آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

 

بیش از یک قرن است که عاشقان امام حسین(ع) در ایام محرم به ویژه شب تاسوعا و روز عاشورا میعادگاهی ثابت برای برپایی مراسمات مذهبی دارند، ارزش و احترام این میعادگاه در بین عامه مردم خرم‌آباد به حدی است که دفتر ثبت آثار در وزارتخانه میراث فرهنگی کشور آن را واجد ارزش ثبت در فهرست میراث ملی کشور دانسته و این جایگاه را به شماره ۵۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسانده است. در کنار آن اعمال مذهبی و آیین گل مالی در روز عاشورا که مختص مردم این دیار است نیز به شماره ۲۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و اکنون در راستای جذب توریست مذهبی نقش بی بدیلی در ترویج فرهنگ و آیین مردمان لرستان و توسعه صنعت گردشگری این استان دارد.

متاسفانه امروز چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ میراث فرهنگی لرستان در اقدامی بی‌سابقه و بدون برنامه اقدام به بالا آوردن حصار آجری و مسدود نمودن ورودی جایگاه ولایت نموده است، در حالی که این ورودی بیش از یکصد سال است که میزبان هیات‌های مذهبی و عزاداران حسینی است. همانطور که می‌دانید ازدحام جمعیت بیش از چند ده هزار نفری. به حدی است که تمام عرض دروازه شمالی (ورودی دانشگاه لرستان سابق) را در بر میگیرد و تمام عرض دروازه غربی (اداره پست سابق) به عنوان خروجی هیآت‌ها در نظر گرفته می شود. 

با احداث این دیوار علاوه بر مسدود نمودن حریم بصری قلعه فلک‌الافلاک، از عرض ورودی جایگاه ولایت کاسته می‌شود و امکان تخریب آن در اثر فشار جمعیت هیآت‌های مذهبی و آسیب رسیدن به عزاداران حسینی بیشتر می شود. 

لذا انجمن اصناف و بازار به نمایندگی از عامه مردم ولایت مدار خرم آباد خواستار جلوگیری از ادامه حصارکشی در جایگاه ولایت هستیم و تقاضامندیم که هر چه سریعتر جلوی این اقدام غیر اصولی گرفته شود و بر اساس ضروریات و مصالح عزاداران حسینی اقدام لازم صورت پذیرد.

رضا میرزایی 

 

 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top