دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 889

 

طبق گزارشات ارائه شده حدود صدهزار میلیارد تومان از بودجه کشور طی سالهای دهه هشتاد به پروژه‌ای به نام مسکن مهر اختصاص داده شد!

تقریبا همه کارشناسان نظام مهندسی، متخصصین، دانشگاهیان، مجریان ذی صلاح و...  انتقادات عمیقی به پروسه انتخاب پیمانکاران، نظارت بر کیفیت و رعایت استاندارد ها در احداث مساکن مهر داشتند و برخی نیز با صراحت از زیان بار بودن این پروژه سخن گفتند، اما تقریبا هیچ توجهی به این نظرات کارشناسی داده نمیشد!
با تغییر دولتها و بررسی‌های میدانی از این پروژه مشخص شد انتقادات صورت گرفته بی جهت نبوده اند و تولید و احداث ساختمانهای بی کیفیت یا کم کیفیت مسکن مهر در بسیاری از استانها اتفاق افتاده و قشر مستضعف جامعه بناچار در این خانه های نه چندان ایمن، مأوا گزیده اند.

در زلزله ای که یکشنبه شب غرب کشور را لرزاند و اتفاقا جزو سهمگین ترین زلزله های بالای ۷ ریشتر بحساب می آید، شهرهایی هچون سرپل ذهاب و قصر شیرین بیشترین آسیبها را متحمل شدند ودر این میان شهرکهای مسکن مهرنشین! بیشترین خسارات وارده را داشتندو بالای ۹۰درصد ویرانی دارد!
آن سالها وقتی از برخی پروژه ها بازدید و مراتب نارضایتی اعلام میشد، برخی نامجریان دلخور می شدند و با هزار بهانه نظرات کارشناسی ما را  بی اساس می خواندند!
بعد از زلزله ورزقان و ایلام و بازدید از منطقه هشدار دادیم که این زلزله زنگ خطریست برای ساخت و سازهای غرب کشور، اما بما خندیدند!!....
حال زلزله یکشنبه شب کرمانشاه را بررسی میکنیم...
 کانون اصلی زلزله در ازگله بوده و شصت کیلومتر به سوی غرب این کانون، سلیمانیه عراق است که تاکنون به تعداد انگشتان دو دست هم کشته نداشته است! ولی تا شصت کیلومتری شرق کانون زلزله تابه‌حال بالغ بر چهارصد نفر کشته شده‌اند!
این کشته شدگان اغلب افرادی از شهرستان سرپل ذهاب و بیشترشان قشر آسیب پذیر جامعه اند که اتفاقا ساکن مسکن مهر بوده اند!
باری!چندسال پیش وقتی هشدار میدادیم اینگونه ساخت و سازها، «بمب های ساعتی» تنظیم شده بر روی ساعت زلزله اند، کمتر کسی از دست اندرکاران ساخت این بناها بخودش زحمت توجه می داد!
حال که این زلزله مرگبار در غرب کشور منجر به کشته شدن صدها نفر از هم وطنان عزیز ما شده و بیش از سه هزار ایرانی ، مجروح و بیش از این تعداد بی خانمان شده اند، جادارد دولت، طی یک اقدام ملی، برنامه ریزی دقیق و حساب شده با استفاده از مهندسین توانمند کشور نسبت به بازدید میدانی، بررسی دقیق، اعلام گزارش کارشناسی، ارائه طرح مقاوم سازی، اجرای طرح و نظارت دقیق پروژه های مسکن مهر اقدام نموده و ضمن بررسی حقوقی پرونده ها، نسبت به احقاق حقوق شهروندان ساکن در این ساختمانها اقدام کند.
قطعا این کار بار مالی فراوانی بر دوش دولت دکتر روحانی خواهد گذاشت، اما بی شک جلوی زیان را از هرکجا بگیرد منفعت است!
 این حرکت بلحاظ اقتصادی بسیار باصرفه تر از خسارتهای زلزله در این وضعیت قرمز اینگونه پروژه هاست!
در خاتمه ذکر این نکته لازم است که، نقش متخصصان، اندیشمندان و دانشگاهیان در این حرکت ضروری بنظر می رسد و انجام این حرکت پایشی بایستی برعهده بخش خصوصی متعهد و متخصص بوده و از عهده دولت خارج است!!!
علیرضا مقسمی
مشاور و عضو ایرانی کمیته فنی موسسه بین المللی ترمیم بتن
مشاور معاون عمرانی استاندار لرستان

نوشتن دیدگاه

Back to Top