دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان کاهش سرانه مطالعه را زنگ خطری برای فرهنگ و اندیشه جامعه دانست و گفت: مهم‌ترین و مؤثرترین رسالت متولیان فرهنگی جامعه چشاندن لذت مطالعه به افراد جامعه است و اگر این لذت حاصل شود؛ جوانان و نوجوان با کتاب مأنوس شده و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از معارف و مطالب کتاب تأثیر می‌پذیرند.

به گزارش افلاک، خدانظر دریکوند، در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بر ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه در مدارس تاکید و اظهار کرد: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در توسعه فرهنگی جامعه و کاهش بزهکاری‌ها و نابهنجاری‌های اجتماعی تاثیر مستقیم دارد.

وی کاهش سرانه مطالعه را زنگ خطری برای فرهنگ و اندیشه جامعه قلمداد کرد و با بیان اینکه مهم‌ترین و مؤثرترین رسالت متولیان فرهنگی جامعه چشاندن لذت مطالعه به افراد جامعه است، تصریح کرد: اگر این لذت حاصل شود جوانان و نوجوان با  کتاب مانوس شده و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از معارف و مطالب کتاب تاثیرپذیری می‌کنند.

دریکوند به ظرفیت بالقوه آموزش و پرورش برای نهادسازی فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: مدرسه می‌تواند لذت مطالعه کردن را برای جوانان و نوجوانان عملیاتی و اجرایی کند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نگاه تک‌بعدی را آسیبی جدی در توسعه فرهنگ مطالعه خواند و با تاکید براینکه عناوین و محتوای کتب کتابخانه‌ها با لحاظ کردن چارچوب‌های اخلاقی و تربیتی باید متناسب با علائق و نیازهای دانش‌آموزان باشد، افزود: این مهم سبب می‎شود تا انگیزه لازم برای روی آوردن به مطالعه در افراد تقویت شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نتیجه کاهش سرانه در جامعه است، اضافه کرد: آموزش و پرورش با اجرای برنامه‌هایی نظیر تزریق کتب سودمند و جدید به کتابخانه‌های مدارس، جشن اهداء کتاب و مسابقات کتابخوانی برای افزایش سرانه مطالعه و انس دانش‌آموزان با کتاب استفاده می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان هم در این نشست نگاه مثبت آموزش و پزرورش را به کتب و کتابخوانی فرصتی طلایی برای توسعه فرهنگ مطالعه برشمرد و گفت: مهم‌ترین رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی ایجاد نهضت مطالعه مفید در جامعه است.

علی جهان‌آرا افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی علاوه‌بر کمیت به کیفیت کتب و محتوای کتاب‌ها متناسب با سن، جنس و نیاز افراد جامعه توجه می‌کند.

وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ساماندهی کتابخانه‌های بزرگ، توانمندسازی کتابداران و برگزاری جشنواره‌های کتاب  آمادگی کامل دارد و از توسعه همکاری و تعامل با دستگاهی تاثیرگذار مانند آموزش و پرورش استقبال می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان به تجهیز پنج کتابخانه بزرگ آموزشگاهی اشاره کرد و برای  مشارکت در توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس استان اعلام آمادگی کرد.

در ادامه این دیدار  معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان از طرح غربالگری کتابخانه‌های مدارس خبر داد و گفت: یک هزار و ۱۸۰ کتابخانه کلاسی در مدارس دوره ابتدایی وجود دارد.

محسن یوسفوند در ادامه به خریداری ۸۵۰ میلیون ریال کتب نیم بهاء برای مدارس در سال‌تحصیلی جاری اشاره کرد.

عنایت صادقی، سرپرست اداره فرهنگی، هنری آموزش و پرورش لرستان هم بر ضرورت تعامل و همکاری دو نهاد آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: باید با اجرای برنامه‌های متنوع همکاری‌های دو طرفه را توسعه داد.

حجت مؤمنی، مشاور اجرایی مدیرکل هم کاهش سرانه مطالعه را یک آسیب جدی برشمرد و اظهارکرد: با نوسازی کتب مدارس و تجهیز کتابخانه‌ها با کتب جدید و سودمند می‌توان سرانه مطالعه را افزایش داد.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top