دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

‌رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان از وجود 120 طرح تحقیقاتی در راستای کشاورزی دانش‌بنیان در این مرکز خبر داد.

‌دکتر مراد سپهوند در گفت‌وگو با افلاک، اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در راستای اقتصاد مقاومتی فعالیت‌های پژوهشی زیادی داشته است که از جمله آنها می‎توان به تولید محصول استراتژیک گندم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید سعی کنیم تولید محصول کشاورزی را بالا ببریم و در این راستا افزایش محصول استراتژیکی مانند گندم از اولویت بالایی برخوردار است که در این راستا مرکز در درجه اول، اصلاح بذر گندم را در دستورکار خود دارد، ادامه داد: این مرکز تولید حدود 600 تن بذر اصلاح شده گندم در طبقات پرورشی 1، 2 و 3 را داشته و علاوه بر آن، بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز بر تولید 20 هزار تن بذر اصلاح شده گندم موردنیاز کشاورزان توسط شرکت‌های خصوصی نظارت داشته است.

سپهوند با بیان اینکه برای این 20 هزار تن بذر شناسه به شیوه استاندارد صادر شده است، افزود: این مقدار بذر در حال توزیع شدن بین کشاورزان استان است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان از دیگر اقدامات به اجرای طرح‌های تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تولید گیاهان دارویی منجر به افزایش درآمد روستاییان در راستای اقتصاد مقاومتی می‌شود.

وی از پیشرو بودن مرکز در استان در زمینه ترویج و توسعه کشت زعفران به صورت دیم و آبی خبر داد و افزود: همچنین با همکاری مدیریت بحران استانداری در حال تدوین سند راهبردی مدیریت جامع خشکسالی استان هستیم که تا پایان سال ارائه خواهد شد.

سپهوند، معرفی رقم جدید لوبیای سفید به نام الماس را از فعالیت‌های مرکز در راستای اقتصاد مقاومتی برشمرد و با بیان اینکه در معرفی یک رقم جدید لوبیای چیتی به نام «غفار» جهت کشت در مناطق لوبیاخیز کشور مشارکت داشته‌ایم، ادامه داد: همچنین در معرفی ارقام جدید گندم نان آبی "برات" برای کشت در اقلیم گرم و خشک کشور، گندم دوروم ‌"هانا" مخصوص کشت مناطق معتدل و "رخشان" جهت کاشت در مزارع مناطق معتدل، مشارکت قاطعی داشته‌ایم که این طرح‌ها بعد از حدود 6 سال کار تحقیقاتی به سرانجام رسیده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به فعالیت‌های دانش‌بنیان مرکز گفت: حدود 120 فقره طرح تحقیقاتی در زمینه آب و خاک، گیاه‌پزشکی، جنگل و مرتع، آبخیزداری، بذر و نهال و گیاهان دارویی داریم که همگی در راستای کشاورزی دانش‌بنیان هستند. همچنین مرکز اقدام به راه‌اندازی سایت اینترنتی تحت عنوان شبکه کشاورزی دانش‌بنیان کرده است که مطالب مربوط به این موضوع برای تمامی کاربران از جمله بهره‌برداران کشاورزی روی سایت بارگذاری می‌شود.

وی مهم‌ترین نیاز پژوهشی استان را در زمینه مسائل آب و خشکسالی، جنگل‌های استان، حفاظت از منابع خاک و ذخایر ژنتیکی برشمرد.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top