آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 889

 

بیش از 97 درصد اشتغال دنیا از طریق صنایع خرد، کوچک و متوسط انجام می‌گیرد. در ایران نیز وضع به همین صورت است. اما در دیگر قاره‌ها از میزان 97 درصد اشتغال در صنایع خرد، کوچک و متوسط 90 درصد آن مربوط به صنایع خرد است که این میزان در ایران فقط 46 درصد است.
با توجه به اینکه صنایع کوچک در سایر کشورهای دنیا حدود 5 درصد هستند و این آمار در ایران در حدود 40 درصد است، شکافی 35 درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه صنایع متوسط نیز آمار ایران حدود 6 درصد و سایر کشورهای دنیا حدود 2 درصد است که نشان‌دهنده این است که از میزان صنایع خرد کاسته شده و به سهم صنایع کوچک و متوسط افزوده شده است. همچنین تعداد صنایع بزرگ در کشور 2 درصد و در سایر کشورهای دنیا حدود 6 درصد است. بنابراین در کشور ما بستر رشد برای صنایع کوچک مناسب‌تر بوده است.
اهمیت صنایع کوچک در اقتصاد ملی، پس از انقلاب و از دهه 70 به بعد از شرایط بهتری برخوردار بوده است. تسهیلات و حمایت‌های دولت برای گسترش صنایع کوچک بیشتر شده و همین امر باعث توسعه بیشتر صنایع کوچک شده است. حمایت از صنایع کوچک مزایای مهمی دارد که از جمله آنها ایجاد اشتغال برای نسل‌های بعد و توزیع عادلانه ثروت در کشور است. افزایش بهره‌وری‌، سرعت در تصمیم‌گیری، درآمدزایی و... از دیگر مزایای حمایت از صنایع کوچک است که در صورت توجه بیشتر می‌توان امیدوار بود که شرکت‌ها به جای تکیه بر حمایت‌های دولتی و دریافت یارانه، بتوانند به صنایع مالیات‌ده هم تبدیل شوند.
تقویت و حمایت بیشتر از این صنایع باید در برنامه‌های هدف‌گذاری شده دولت و مسئولان مدنظر قرار بگیرد. زیرا اجرای خوشه‌های صنعتی، برقراری ارتباط میان خوشه‌های صنعتی، تسهیل شرایط برای تبلیغات، معرفی محصولات صنایع کوچک و گماردن نمایندگانی از صنایع کوچک در کمیته‌های ارزیابی بانک‌ها با حضور نمایندگان اتاقهای بازرگانی، تعاون‌، اصناف و‌... می‌تواند به تسهیل شرایط صنایع کوچک کمک ویژه‌ای کند. اجرای برنامه‌هایی در راستای حمایت از سازمان صنایع کوچک، افزایش آموزش‌های کاربردی و مهارتی به همراه حمایت‌های بیشتر نظام بانکی برای تامین نقدینگی و تسریع در اختصاص تسهیلات از جمله راهکارهایی است که باید در حمایت از صنایع کوچک برای تقویت تولید و ایجاد اشتغال به کار گرفته شود.
حسین جهانگیر
مدیر عامل شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر

نوشتن دیدگاه

Back to Top