دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

به گزارش افلاک ورزشی  ، دوران کنونی دوران عقل گرایی و عصر ارتباطات و اصلاح امور است،این روزها چنین جملاتی را نقطه مقابل اصول گرایی بیان می کنند.

با توجه به اینکه صحت و اصل هر چیز اگر از منظر عقل منطقی باشد به اصول تبدیل می شود و اصول شاکله اصلی و اصلاح همه جانبه ابعاد یک موضوع است ،می توان اصول گرایی را نوعی عقل گرایی آمیخته با تعلیمات اصیل اسلامی و دینی دانست که اصلاح طلبی مستتر در آن است.به قول شاعر چو صد آید نود هم پیش ماست .

به هرحال اگر چه در دیدگاه بعضی از اصول گرایان توجه به سبک زندگی اسلامی ،اجرای احکام اسلامی ، حفظ هنجارها ، توجه به باید ها و نباید ها و دفاع از حقوق حاکمیت قوی تر است ،از دید برخی اصلاح طلبان نیز آزادی بیان ، دفاع از حقوق منتقدان و دفاع از حق مردم در مقابل حکومت پررنگ تر است.

در هر صورت در جامعه ای طلب حق و حقوق مردم معنا پیدا می کند که حاکمیت قوی و پایبند به اصول وجود داشته باشد.لذا این دو دیدگاه لازم و ملزوم یکدیگراند.

اصول گرای اصلاح طلب یعنی کسی که دغدغه اش اعتلای نظام اسلامی و نگرانیش احقاق حقوق مردم باشد و جهت حصول این دو تلاش کند.

نزاعهای سیاسی موجب سیاست زدگی و فاصله گرفتن نسل جوان از کانون های مذهبی و فرهنگی شده و فرصت طلبان را به این کانونها نزدیک تر می کند.

با توجه به فضای انتخاباتی کشور در این روزها و لزوم انتخاب صحیح اعضای مجلس شورای اسلامی توجه به چند نکته ضروریست؛ اگر وظیفه اصلی منتخبین بهارستان را قانون گذاری بدانیم تفسیر کاندیداها از آن می تواند در جلب نظر مردم و کسب آرا موثر باشد.

از نظر اقتصادی می توان قانون گذاری را توزیع عادلانه و مناسب ثروت دانست. اما قبل از آنکه به سهم خواهی از بودجه دولتی مدعی شد می بایست سهم هر استان در تولید ثروت را بررسی کنیم.

به طور مثال استان لرستان سرشار از منابع طبیعی من جمله معادن مختلف سنگ(با تولید 3درصد سنگ جهان)، منابع عظیم آب در قالب 5/12 میلیارد مترمکعب آب سطحی و زیرزمینی معادل 12 درصد کل آبهای کشور به عنوان شاخصی درحوزه کشاورزی و آب، وجود منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، وجه تاریخی استان با آثار باستانی منحصر به فرد و طبیعت بکر و مثال زدنی از جمله آبشارهای متعدد در رونق صنعت توریسم، همگی نمونه هایی از پتانسیل تولید پول و ثروت این استان می باشد.

با توجه به پتانسیل بالای استان در تولید ثروت و عقب افتادگی عمرانی و زیرساختی محسوس نسبت به اکثر استانها، لزوم مدیریت مناسب منابع، بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد لذا اخذ بودجه دولتی اگر به گردش چرخ ایستاده استان و بالفعل کردن پتانسیل ها از طریق فراهم نمودن شرایط مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و حمایت همه جانبه به معنای واقعی از آن می تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی و عدم وابستگی مفرط استان به بودجه های دولتی باشد.

از منظر قدرت قانون گذاری را می توان هنر همراه ساختن سایر نمایندگان در تصویب یک طرح و توجیه علمی و شناساندن نفع سایر استانها در تصویب آن دانست.

جایگاه رفیع مجلس در اندیشه های سیاسی حضرت امام (ر ه) با توجه به حیطه ی وسیع اختیارات نمایندگان مجلس که از قانون گذاری شروع و تا مرحله ی نظارت بر حسن اجرای قانون ادامه می یابد اهمیت جایگاه مجلس را مشخص می کند. و با عنایت به فرمایش حضرت امام ( ر ه) که " مرکز همه ی قانون ها و قدرت ها مجلس است" به لحاظ شرعی و عقلی نمی توان نسبت به این امر بی تفاوت بود. لذا ضرورت شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی امری اجتناب ناپذیر است.

با توجه به آنچه در مورد دو دیدگاه سیاسی رایج، ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان، جایگاه مجلس شورای اسلامی، توانمندیهای علمی و فنی نامزدها و ضرورت شرکت در انتخابات که به طور مختصر عنوان شد سوال این است؛ آیا مجلس باید از جنس دولت باشد یا خیر؟

مجلسی که می تواند بالاترین شخص قوه ی مجریه یعنی رئیس جمهور و وزرایش را استیضاح نموده و بر عملکرد وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی نظارت کامل داشته باشد و با تصویب قوانین خاص، اعلام نظر در مورد لوایح دولت، تنظیم بودجه سالانه و حق تحقیق و تفحص از دولت و اختیار در اعتماد و یا عدم اعتماد به وزرا را داراست باید دنباله ی روی دولت مردان باشد یا نقش اساسی خود را ایفا کند؟ لذا از این منظر تفکر نقادانه و منصفانه اعضای مجلس از دولت نه تنها لازم بلکه حیاتی است.

پیروی بی چون و چرای مجلس از دولت زمینه ی رشد بی عدالتی، رانت خواری، عدم پیگیری مطالبات مردم و فاصله گرفتن از دموکراسی می شود. مجلس باید دولت را در زمینه ای مختلف به چالش بکشد تا آنچه مطلوب مردم و نظام است در نهایت با همفکری تمام صاحب نظرا فراهم شود. البته انتقادات باید در چارچوب انصاف و عدالت باشد وگرنه چوب لای چرخ دولت گذاشتن ریختن آب در آسیاب دشمن است.

از طرفی دیدگاه سیاسی مشترک مجمع نمایندگان در پیشبرد منافع استان بسیار حائز اهمیت است.

به این معنا که چگونه فکر می کنند و چه تفکری بر سیستم رفتاری آنها حاکم است؟ در رابطه با حاکمیت اسلامی ، ارکان حکومت اسلامی ، اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ، مسائل سیاست خارجی ، مسائل اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی ، مطالبات مردمی ، نیاز های اجتماعی و ... چگونه می اندیشند؟و چه برنامه و راهکاری برای آینده ترسیم نموده اند یا به مقوله قدرت و خدمت چه رویکردی دارند؟ بدیهی است انسجام فکری بین اعضای مجمع نمایندگان استان از تنش میان آنها جلوگیری کرده واختلاف نظرهای محتمل در مسائل فرعی نیز موجب هم افزایی و ارائه روش های مختلف و برگزیدن بهترین راه در رسیدن به اهداف کلی مشترک می شود.

امین سلاحورزی

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top