آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط راه برون رفت از مشکلات بی‌شمار اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی است. تولید و اشتغال زمانی رونق می‌گیرد که روند سرمایه‌گذاری در این دسته از صنایع دنبال شود.

صنایع کوچک نسبت به صنایع دیگر ویژگی‌هایی دارد که اهمیت توجه به آن را بیشتر به چشم می‌آورد. این صنایع، زودبازده و از لحاظ زمانی در مدت کوتاهی قابل بهره‌برداری هستند. همچنین مشابه صنایع دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری‌های حجیم و سنگین ندارند و می‌توانند در کنار صنایع دیگر به عنوان مکمل به شمار روند.

از این رو توجه بیش از پیش به این دسته از صنایع باید مد نظر دولت باشد. با این حال چون صنایع کوچک از نظر تعداد در کشور زیاد هستند و چندان رقابتی هم نیستند باید بازنگری علمی و جامعی نسبت به آنها شود. به علاوه اینکه باید سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر باشد. اگر به آمار اشتغال در بخش‌های گوناگون توجه کنیم، خواهیم دید که ظرفیت نهفته بی‌شماری در صنایع کوچک و متوسط وجود دارند. 
نکته دیگر درباره صنایع کوچک و متوسط این است که این بخش از صنایع در حوزه تولیدی دچار مشکل هستند. بیشتر مشکلات هم ناشی از واردات بی‌رویه، غیرقانونی و قاچاق است که تولید را در این صنایع متوقف و کند می‌کند. تولیدات کشورهای دیگر در حالی جای تولیدات داخلی را می‌گیرند که باید این بخش‌های تولیدی در اختیار تولیدکنندگان ما باشد.

متاسفانه عده‌ای راه میانبر را انتخاب می‌کنند و به جای تولید دست به واردات می‌زنند. به هیچ وجه هم به این نکته توجه ندارند که صنایع داخلی تعطیل می‌شود؛ توجه نمی‌کنند که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در کشور داریم که نباید مورد هجوم کالاهای خارجی قرار بگیرد. به عنوان نمونه، صنعت کفش از دیرباز در کشور ما وجود داشته است و هر چند با افتان و خیزان‌های زیادی مواجه بوده اما هنوز هم در میان صنایع کفش دنیا حرفی برای گفتن دارد. در این میان آثار زیانبار واردات و قاچاق همواره بر سر صنعت کفش سنگینی می‌کرده است. این در حالی است که تولیدات کفش خارجی به هیچ عنوان کیفیت کفش ایرانی را ندارند.

 

کفش‌های بی‌شناسنامه نمی‌تواند جای کفش‌های داخل را بگیرد. با این حال اشباع بازار از این نوع کفش‌ها دور از واقعیت نیست. شرایط رکود در صنایع کوچک هم به این رویه کمک کرده است. بنابراین سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط همچون کفش و پوشاک کمک بسیار مهمی به تولید داخلی کرده و زمینه جلوگیری از واردات را فراهم می‌کند. بالاخره تا چه زمانی قرار است واردات از هر نوع و کالایی به کشور ادامه پیدا کند؟ راه جلوگیری از این مشکل سرمایه‌گذاری بیشتر در صنایع مربوط در کنار وضع عوارض و تعرفه‌های بالا برای واردات است. به علاوه اینکه حمایت از تولیدکننده به لحاظ فاکتورهای مالیاتی کمک ارزنده‌ای برای آنهاست. 
موضوع دیگر در بخش صنایع کوچک راهکار برون‌رفت این صنایع از مشکلات تولیدی است. باید هر آنچه در داخل تولید می‌شود را حمایت، پایش و مدیریت کنیم؛ این رویه دستورالعمل می‌خواهد. مسیری اقتصادی باید پیموده شود تا یک کالای تولید صاحب نشان(برند) شود. از این‌رو حمایت از تولیدات این صنایع در بهبود کیفیت و سرمایه‌گذاری بیشتر موثر است. هر چند چشم‌انداز پیشرفت و رونق صنعت در دوران پساتحریم روشن است و دولت بسیار مهندسی شده قصد حمایت از تولید داخلی را دارد. به عنوان نمونه افزایش تعرفه واردات یخچال و فریزر در ۲ روز گذشته سیاست مناسبی در جهت حمایت از کالای داخلی است. این اقدام در ادامه سیاست اعطای کارت تسهیلات خرید کالا به طور قطع می‌تواند کمک موثری برای تولیدکنندگان باشد.


امید دولت و مجلس شورای اسلامی این است که سال آینده در صنایع کوچک رونق قابل توجهی را شاهد باشیم. البته دولت باید اولویت‌های سرمایه‌گذاری را مشخص و آمایش کند تا با همفکری و کار مشترک روند اعطای اعتبارات هم به درستی انجام شود. دولت در زمینه حمایت از واحدهای صنعتی کوچک سعی و اهتمام ویژه دارد. به یاد داشته باشیم کشورهای جهان حمایت قابل توجهی از بنگاه‌های اقتصادی به عمل آورده‌اند و در جهت گسترش و تقویت آنها سیاست‌های اقتصادی متعددی را تدوین کرده‌اند. کمتر کشوری را می‌توان پیدا کرد که در آن قانون یا قوانینی برای حمایت از صنایع کوچک وجود نداشته باشد و در برخی از این کشورها چنین به نظر می‌رسد که اقتصاد ملی بر پایه بنگاه‌های اقتصادی کوچک بنا شده است. امید است در سایه برنامه‌ریزی و توجه بیشتر سرمایه‌گذاری بیشتر و بهتری در این بخش از صنایع در کشور ما انجام شود.

 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top