دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

 به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی افلاک ورزشی ،استان لرستان به عنوان استانی که علیرغم ظرفیت ها،پتانسیل های بل القوه برای تبدیل به بالفعل وجود جوانان پر استعداد ولی مغفول مانده دارای با لاترین آمار بیکاری در کشور در طی چند ساله گذشته که متاسفانه در دولت های گذشته علیرغم شعار زدگی ووعده های آنچنانی برای رفع این معضل لرستان همچنان در عطش بیکاری می سوزد.

در این میان کار افرینی می تواند بستر مناسبی برای ریشه کن کردن بیکاری باشد.

کارآفرینی به معنی هنر و شناخت موقعیت‌ها و استفاده بهینه از فرصت‌ها به‌منظور تولید ثروت، تکنولوژی و استغال مولد است؛ کمااینکه فلسفه کارآفرینی موازی با اهداف سیاست‌های افزایش جمعیت به‌عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست.

در جهان معاصر استفاده از امكانات سخت‌افزاري همچون جنگ، منازعه، خشونت و... كه در گذشته به منظور پيشبرد منافع اقتصادي استفاده مي‌شد، تا حدودي كارايي خود را از دست داده‌اند، در حال حاضر تنها ابزاري كه مي‌تواند كشورها را در دستيابي به توسعه اقتصادي با موفقيت روبه‌رو كند، استفاده كاربردي از فناوري ارتباطات و اطلاعات، داشتن تكنولوژي و دانش گسترده در ابعاد مختلف است.
اين علوم مي‌تواند نوآوري، ابداع، خلق محصولات جديد را در پي داشته باشد و مي‌توان گفت كه داشتن مهارت بالا در خلق محصولات جديد، نوآوري و خلاقيت براي ايجاد يك فضاي سالم اقتصادي به عنوان يك ضرورت محسوب مي‌شود كه مي‌تواند هر جامعه را به رشد و تعالي برساند.
بر اين اساس بهره‌گيري خردمندانه از دانش و خلاقيت در سطح جامعه و اجتماع به نوبه خود قدرت و ثروت را به دنبال دارد و كشورهايي كه بخش قابل ملاحظه‌اي از توجه خود را به توليد علم اختصاص مي‌دهند، كشورهايي داراي توان اقتصادي و قدرت چانه‌زني سياسي بالا هستند و به نوعي جزو كشورهاي توسعه‌يافته به حساب مي‌آيند.
بنابراين براي رسيدن به توانمندي در عرصه توليد علم و خلاقيت، نيازمند سرمايه‌گذاري گسترده و مديريت كارآمد در اين زمينه به عنوان لازمه رشد اقتصادي در دنياي امروز، توسعه مراكز توليد دانش، فناوري و مهارت‌هاي فني است كه مهم‌ترين آنها دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي هستند.
به عبارت ديگر توسعه كارآفريني در هر اجتماعي مستلزم فراهم كردن زمينه‌هاي لازم در ابعاد مختلف اقتصاد، سياسي، اجتماعي و... مي‌باشد كه مهمترين مسائل كاربردي و پيش‌نياز در توسعه كارآفريني به حساب مي‌آيند و به نوعي فعاليت‌هاي كارآفريني را تسهيل مي‌كند.

كارآفريني وفعاليت مدون ومستمردربخش خصوصي مسيري است كه بسياري از استان هاي پيشرو آن راطي نموده و بابرنامه ريزي و حمايت صحيح ازكارآفرينان درايجاد مشاغل پايدار براي جوانان موفق عمل كرده اند.حال سئوالي كه درذهن متبادرمي شود اينست كه چگونه می توان باايجادكارآفريني واشتغال درلرستان مشکل بیکاری جوانان که امروز به مهمترین مشکل اين ديار تبدیل شده است، را حل نمود. آیا فقط دولت باید بیکاران را ازطريق استخدام هاي دولتي جذب و بكارگيري نمايد ويا به غیر از دولت و بخش دولتی از راه های دیگربايد شرايط اشتغال جوانان راكه ازحقوق اساسي آنان است فراهم نمود.

به عقيده کارشناسان و متخصصان، در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه است. زیرا یکی از علل اصلی رشد نرخ بیکاری در کشوروبه تبع آن استان ما، توسعه نیافتگی فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه است، درحاليكه بسياري از مردم و حتی تحصیلکرده ها و فرزندان خانواده های متمول به غلط دنبال این موضوع هستند که ازطریق بخش دولتی جذب وشغول به فعاليت شوند.

 چندین سال است که جامعه لرستان از بیکاری جوانان رنج می برد و اگرچه هر روز بیش از پیش تاوان سنگین بیکاری جوانان را می پردازیم، اما هنوز این معضل به قوت خودباقيست. بیکاری جوانان نه تنها ضرر و زیان های گوناگون اقتصادی و اجتماعی برپيكره لرستان واردنموده، بلکه ضربات سنگین فرهنگی و اخلاقی برآن مترتب ساخته است. امروزه در تمام نقاط توسعه يافته، مسئولين متوجه شده اند که خودشان نمی توانند توسعه و رشد ایجاد کنند، بنابراین اکثر مديران سیاست هایی اتخاذ می کنند که در منطقه شان کارآفرینان رشد و نمو پیدا کنند، یعنی بخش خصوصی را رشد و توسعه می دهند تا فضای کسب و کار ایجاد شود.

امروزه برای همه روشن است که نیروی انسانی دولت بیش از حد سنگین شده است و دیگر به مانندگذشته قادر به استخدام نیروی جدید نیست.

از طرف دیگر شرکت های موجود نیز ظرفیت های محدودی دارند و قادر به جذب نیروی جدید نیستند .بنابراین تنها راه حل بیکاری و جذب نیروی جدید و ایجاد اشتغال این است که کارآفرینی در استان هايي نظيرلرستان كه بااين معضل دست وپنجه نرم مي كند توسعه یابد و شرکت های جدید غیردولتی ایجاد شود. با توجه به این موضوع ایجاد اشتغال مستلزم افزایش تولید، رشداقتصادی و بهادادن به کارآفرینان است. در ادبیات اقتصادی، کارآفرین کسی است که متعهد می‏شود، خطرهای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند.

بنابراین علاوه بر این‏که کارآفرین به عنوان اداره کننده‏ و سازماندهی کننده‏ی واحد اقتصادی برشمرده می‏شود،احتمال خطر موجود در فعالیت اقتصادی را نیز می‏پذیرد، از این‏رو به حمایت نیاز دارندكه متاسفانه درلرستان اين بخش هم باچالش هاي مختلفي مواجه شده وحمايت هاي لازم ازكارآفرينان نه تنهاصورت نمي پذيردبلكه بامشكلات وموانع گسترده اي مواجه مي شوند ،بگونه اي كه براساس سخنان برخي نمايندگان مجلس بعضي از کارآفرینان لرستان به دلیل مشکلات مالی وعدم حمايت نهادهاي ذيربط در زندان به سرمي برند.

شرایط ورود به فضای اقتصادی و شروع کسب و کار دراستان محروم لرستان مناسب نیست ومتاسفانه برخي ازمديران متولي رفع بيكاري جهت توجيه افكارعمومي ودفاع ازعملكردضعيف خود ،تنهابااستنادبه برخي آمارهاي نادرست سعي برسرپوش گذاشتن براين مشكل گرانمايه دارند.

قوانين دست وپاگيراداره كار در خصوص روابط كارگروكارفرماواموراتي نظيرقراردادها وبيمه بدون توجه به محدوديت هاي كارآفرينان،فرآيندپيچيده ثبت دارايي ها،عدم تامين اعتباروكمك هاي مالي وتسهيلاتي ازسوي ادارات ونهادهاي ذيربط،عدم همكاري بانك ها درپرداخت تسهيلات وايجادموانعي نظيراخذضمانت هاي سنگين وجريمه هاي بالا،نظام مالياتي نامناسب دراين حوزه، واردات بي رويه وفقدان حمايت ازمحصولات بومي و دههامورد ديگرازجمله معضلات گسترده اي است كه كارآفرينان لرستاني بصورت گسترده اي باآن درگير هستند.

افزون براين متأسفانه در دولت‎های مختلف،امكانات به شکلی که به استان‎های دیگر اعطا شده به این استان تعلق نگرفته و همین باعث شده لرستان به عنوان استاني آسیب‎پذیر در کشور معرفی شود. همه اين مسائل باعث گرديده كه فرهنگ كارآفريني درلرستان نتواندبه جايگاه شايسته اي دست پيداكندو همواره رتبه اول بيكاري كشوررابه خوداختصاص دهد.

یاداشت :محمود داودی نژاد

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top