آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 889

 

انشعاب‌های غیرمجاز از دغدغه‌های اصلی شرکت آبفای شهری است که عامل ایجاد خلل در ارائه خدمات‌ مطلوب به مشترکان اصلی است. برخی مشترکان با ایجاد انشعابات غیرمجاز و موازی برای بهره‌برداری از آب موجب تضییع حقوق دیگران می‌شوند. استفاده مستقیم از شبکه اصلی آب به طور غیرقانونی و نبود کنتور هم جزو انشعاب غیرمجاز است. نصب خط لوله به طور موازی از شبکه اصلی با وجود کنتور انشعاب موازی به شمار می‌رود. زیرا آب را بدون ثبت از طریق کنتور، مصرف می‌کنند. در این صورت میزان آبی که از سوی مشترکان مصرف می‌شود، به طور واقعی در دسترس نیست و برآورد میزان مصرف میسر نخواهد بود. بر اساس برآورد کنتورها، میزان مصرف مشخص می‌شود.
استفاده از انشعاب غیرمجاز و موازی موجب می‌شود که میزان مصرف تخریبی با میزان مصرف واقعی متفاوت باشد و آب با افت فشار به دست مردم برسد. به همشهریان در راستای استفاده نکردن از انشعابات غیرمجاز توصیه‌های لازم ارائه شده، جریمه‌هایی نیز اعمال و برخوردهای قانونی با استفاده‌کنندگان از این قبیل انشعابات شده است. برای برخورد با خاطیان در این زمینه قوانین تصویب شده اجرایی می‌شود و برخوردها هم با جدیت بیشتری و همکاری دستگاه‌های قضایی صورت خواهد گرفت.
از طرف دیگر در دین اسلام استفاده غیرمجاز از آب حرام است و شبهاتی در آن وجود دارد. مردم باید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشند و استفاده از انشعاب غیرمجاز و هدررفت و مصرف بیرویه را به سامانه 122 اطلاع دهند. اطلاعات موثق همشهریان در ارائه این قبیل گزارشها نزد کارشناسان شرکت آبفا و آبفار استان محرمانه می‌ماند و اگر تخلف این مشترکان تایید و محرز شود، برخوردهای شدیدی با خاطیان صورت می‌گیرد. آگاه کردن مردم در زمینه صرفه‌جویی و رعایت قوانین مصرف ضرورت دارد که مقوله ارزش واقعی آب با دریافتی از مردم متفاوت است. هر مترمکعب آب برای رسیدن به دست مردم هزینه‌ای بالغ بر هزار تا 1500 تومان در بردارد و دریافتی بابت مصرف آب از مردم به ازای هر مترمکعب، 300 تومان است. در واقع حدود یک پنجم هزینه از مشترکان دریافت می‌شود. این مبلغ از نظر اقتصادی برای شرکت به صرفه نیست.  
از آنجایی که هدف شرکت به جای کسب سود، ارائه خدمات به مشترکان است، انتظار می‌رود در مصرف و انشعابات با شرکت آبفا صمیمانه همکاری کنند. مشترکان نباید اجازه ندهند حقوق شهروندی‌شان تضییع شود و مشترکان غیرمجاز به راحتی بتوانند از آب استفاده و افت فشار آب را برای دیگران به ارمغان آورند.  توجه به مدیریت مصرف بهینه آب از نکاتی است که باید مردم به آن توجه کنند. البته توصیه‌های شرکت مبنی بر صرفه‌جویی و مدیریت آب به معنای مصرف نکردن آب نیست، بلکه آب باید درست، بهینه و به اندازه نیاز مصرف شود.
در ماه‌های گرم سال همواره خطر کم‌آبی و قطع آب، زندگی روزمره شهروندان را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند، اما فقط با 20درصد صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت در میزان مصرف، افت فشار و قطعی‌های احتمالی رخ نخواهد داد.
مهدی بابایی
مدیر روابط عمومی شرکت آبفا

نوشتن دیدگاه

Back to Top