دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان گفت: نقشه خاک در بعضی از کشورها سالانه تغییر می‌کند اما در ایران بعد از 40 تا 50 سال هنوز سال‌آمد نشده است.

دکتر حمیدرضا متین‌فر در گفت‎وگو با خبرنگار افلاک اظهار کرد: نتیجه برهم کنش اقلیم، پستی و بلندی‌های سرزمین، سنگ و مشتقات آن و موجودات زنده در طول ده‌ها سال باعث به وجود آمدن خاک شده است. خاک بستر حیات و مجموعه‌ای مرکب از ذرات معدنی و آلی، آب و هوا بوده که جزء مهم و تأثیرگذار آن جانداران خاکزی است.

وی بیان کرد: همچنین خاک بستر تولیدات زیستی، تأمین آب سالم و پالایش اتمسفر بوده و آنچه برای حیات ضروری است از خاک سرچشمه می‌گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان گفت: میزان فرسایش خاک در ایران دو میلیارد تن در سال است که معادل 650 میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند.

وی میزان تغییر کاربری اراضی در ایران را 20 تا 30 هزار هکتار در سال عنوان کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از متولیان امور کشاورزی از خاک شناخت کافی ندارند و باید متخصص این حوزه به کار گرفته شود.

متین‌فر خاطرنشان کرد: خاک‌شناسی رقومی روشی مبتنی بر قابلیت‌های سامانه کامپیوتری و اطلاعات مکانی، داده‌های رقومی و طیفی است که صرف وقت و هزینه کمتری داشته و قابلیت پاسخگویی به بسیاری از مسائل پیچیده خاک دارد.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top