دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

نداشتن دانش فنی، خطا در انتخاب نوع محصول برای کاشت را سبب می‌شود. در این زمینه گلخانه‌داران  لرستانی در مواقعی اقدام به کاشت محصولاتی می‌کنند که بازار کشش پذیرش این محصولات را ندارد. 

به گزارش افلاک ورزشی  ،تولید محصولات گلخانه‌ای در کشورهای پیشرفته از اهمیت زیادی برخورداراست و جایگاه ویژه‌ای در بازار مصرف آنها دارد. از مهم‌ترین مزیت‌های تولید محصولات گلخانه‌ای می‌توان به تولید محصول بیشتر، افزایش بازدهی، کاهش هزینه‌های تولید و کاهش مصرف انرژی و آب اشاره کرد.
با توجه به اینكه استان لرستان  به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در تولید محصولات گلخانه‌ای بوده وهمچنین به دلیل داشتن شهرک‌های گلخانه‌ای توانسته است به تولید همگن محصولات در این بخش اقدام کند، به همین منظور باید برای حمایت و خروج این بخش از سنتی به گلخانه‌های مدرن و آموزش و تخصصی كردن امور چاره‌ای اندیشید. 

صنعت احداث گلخانه برای تولید میوه های خارج از فصل و همچنین گل و گیاهان زینتی از قرن 17 میلادی در اروپا آغاز شد و در سالهای اخیر به منظور استفاده بهینه از منابع خاك و آب و یا اشتغال زایی در سراسر جهان گسترش یافته است.

در کشور ما نیز تولید محصولات کشاورزی ابتدا درمنطقه فلاورجان استان اصفهان و در سال 1340 با گلخانه های چوبی شروع شــــد و هم اكنون با احداث گلخانه های مدرن در سراسر ایران این صنعت رونق گرفته و خانواده ها از انواع محصولات گلخانه ای ، علی الخصوص در زمستان استفاده می کنند.

همانطور که می دانید عمده فعالیت مردم شهرستان الیگودرز کشاورزی و دامپروری می باشد بطوریکه این شهرستان با دارا بودن 78 هزار هکتار اراضی مرغوب کشاورزی رتبه 4 استان را دارد و با80 هزار تولیدات دامی دارای رتبه اول در استان می باشد.

امروزه با وجود کم آبی و مشكلات دیگر - اکنون دامنگیر تولید شده است - استفاده از گلخانه‌ها كه كمترین نیاز به جا، آب، خاك و هزینه و بیشترین بهره برداری را دارند، اهمیت بسیاری یافته است.
متأسفانه مشکلات متعددی فعالان بخش تولیدات گلخانه‌ای را درگیر خود كرده و باعث شده است در برخی از مواقع تولید محصولات گلخانه‌ای غیر اقتصادی شود.
یكی از این مشكلات، کوچک بودن واحد‌های گلخانه ای است. براساس کارشناسی‌های انجام شده نباید مساحت هر واحد گلخانه‌ای زیر یك هکتار باشد. این در حالی است که اکنون بخش زیادی از گلخانه‌های موجود در استان زیر یك هکتار هستند. 

در نتیجه در برخی مواقع می‌بینیم که تولید محصولات در آنها به صرفه نیست و در برخی موارد هم ضرر می‌دهند. خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر مقررات خوبی برای رفع این مشکل تنظیم کرده است. 

نوسان در بازار فروش، نبود تشکل و اتحادیه فعال گلخانه‌داران، بازاریابی نامناسب، نبود مدیریت در انتخاب نوع محصول و همچنین نداشتن اطلاعات تخصصی از سوی مدیران گلخانه‌ها و کشت محصولات خارج از فصل از مشکلات دیگر در این بخش است.
نداشتن دانش فنی یكی از مهم‌ترین مشكلات این بخش به شمار می‌رود. این کاستی تاکنون مشکلات متعددی را برای گلخانه‌داران ایجاد كرده است. متأسفانه اکنون فضای بیشتر گلخانه‌های موجود سنتی است و استانداردهای لازم در این بخش رعایت نمی‌شود. این در حالی است که در علم روز، سازه‌های جدید و امکانات پیشرفته‌ای وجود دارد که باعث کاهش هزینه و بالا رفتن بازدهی می‌شود و در صرفه‌جویی انرژی نیز بسیار تأثیر دارد.
نداشتن دانش فنی، خطا در انتخاب نوع محصول برای کاشت را سبب می‌شود. در این زمینه گلخانه‌داران در مواقعی اقدام به کاشت محصولاتی می‌کنند که بازار کشش پذیرش این محصولات را ندارد. همچنین به دلیل نبود همین دانش است که میزان استفاده از سموم در گلخانه‌های سنتی افزایش پیدا می‌کند و موجب می‌شود آفات نباتی به مرور برابر سموم مقاومت پیدا کنند که همین مساله هم میزان باردهی گیاهان و در کل میزان بازدهی را کاهش می‌دهد.
همچنین وجود شرکت‌هایی كه معتبر نیستند و با دانش فنی پایین به ساخت گلخانه‌ها اقدام می‌كنند، یکی دیگر از مشکلات موجود در این بخش است. به همین دلیل باید از فعالیت این شرکت‌ها جلوگیری به عمل آورد. در ادامه هم باید سازمان‌های مربوط این دانش فنی را به گلخانه‌داران انتقال دهند و یا افراد و شركت‌های معتبر را به متقاضیان معرفی كنند.
امابا وجود همه این تجر به‌ها باز مشاهده می‌کنیم که این مهم به خوبی انجام نمی‌شود، به عنوان نمونه سازمان نظام مهندسی کشاورزی،فقط در امر صدور مجوز برای گلخانه‌ها وارد عمل می‌شود. این در حالی است که چنانچه مقررات این سازمان اصلاح شود، می‌توان شاهد تأثیر بیشتر بر بهبود روند تولید محصولات بخش کشاورزی بود.

 یاداشت :اکرم دالوند

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top