به گزارش پایگاه خبری  افلاک ورزشی ، تبادل فرهنگی، مهم‎ترین اصل در پویایی امور فرهنگی است و به 2 صورت تحقق می‌یابد؛ نخست تبادل کالاهای فرهنگی که از سوی اهل فرهنگ تولید می‎شوند و فرستادن این کالاها به سایر نقاط و نیز دریافت کالاهای فرهنگی از استان‌های دیگر و دوم رفت و آمد اهل هنر دیگر استان‌ها به لرستان.
حضور هنرمندان و افراد خلاق به بهانه جشنواره‌ها در استان لرستان و به ویژه در مرکز استان می‎تواند در آشنا شدن آنها با سایر ظرفیت‌های استان تاثیرگذار باشد، زیرا ظرفیت یک استان تنها در حوزه فرهنگ و هنر نیست.
خارج از لرستان ممکن است شخصی فقط با این ظرفیت آشنایی پیدا کند، اما زمانی‌که به بهانه شرکت در یک جشنواره‌ در این استان حضور پیدا می‎کند و بازدیدی از آثار تاریخی و طبیعی و فرهنگی به‌ عمل می‌آورد، از نزدیک با فرهنگ و آداب و رسوم آشنا می‌شود.  آنگاه قطعا تاثیرگذاری در بقیه حوزه‎ها نیز دیده می‎شود. 
کما این‌که در 2 سال اخیر جشنواره‎های نشریات، فرهنگی و هنری، مسابقات جهانی ورزشی و همایش سرمایه‎گذاران که همگی در مسیر تبادل فرهنگی صورت گرفت، مثمر بوده اند.  نهادهای فرهنگی به‌صورت مستقیم درگیر کار فرهنگ و هنر هستند، چراکه ذات فعالیتشان همین است. این نهادها باید خود را متولی امور فرهنگی و خادم اهل فرهنگ و هنر بدانند و از طریق اعتباراتی که در این زمینه تخصیص داده می‎شود، با جدیت در خدمت اهل هنر باشند. 
در ردیف بودجه همه دستگاه‌های اجرایی، موضوعات فرهنگی در نظر گرفته شده است. در گزارش دستگاه‌ها می‎بینیم که این بودجه‌ها هزینه شده اما بعد از بررسی متوجه می‎شویم این هزینه‎ها عمدتا صرف اموری می‌شود  که بیشتر حالت نمایشی دارد؛ یعنی تنها می‎خواهیم نمایش دهیم که علاقه مند به هنر و موضوعات فرهنگی هستیم. پیشنهاد می‎کنم همه دستگاه‎های اجرا برای صرف بودجه بخش فرهنگ از دستگاه‎های متولی مشاوره بگیرند تا بتوانند در چگونگی هزینه کردن بودجه فرهنگی در راه تعالی فرهنگ استان استفاده کنند.
در ادامه باید این نکته را یادآوری کنم که اعتبارات دستگاه‎های فرهنگی به‌تنهایی جوابگوی نیازها نیست. شاید اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بتواند در تولید یک اثر هنری کمکی داشته باشد، ولی در زمینه بازاریابی آن اثر به‌عنوان یک کالای سودآور برای هنرمند، باید بقیه دستگاه‎های اجرا هم کمک کنند. ادارات هم باید به‎ جای تهیه هدایا برای کارکنان خود از تولیدات هنری خارج از استان، از آثار هنرمندان بومی استفاده کنند تا هم پول از استان خارج نشود و هم کمک هزینه‎ای برای هنرمندان استان فراهم شود.
 

 دکتر حبیب‌الله خجسته‌پور فرماندار خرم آباد