دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵ درصد از مردم جهان از جمله ایران با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهند شد.

به گزارش افلاک، رضا میرزایی اظهار کرد: بحران کمبود آب در جهان، سبب نگرانی اندیشمندان، کارشناسان و مسئولین حوزه آب در کشورهای مختلف جهان شده است، به‌طوری که دوم فروردین هر سال از طرف سازمان ملل به عنوان روز جهانی آب نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: این سازمان شعار امسال روز جهانی آب را تحت عنوان "آب برای همه" تعیین کرده که یادآور اهمیت آب و پیامدهای زیان‌بار ناشی از کمبود و توزیع نابرابر آن‌ است.

میرزایی یادآور شد: اگرچه حدود دو سوم سطح کره زمین را آب فرا گرفته، ولی به لحاظ شوری آب دریاها و اقیانوس‌ها حدود ۹۷ درصد از منابع آب موجود را نمی‌توان برای بسیاری از اهداف تولیدی به مصرف رساند و حدود ۲ درصد دیگر به شکل کلاهک‌های یخی در قطبین زمین قرار دارند که از چرخه طبیعی آب خارج است و تنها کمتر از یک درصد از آب‌های موجود در کره زمین  آب‌های شیرین و تجدیدپذیر هستند که در اختیار ما قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: از طرفی به علت توزیع نامناسب مکانی این یک درصد آب شیرین و تجدیدپذیر به طور یکسان در دسترس همه نیست و بسیاری از کشورهای جهان با محدودیت منابع آب شیرین مواجه بوده و کم‌آبی به صورت یک معضل بزرگ درآمده، به طوری که این محدودیت علاوه بر اینکه رشد اقتصادی این کشورها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، بلکه چنانچه در آینده میزان سرمایه گذاری در مدیریت پایدار منابع آبی کاهش یابد، جهان با کاهش چشمگیری در تولید غذا و افزایش سرسام‌آور قیمت موادغذایی و بحران‌های زیست محیطی فراوانی مواجه خواهد شد.

وی یادآور شد: اما ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به لحاظ محدودیت‌های اقلیمی، کمبود آب در آن همواره به عنوان یک چالش تاریخی مطرح است، به طوری که در متون تاریخی و باستانی و ادبیات کهن و کلاسیک بارها به مسئله کم آبی و خشکسالی در ایران اشاره شده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در کتیبه‌های حدود ۲۰۰۰ سال پیش تخت جمشید در بند ۳ دعای داریوش هخامنشی آمده است که: اهورامزدا این کشور را از دشمن، از خشکسالی و از دروغ محفوظ دارد و یا در شاهنامه فردوسی در زمان پادشاهی پیروز پسر یزدگرد و همچنین در زمان پادشاهی قباد به صراحت به محدودیت اقلیمی و خشکسالی‌های طولانی در پهنه سرزمین ایران اشاره شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس مطالعات انجام شده توسط موسسه بین‌المللی مدیریت آب، در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵ درصد از مردم جهان از جمله ایران با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهند شد و برای تامین نیازهایشان آب کافی در اختیار نخواهند داشت. لذا وضعیت موجود آب کشور، می‌بایست جزو نگرانی‌ها و دغدغه‌های کارشناسان، مدیران و دولتمردان بوده و برای حل این معضل لازم است با اتخاذ تدابیر و تصمیمات اصولی، معقول و کارساز مانع از گسترش این بحران شویم.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: با توجه به جمیع جهات، طرح سازگاری با کم آبی که مهمترین رویکرد آینده وزارت نیروست، به عنوان مهمترین راهکار، ضروری است که هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به محدودیت‌های اقلیمی کشور و توزیع نامناسب مکانی بارش‌ها و منابع آبی، طرح انتقال آب بین حوضه‌ای در راستای تحقق شعار آب برای همه با رعایت کلیه الزامات و حقوق حوضه‌های دهنده و حوضه‌های گیرنده یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top