دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

یک جامعه شناس گفت: بازنمایی اتفاقات احساس، امنیت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد.

‌به گزارش افلاک، دکتر مجتبی ترکارانی در کارگروه فرهنگی و اجتماعی اتاق فکر استان درباره رابطه رسانه و احساس امنیت اظهارکرد: اگر امنیت را به دو مقوله ذهنی و عینی تقسیم کنیم و خود امنیت را مقوله‌ای اجتماعی و فیزیکی بدانیم، احساس امنیت مقوله‌ای ذهنی است.

وی با بیان اینکه در جامعه ما روی تفکیک احساس امنیت و امنیت تاکید بسیار می‌شود، افزود: بیش از آنکه نگاه علمی به مقوله امنیت باشد، نگاه سیاسی به این مهم است. در برخی مواقع القاء می‌کنند فکر نکن، امنیت نداری، بلکه تو احساس می‌کنی که امنیت نداری واین درحالیست که شاخص های اجتماعی و واقعی امنیت ناچیز جلوه داده می‌شود و حال آنکه احساس امنیت را بزرگتر جلوه می‌دهند.

ترکارانی با بیان اینکه دردنیای امروز با اصل جهانی شدن رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی واقعیت‌ها بازنمایی می‌شوند و بازنمایی واقعیت یا موضوع را برجسته و یا تضعیف می‌کند، اضافه کرد: بازنمایی اتفاقات احساس امنیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه با وجود این شهروند خبرنگاران، مدیریت درستی بر اخبار و اطلاعات صورت نمی‌گیرد و نظارت کلی وجود ندارد، گفت: در جامعه ما که رسانه‌ها آزادی عمل ندارند، رسانه‌های رسمی مسئولیت داشته و محدودیت این رسانه‌ها بسیار بالاست در حالی‌که رسانه‌های غیررسمی مسئولیت اخلاقی و اجتماعی ندارند و این امر سبب شده بسیاری از اخبار بزرگ‌نمایی شوند.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه البته از سوی مسئولین اطلاعات و روایت درستی از اتفاقات داده نمی‌شود، درحالی‌که چنانچه روایت و اطلاعات درست بیان شود ،احساس درستی در جامعه به وجود می‌آید، تصریح کرد: مسئولین باید به جامعه آگاهی دهند تا ازسیاه ‎ نمایی اخبارتوسط رسانه‌های غیررسمی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای ما غیرکارکردی هستند، گفت: سوال اینجاست چرا ما در پخش اخبارمنفی مربوط به استان خودمان ولع و حرص داریم؟ بهتر است که از نگاه روانشناسی و جامعه‌شناسی به این مسئله پاسخی علمی و کاربردی داده شود.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top