دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری بهترین معالج دردهای صنعت، موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند.

‌به گزارش افلاک، دکتر سیدعلی نادر دهقانی‌الوار در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای اینکه پژوهش و تحقیقات در کشور جا بیفتد و به عامل مهم، موثر و کلیدی برای توسعه که یکی از آرزوهای نظام برنامه‌ریزی و به تبع آن استان ما است، تبدیل شود باید تحقیقات، جایگاه خود را پیدا کنند و تغییرات اساسی در شکل و نوع پژوهش‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ توجه به پژوهش و اهمیت به آن در میان مدیران و کسانی که مخاطب کارهای پژوهشی هستند ایجاد شود، ادامه داد: اعتقاد دارم هم اکنون هم در کشور و لرستان مشکل پژوهش، در نظام دانشگاهی محققین نیست، بلکه فرهنگ نگاه به کار پژوهش و تحقیقات است که باید تغییر کند و صنعتگر و تولیدکننده بداند که بنیان مشکلات، تولید فرآیندهای ناقص است نه بودجه و تسهیلات و تدوین این فرآیندها قطعا باید توسط مراکز علمی و دانشگاهی انجام گیرد.

دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان تاکید کرد: مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری بهترین معالج دردهای صنعت، موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما در کشور هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان تصریح کرد: مادامی که چنین اعتقادی در کشور ما ایجاد نشود و پژوهشگر، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی به عنوان یک عامل توسعه و مَحرمی که می‌تواند مشکل ساختارها  را حل کند تلقی نشوند، تحقیقات و پژوهش در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی گفت: آنچه از خروجی فرآیند پژوهش، صنعتگر، پژوهشگر، جامعه و محقق انتظار می‌رود این است که تحقیقات تبدیل به پیشرفت، توسعه، حرکت و پویایی شود.

‌دهقانی‌الوار با بیان اینکه این فرهنگ که تقاضا از طرف صنعتگر باشد و تلاش از سوی پژوهشگر انجام شود باید ایجاد شود ولی الان کمرنگ است، تاکید کرد: پیوستگی و وابستگی صنعت و پژوهش باید برای توسعه و پیشرفت ایجاد شود، چنانچه این اتفاق رخ دهد، قطعاً اتفاقات خیلی بزرگتری خواهد افتاد و به لحاظ تحقیقات، توسعه و پژوهش می‌توانیم جایگاه خود را پیدا کنیم.

وی گفت: هفته پژوهش و نمایش دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها نیز چنین هدفی را دنبال می‌کند تا صنعتگر، مدیر و هر کسی که تقاضایی از پژوهش دارد آن دستاورد را ببیند و سعی در پیداکردن نیازهایش داشته باشد.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان یادآور شد: برگزاری هر ساله این نمایشگاه می‌تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به هدف نهایی برسیم اما در مجموع نیاز است گام‌ها را بلندتر برداریم تا به آن انتظاری که از دانشگاه و پژوهشگر است برسیم.

‌دهقانی‌الوار در ادامه با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان اضافه کرد: در بخش پژوهشی زمینه‌های متنوعی داریم و تقاضامحور کار می‌کنیم، هم‌اکنون در حوزه گیاهان دارویی، برنامه‌ریزی روستایی شهری و منطقه‌ای، بخش انرژی و بهینه‌سازی مصرف آن و حوزه پزشکی فعالیت می‌کنیم و کارهایی در دست اقدام داریم تا این فعالیت‌ها را سازماندهی کنیم.

وی گفت: به دلیل ارتباط گسترده‌ای که با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و نظام کاری با جهاد دانشگاهی کشور داریم، براساس تقاضای بازار، در حوزه‌هایی همچون برق، آب و محیط زیست کار انجام می‌دهیم و معتقدیم که محدود به یک حوزه خاص نیستیم و چنین توقعی باید از سیستم دانشگاهی برود و نباید خود را محصور به یک یا دو موضوع کند.

دکتر دهقانی‌الوار تصریح کرد: سیستم دانشگاهی باید کارهای خود را بسط و گسترش داده و شبکه‌ای از توانمندی‌ها را ایجاد و ضمن ایجاد ارتباطات وسیع با کسانی که نیاز به تحقیقات و پژوهش دارند سعی کند یاری‌گر آنان باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان اضافه کرد: جهاد دانشگاهی کشور و به تبع آن استان اعتبارات خیلی محدودی از بودجه‌های نفت و عمومی کشور دریافت می‌کند که ناچیز است اما خوشبختانه جهاد دانشگاهی لرستان در حوزه پژوهش، تحقیقات و فناوری کارهای خوبی انجام داده و توانسته نگاه دفتر مرکزی را جلب کند.

وی گفت: خوشبختانه در هدف شماره 4 جهاد دانشگاهی استان موفق عمل کرده و بودجه خوبی را نیز دریافت کرده است و امیدواریم در سال‌های آینده نیز این مهم تداوم داشته باشد.

دهقانی‌الوار با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی بیش از 10 محصول تولید شده است، گفت: اعتماد در عمل بین پژوهشگر و صنعتگر(عرضه و تقاضا) نیست و باید این اعتماد بوجود بیاید که  صنعتگر محصول ما را که ارزان‌تر از مشابه خارجی است، خریداری کند.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top