سطح معیشت و رفاه جامعه گام برداریم و اقداماتی همچون ایجاد اشتغال، از بروز آسیب های اجتماعی در کشور جلوگیری نماییم و با اتحاد و همدلی و همزبانی مطابق آنچه که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال ترسیم نموده اند، زمینه های فراهم شدن نفاق و دودستگی و چنددستگی را در کشور از بین ببریم. نمونه ای از این مسائل که نیاز به همدلی و بصیرت دارد، بحث هسته ای کشور در شرایط فعلی است و بر اساس آنچه که رهبر معظم انقلاب پیش پای تیم مذاکره کننده، همه دولتمردان و مردم ایران نهاده اند، یکدل و یک صدا باشیم و با دودستگی خود در زمین دشمن بازی نکنیم.

نکته ای که در حال حاضر دوست و دشمن به آن اذعان دارند، این است که انقلاب اسلامی به الگویی بارز و مشخص برای تمام آزادی خواهان و عدالت جویان در دنیا معرفی شده و در حال نفوذ و تاثیرگذاری بر روی بسیاری از ملت ها و کشورهاست و می خواهند از نظام ما برای ترسیم راه خود الگوبرداری کنند. از این رو محتمل است که کشورهای زورگو و ظالم همانند آمریکا مدام در صدد ضربه زدن به این نظام باشد زیرا موقعیت، مطامع و منافع آنان با ایستادگی ایران اسلامی در مقابلشان به خطر افتاده و علیرغم همه دشمنی ها،این نظام مقدس به سردمدار و پرچمدار آزادی و آزادگی در جهان تبدیل شده است. در این شرایط حساس علاوه بر اینکه جوانان و نوجوانان کشور باید با روحیه انقلابی و جهادی برای حفظ و صیانت از انقلاب و آرمان های والای آن تربیت شوند،  لازم است شخصیت ها و عناصر تربیت شده انقلاب و دوران دفاع مقدس در تمامی عرصه ها و در رأس امور حضور داشته باشند تا راه نفوذ و ضربه زدن دشمنان به کشور بسته شود. نمونه هایی از این شخصیت ها و افراد که به عنوان عناصر تربیت شده انقلاب از آنان یاد می شود، قشر ایثارگر می باشد که به عنوان حماسه سازان و مدافعان واقعی نظام و انقلاب در آزمونی بزرگ، سربلند بیرون آمدند و در این برهه به عنوان راویان حماسه های دوران جنگ و مروجین فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه محسوب می گردند. بر این اساس جوانان و نوجوانان امروز انقلاب باید با تأسی از فرهنگ ناب و غنی ایثار و شهادت در راه حفظ و صیانت از آرمان های والای انقلاب گام بردارند و شهدا، ایثارگران و رزمندگان، دوران دفاع مقدس را به عنوان الگو اسوه خود در تمام مراحل زندگی خود قرار داده و در سایه رهنمون های رهبر معظم انقلاب برای عزت، سرافرازی و بالندگی میهن عزیزمان همواره تلاش نمایند.

یادداشت :

نویسنده: حمید آلی آبادی، جانباز70درصد

 

 

دفاع مقدس؛ تابلو زیبای نمایش ایثار و شهادت

هنوز یاد و خاطرات رشادت ها و فداکاری های زنان و مردان شهید پرور این مرز و بوم در خاطره ها باقی مانده و خواهد ماند.

 

درست در زمانی که مردم انقلابی ایران تازه از بند رژیم پهلوی نجات پیدا کرده بودند و با بیرون راندن استکبار امریکایی و کوتاه کردن دست ایادی آنها از کشور و چپاول سرمایه های عظیم مملکت، در حال سر و سامان دادن به وضعیت داخلی کشور بوده و می خواستند با آباد کردن میهن خود، خون های ریخته شده جوانان عزیز این مرز و بوم را پاس دارند و در جهت پیشرفت و آبادانی کشور در حال برداشتن قدم های بلندی بودند، رژیم بعث عراق با مشاهده سقوط رژیم پهلوی و تضعیف موقعیت آمریکا در ایران، فرصت را برای یک حمله نظامی مناسب دید و دست به تحرکاتی در مرزهای مشترک زد؛ او با این بهانه که خوزستان جزئی از خاک عراق است اقدامات همه جانبه ای را به منظور اشغال کشورمان آغاز کرد و جنگی را بر دو ملت ایران و عراق تحمیل نمود که بعد از سال ها آثار مخرب آن همچنان نمایان است.

دولت عراق‌ در ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ با تسلیم‌ یادداشتی‌ رسمی‌ به‌ سفارت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در بغداد، اعلام‌ کرد که‌ اعلامیه‌ الجزایر و عهدنامه‌های‌ مربوط‌ به‌ مرز مشترک‌ و حسن‌ همجواری‌ و ۳ پروتکل‌ و پیوست‌های‌ آن‌ و دیگر موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های‌ انضمامی‌ به‌ این‌ عهدنامه‌ را یک جا و یک‌ جانبه‌ فسخ‌ کرده‌ است‌. پس از این اقدام، صدام در مقابل دوربین های تلویزیون عراق، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر که در آن عراق حاکمیت ایران بر خوزستان را به رسمیت شناخته بود، پاره کرد و در ۳۱ شهریور همان سال هواپیماهای عراقی شهرهای خرمشهر و آبادان را به گلوله بستند و بدین ترتیب جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق با به کارگیری توان نظامی و با عبور از مرزهای بین المللی و تجاوز به خاک سرزمین ایران آغاز شد و در فاصله کوتاهی بخشهایی از سرزمین کشورمان را به اشغال خود در آورد

این جنگ در حالی شروع شد که مردم ایران دوره ی انتقال پس از انقلاب را می‌گذراندند و طبعاً به بازسازی کشور و آرامش و سازندگی می‌اندیشیدند. نیروهای مسلح نیز به دلایل مختلف از آمادگی چندانی برای رویارویی در یک نبرد بزرگ برخوردار نبودند. همین دلایل سبب شد تا نظامیان عراق در ماههای اولیه شروع حمله، موفق شدند چند شهر مرزی را در غرب و جنوب کشور تصرف کنند.

گرچه صدام در پیش از صدور فرمان حمله به ایران، موضوع اختلافات مرزی را دلیل وقوع جنگ عنوان کرد، اما خود وی نیز می‌دانست این جنگ اجرای نقشه برنامه‌ریزی شده و هدفداری است که توسط اربابان او دیکته شده و رئیس جمهور عراق تنها داوطلب اجرای این نقشه شده و تنها عروسکی است در دست قدرتهای جهانی و علی الخصوص امریکا؛ بر کسی پوشیده نبوده و نیست که انقلاب اسلامی، تنها باعث از بین رفتن جزیره ثبات مورد نظر غرب در منطقه نشده بود، بلکه تمامی الگوهای رفتاری غرب در خاورمیانه و خلیج فارس را بر هم زده و به چالش کشیده بود و این موضوع آن قدر برای آنان اهمیت داشت که حتی در آن زمان با وجود جنگ سرد بین دو ابرقدرت شرق و غرب یعنی اتحاد جماهیر شوروی و امریکا علیه انقلاب نو پای کشورمان هم پیمان شدند و به یاری عراق برخواستند و با در اختیار قرار دادن امکانات لازم یک جنگ تمام عیار و مسلح کردن عراق، او را به ادامه جنگ تشویق می کردند .

با تمام فراز و نشیب های موجود سرانجام قطعنامه ۵۹۸، که هشتمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از ابتدای تجاوز علنی رژیم بعثی عراق به سرزمین ایران به شمار می رفت در تاریخ ۲۷ تیر 1366 به تصویب رسید. و با پذیرش آن توسط جمهوری اسلامی ایران در 27 تیر 1367عملاً جنگ در 29 مرداد 1367 پایان یافت.

بدین ترتیب هشت سال جنگ تحمیلی عراق ، با قبول آتش بس از سوی مقامات رسمی کشورمان به اتمام رسید، ولی با این حال، با گذشت سال ها، هنوز یاد و خاطرات رشادت ها و فداکاری های زنان و مردان شهید پرور این مرز و بوم در خاطره ها باقی مانده و خواهد ماند. به همین منظور برای گرامی داشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس، هفته آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یعنی ۳۱ شهریور تا ۷ مهرماه را در تقویم جمهوری اسلامی ایران، هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

دوران هشت ساله دفاع مقدس به فرموده مقام معظم رهبری « اوج افتخارات ملت ایران است » پس بر ماست برای حفظ و انتقال ارزشهای دفاع مقدس و زنده نگه داشتن فرهنگ غنی ایثار و شهادت به نسلهای آینده با جدیت تمام در برنامه های مختلف آن را مد نظر داشته باشیم تا هم خون های ریخته شده شهدای عزیز و جانفشانی های جانبازان، آزادگان و رزمندگان عزیز فراموش نشود و هم این فرهنگ اصیل که از صدر اسلام شروع و به دست ما رسیده به درستی به نسل های بعد منتقل شود.

این دوره از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، دفاعی مقدس و مشروع از امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای میهن خود و حراست از مرزهای عزت و شرف کشور به مثابه یکی از حساس ترین و بارزترین برهه های حیات راستین این ملت که همچون نگینی تابناک، تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان خواهد درخشید. دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاریخ افتخار آفرینی مبارزات حق طلبانه، یک ملت بزرگ، فروزان خواهد بود. این پایداری که برخاسته از آموزه های دینی و اسلامی بود، در سایه هدایت های رهبرکبیرانقلاب اسلامی،‌ حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و باعث احیای یک مکتب سازنده و نهضت بیداری اسلامی درجهان شد.

دفاع مقدس ما در زمینه های مختلف چه سیاسی و ‌نظامی، و چه اجتماعی و فرهنگی و ... توانست معادلات جهانی معمول را بر هم بزند و تحلیل های آبکی سیاستمداران را نقش بر آب سازد؛ این حادثه عظیم، بی شک در یاد ملت ایران خواهد ماند و غرور و سرافرازی و حماسه آفرینی را در نسل های بعد بر جای خواهد گذاشت و نقطه عطفی در تاریخ ایستادگی ملت ایران خواهد بود چرا که هر وقت در گذشته کشورمان مورد تجاوز دیگران قرار گرفته بخشی از آن جدا شده و هیچ وقت برنگشته است، اما این اولین جنگی است که ملت ما با افتخار از مرزهای خود دفاع جانانه کردند و نگذاشتند یک وجب از خاک آن به دست بیگانگان به تاراج برود، و این محقق نشد الا با ریخته شدن خون پاک شهدای عزیز و جانفشانی جانبازان و استقامت آزادگانی که سال ها عمر گران سنگ خود را در اردوگاه های رژیم بعث عراق بسر بردند و نیز فداکاری رزمندگانی که گر چه سالم از جبهه برگشتند اما در اخلاص و فداکاری انها هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.

از خداوند منان می خواهیم که شهدای ما را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید و ما را همواره قدردان خون پاک آنان قرار دهد.

 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top