دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر حذف نام لرستان از فهرست مناطق محروم انتشار یافت. توقع می‌رود منتقدان بررسی دقیق‌تری می‌کردند و پس از آن شاهد انتشار این اخبار بودیم. برای توسعه، محرومیت لفظ مناسب و شیرینی نیست و نمی‌توان به آن افتخار کرد؛ چرا که برای حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی باید بتوان ظرفیت‌های استان را نمایان کرد. از سوی دیگر دولت به استان‌ها سرمایۀ کلان اختصاص نمی‌دهد و اگر خواهان حل و فصل مشکلات و توسعه لرستان هستیم، راهی جز حضور بخش خصوصی نداریم. به همین دلیل باید شرایط را طوری فراهم کرد که رغبت سرمایه‌گذاران برای حضور در استان بیشتر شود. چون تجربه نشان می‌دهد بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در استان‌های توسعه یافته رغبت بیشتری نشان می‌دهد. می‌پذیریم که لرستان کمبودها و محرومیت‌هایی دارد و از آن رنج می‌برد. برای نمونه زیرساخت‌هایی که ۲۵ سال پیش در استان‌های توسعه یافته ایجاد شده‌اند، تازه در لرستان در حال اجرا هستند.
در سال ۹۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی در زمینۀ اختصاص2 درصد از اعتبارات درآمدهای عمومی کشور به مناطق توسعه نیافته تصویب کردند و این طرح به نام ماده۱۸۰ در قانون برنامه ۵ قید شد. در همین راستا سال ۹۰ ،۱۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۱ بدون تخصیص اعتبار، سال ۹۲ حدود ۴۹ میلیارد تومان، سال ۹۳ حدود ۱۶۰ میلیارد تومان از این محل به استان اختصاص یافت. در سال ۹۳ مجلس شورای اسلامی با تغییر نام قانون گذشته، قانون توازن منطقه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن 3 درصد از اعتبارات عمومی کشور به استان‌های کمتر توسعه‌یافته اختصاص می‌یافت. به همین دلیل در سال ۹۴ از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای ۲۷۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ حدود ۴۰۴ میلیارد تومان برای استان در نظر گرفته شد.
در سال ۹۶ این رقم به حدود ۴۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت. حذف نام لرستان از فهرست استان‌های کمتر توسعه یافته مصداق ندارد و منتقدان در صورتی که اسنادی در این راستا دارند، می‌توانند اعلام کنند. حتی در تخصیص اعتبارات توازن منطقه‌ای لرستان هر سال رشد داشته است و بر اساس آمارهای موجود در رتبه ۵ کشور قرار داریم. دولت در سال 96 از محل اعتبارات زیرساخت‌های توسعه‌ای برای مناطق کمتر‌توسعه یافته مرزی اعتباری در نظر گرفته است. ما نیز تاکید ویژه‌ای برای قرار گرفتن نام لرستان در میان استان‌های مشمول اعتبارات زیرساخت‌های توسعه‌ای داریم و امیدواریم شاهد تحقق این هدف باشیم. با پیگیری‌های صورت گرفته در کمیسیون تلفیق تمامی استان‌های کشور مشمول اعتبارات طرح ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای شده‌اند در نتیجه مشکلی در این راستا وجود ندارد.
هوشنگ بازوند
استاندار لرستان

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top