دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری لرستان گفت: سیل استان تنها سیلاب نبود.

به گزارش افلاک، دکتر علی سیف در جلسه تخصصی ارائه راهکارهای احیا و بازسازی مزارع، باغات و واحدهای تولیدی خسارت‌دیده از سیلاب استان اظهار کرد: طی سیل اخیر قسمت اعظمی از تأسیسات آب‌سنجی استان تخریب شد و این فاجعه صرفاً سیلاب نبود چراکه سیل به تنهایی این همه خسارت را وارد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سیل اخیر ویسکوزیته بالایی داشت و یک جریان گلی اتفاق افتاد، افزود: حرکات توده‌ای جزء خطرناک‌ترین عوامل مخرب عرصه‌های طبیعی هستند و چگالی این سیل خیلی بالا بود.

سیف بیان کرد: طبق مطالعاتی که داشتیم این سیلاب 3 متر رسوب داشت و ساختمان‌های سه طبقه را تخریب و واژگون کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری لرستان خاطرنشان کرد: 30 درصد اماکن شهر پلدختر، بخش عمده معمولان و تمام روستای چم‌مهر مملو از رسوب شد و وقوع حوادث مشابه در سال‌های آینده نیز دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه وارد دوره ترسالی نشده‌ایم و همچنان در اقلیم خشک قرار داریم، گفت: این بارش‌ها ناشی از پریود‌های ترسالی بین دوره‌های خشکسالی است که اتفاق می‌افتند و متأسفانه خطرناک هستند.

سیف یادآور شد: بین سال‌های 86 تا 96 یک دوره 10 ساله خشکسالی را داشتیم که در جریان آن 60 تا 70 درصد جنگل‌ها از بین رفتند و یا در حال تخریبند. همچنین این موضوع با برنامه‌ریزی‌های غلط باعث شد که یک بارش هزار میلی‌متری این فاجعه را بیافریند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری لرستان بیان کرد: قطعاً با توجه به اینکه قسمت عمده زیرساخت‌ها تخریب شده‌اند در دوره‌های بعدی با بارش 800 میلی‌متری هم این دست اتفاق‌ها رخ خواهد داد.

وی اظهار کرد: در جریان این حادثه بخش اعظمی از اراضی در بستر رودخانه قرار گرفتند و نباید آنها را دوباره بازگرداند چراکه احتمال پیش آمدن این اتفاقات وجود دارد.

سیف با تأکید بر اینکه امکانات این اراضی باید در نقاط دیگری ایجاد شوند، ادامه داد: همچنین تسهیلات باید به جای دیگری که مشخص می‌شود سوق داده شوند.
این مسئول اولویت اول کاری دولت را حل مشکل سکونت، راه‌های ارتباطی و مسیرهای بین مزارع عنوان کرد و افزود: مشکلات را طبقه‌بندی کردیم و گزارش خسارات مستندسازی شده که امیدواریم اتفاقات خوبی در این رابطه بیفتد.

 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top