دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بر اثر سیل پنجم و دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری بالغ‌بر 1560 میلیارد تومان به زیر بخش‌های کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

به گزارش افلاک، عبدالرضا بازدار افزود: بر اثر سیل پنجم و دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری بخش کشاورزی استان در اکثر شهرستان‌ها دچار خسارت و آسیب جدی شده است.

وی بیان کرد: امکانات تأسیسات و ابنیه سازه‌های آبی و ایستگاه‌های پمپاژ، مزارع زراعی، باغات مجتمع‌های شیلاتی و دامی و ... بر اثر طغیان رودخانه‌ها و سیل خروشان به‌شدت آسیب‌دیده و یا به‌کلی از بین رفته و خسارات زیادی به‌تمامی زیربخش‌های کشاورزی استان وارد شده است.

بازدار افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسی به‌عمل‌آمده و بازدیدهای میدانی تا به امروز بیش از ۶۷ هزار هکتار از مزارع، حدود 5000 هکتار از باغات که عموماً در حاشیه رودخانه‌ها قرار داشتند و باغاتی که به مرحله تولید اقتصادی رسیده  و مزیت نسبی استان بر شمرده می‌شدند از بین رفته است.

این مسئول ادامه داد: براثر سیل فروردین‌ماه ۹۸، بیش از ۸۰۰ مورد ایستگاه پمپاژ عمومی و خصوصی، موتور تلمبه‌ها، ترانس برق و شبکه آب‌رسانی، خطوط انتقال آب، کانال‌های آبیاری و جاده‌های بین مزارع و همچنین در حوزه دام طیور و آبزیان بیش از ۲۱۲ مزرعه پرورش ماهی که در حاشیه رودخانه‌ها قرار داشتند شامل تأسیسات و ابنیه و ماهیان تولیدی آنان به‌کلی از بین رفته و بیش از 6000 رأس دام سبک و سنگین، بیش از ۱۰ هزار واحد اماکن دامی روستایی و عشایری نیز بر اثر این سیل ویرانگر از بین رفته و خسارت دیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت مقرر شده خسارت بلاعوض به کشاورزانی که بر اثر سیل خسارت آنان وارد شده است، پرداخت شود که در این راستا سازمان جهاد کشاورزی بازدید میدانی و بررسی کارشناسی را در دستور کار خود قرار داده است.

بازدار افزود: بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران به ازای هر هکتار باغ مبلغ  ۵ میلیون تومان، به ازای هر هکتار زراعت آبی پنج میلیون تومان به ازای هر هکتار زراعت دیم دو میلیون تومان،  به ازای هر دام سبک ۳۰۰ هزار تومان و به ازای هر رأس دام سنگین سه میلیون تومان کمک بلاعوض اعطا خواهد شد و به سایر زیر بخش‌های خسارت‌دیده نیز  کمک‌های بلاعوض پرداخت می‎شود که در این راستا تشکیل پرونده و مستندسازی‌های لازم توسط همکاران مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها برای هریک از کشاورزان و بهره‌برداران خسارت‌دیده در حال انجام بوده که به‌محض ابلاغ اعتبارات از سوی وزارت جهاد کشاورزی روند پرداخت خسارات را انجام خواهیم داد.

بازدار گفت: کار بازسازی و اقدامات فوری را در دست اقدام داریم، در حال حاضر بیش از ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در سطح شهرستان‌های استان در حال لایروبی کانال‌ها و مرمت و بازسازی جاده‌های بین مزارع که بر اثر سیل آسیب‌دیده و یا از بین رفته‌اند، در حال انجام کار می‌باشند.

وی گفت: در جاهایی که تأسیسات آبیاری عمومی داریم و آسیب‌دیده است با استفاده از امکانات سازمان جهاد کشاورزی و با استقرار تعمیرگاه مکانیکی ثابت و سیار اقدام به تعمیر الکتروپمپ‌ها و ترانس‌های برق کرده‌ایم که از خشک شدن باغات و مزارع جلوگیری کنیم. کار بازسازی بندهای آبی و انتقال آب به دو سایت باغبانی انارستان تنگ سیاب در شهرستان کوهدشت و انجیرستان بخش معمولان واقع در منطقه زیودار که از مزیت‌های استان بوده و شهرت کشوری دارند  به‌صورت فوری در دست اقدام است.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top