دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۸۳ هزار هکتار از جنگل‌های استان دچار زمین‌لغزش شده‌اند.

به گزارش افلاک، شیرزاد نجفی با بیان اینکه لرستان از حیث زمین‌شناسی در کمربند زمین‌شناسی زاگرس قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این استان به‌واسطه ابر بهمن سنگی جهان یا به عبارتی زمین‌لغزش سیمره در دنیا معروف است.

وی بارش‌های فروردین‌ماه امسال در ۲۰۰ سال اخیر را بی‌سابقه دانست و عنوان کرد:  با وقوع این سیل  انتظار می‌رفت که در سطح استان شاهد زمین‌لغزش‌های متعددی باشیم.

نجفی اظهار کرد: برآورد اولیه نشان می‌دهد که بیش از ۸۳ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان در سال جاری درگیر زمین‌لغزش شده که این زمین‌لغزش‌ها متأسفانه با جابجایی پوشش گیاهی و خشک شدن جنگل‌ها و تخریب کامل آن‌ها همراه خواهد شد.

وی به ۲۳۸۱ مورد زمین‌لغزش شناسایی‌شده که ۱۲۷ روستا و ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی را با خطر مواجه کرده است گریزی زد و افزود: از این مناطق می‌توان به ۷۰۰ نقطه در شهرستان خرم‌آباد بخصوص در مناطق جنوب و جنوب شرقی  بیش از ۵۰۰ نقطه در مناطق جنوبی شهرستان الیگودرز بیش از ۴۰۰ نقطه در شهرستان دلفان  بیش از ۲۵ نقطه در شهرستان چگنی  بخش‌هایی از مسیر آزادراه خرم‌زال  شهرستان دورود و سایر نقاط استان اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه تصریح کرد: در لرستان تاکنون ۲ مورد مطالعات منجر به پایدارسازی زمین‌لغزش در مطالعات زمین‌لغزش مشرف‌به جاده خرم‌آباد_پل‌دختر موسوم به تنگ تیر در دهه ۸۰ و زمین‌لغزش ۲۷۰۰ هکتاری مشرف‌به شهر دورود و بخشی از راه‌آهن شمال _ جنوب در دهه ۹۰ انجام شده است.

نجفی تنها راه علاج رانش‌ها را اجرای عملیات آبخیزداری دانست و یادآور شد:  عملیات آبخیزداری بخصوص در مناطق جنگلی می‌تواند باعث کاهش ریسک آسیب‌پذیری پوشش جنگلی  کنترل رسوب  جلوگیری از ایجاد جریان‌های گِلی در مناطق پایین‌دست و عدم تکرار حوادثی مانند سیل پل‌دختر شود.

نجفی در پایان با اشاره به اینکه زمین‌لغزش‌های اتفاق افتاده باعث ورود حجم زیادی از رسوب به رودخانه‌های اصلی و سدهای پایین‌دست شده خاطرنشان کرد: مصالح ناشی از زمین‌لغزش‌ها باعث دفن بخش‌هایی از شهرهای پل‌دختر  معمولان و روستاهای در مسیر رودخانه کشکان در زیر بیش از ۳ متر رسوب شده است.

 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top