دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مشارکت مردمی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها در مهار پدیده زوال بلوط است.

پروین رامک در گفت‌وگو با خبرنگار افلاک اظهار کرد: در مسیر توالی جنگل‌های زاگرس این اولین باری نیست که این درختان دچار خشکسالی و زوال شده‌اند. همواره برآیند عملکرد نیروهای حاکم بر اکوسیستم‌های جنگلی سبب حذف گونه‌های ضعیف و بقاء و گسترش گونه‌های قوی بوده است.

رامک بیان کرد: کارشناسان جنگل معتقدند که جنگل‌های زاگرس می‌توانند خود را احیا و بازسازی کنند اما برای این بازسازی نیاز به کمک دارند و باید تا آنجایی که امکان دارد از فشار عوامل مخرب کاست.

استادیار پژوهش بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: برای کنترل و پایش پدیده زوال بلوط باید همه کارهایی که در خصوص مقابله با پدیده زوال بلوط انجام می‌شود را بررسی کرد و ژنوتیپ‌های مقاوم بلوط شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه ژنوتیپ‌های مقاوم باید حفظ و از طریق کشت بافت تکثیر شوند، افزود: همچنین به معیشت ساکنان زاگرس باید توجه شود تا آنها برای برطرف کردن نیازشان از جنگل بهره‌برداری بی‌رویه نکنند.

رامک به ساماندهی عشایر، تغییر شیوه زندگی عشایر و کاهش چرای دام‌ها در مناطق آسیب‌دیده اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی قطعاً مشارکت مردمی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مؤثر در مهار پدیده زوال بلوط خواهد بود.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top