به گزرش پایگاه خبری وتحلیلی  افلاک ورزشی ، ،لرستان در حالی از قطب‌های ورزش قهرمانی کشور محسوب می‌شود که درخشش ورزشکاران این استان در رقابت‌های آسیایی و جهانی نشان دهنده ظرفیت‌های ورزشی آن است.
اما قرار گرفتن لرستان در بین 3 استان آخر کشور از حیث سرانه ورزشی موجب شده تا استعداد‌های ورزشی استان کوچ کنند و با نام دیگر استان‌ها در آوردگاه‌های ملی،آسیایی و جهانی رقابت کنند.
وجود یک پروژه نیمه تمام ورزشی با میانگین عمر 10ساله،ضعف سرانه ورزشی روستایی،کمبود اعتبارات و تمایل نداشتن دستگاه‌های دیگر در توسعه اماکن ورزشی موجب شده تا همچنان لرستان از سرانه پایین ورزشی رنج ببرد.

استانی ضعیف در حوزه اماکن ورزشی
یک ورزشکار دوومیدانی  به افلاک ورزشی می‌گوید: استان ما در حوزه اماکن ورزشی بسیار ضعیف است.
«منوچهر جعفری» می‌افزاید: در رشته‌های مختلف ورزشی، لرستان هنوز نتوانسته است زیر ساخت‌های لازم را برای توسعه فراهم کند.
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از علاقه مندان به  رشته دوومیدانی از نبود امکانات تخصصی رنج می‌برند.

 

نیازسنجی در توسعه اماکن وجود ندارد
یک کارشناس ورزشی نیز در گفت‌وگو با افلاک ورزشی  اظهار می‌کند: در زمینه توسعه اماکن ورزشی لرستان نیاز سنجی صورت نگرفته است.
«علی براتی» می‌افزاید: در هر منطقه باید با توجه به ظرفیت‌های ورزشی اش اماکن ورزشی مرتبط ایجاد می‌شد، اما این کار صورت نگرفته و بسیاری از رشته‌های ورزشی بدون اماکن ورزشی هستند.
براتی اظهار می‌کند: توجه نکردن به نیازسنجی موجب پراکندگی سرانه ورزشی شده به گونه ای که میزان سرانه از شهرستانی به شهرستان دیگر متفاوت است.

بی رغبتی  دستگاه‌ها
این کارشناس بیان می‌کند: بسیاری از دستگاه‌ها هم چندان رغبتی به ساخت اماکن ورزشی ندارند و این امر  در پایین بودن سرانه ورزشی دخیل بوده است.
وی می‌افزاید: سرانه پایین فضای ورزشی استان نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای ورزش قهرمانی و در برخی مواقع ورزش همگانی باشد.
براتی می‌گوید: دانشگاه‌ها،شهرداری‌ها و بسیج از جمله نهادها وسازمان هایی هستند که می‌توانند در توسعه سرانه ورزشی حوزه ورزش لرستان را یاری دهند.

سرانه ورزشی 54 سانتی‌متری
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان به افلاک ورزشی می‌گوید: سرانه‌ورزشی استان لرستان در حال حاضر حدود 54/3 سانتی‌متر است.«علی یاور عزیز پور» بیان می‌کند: این سرانه در پایان سال 96 به 65 سانتی‌مترمربع می‌رسد.
وی می‌افزاید: سال گذشته با بهره‌برداری از پروژه‌های ورزشی 2سانتی متر به سرانه ورزشی لرستان اضافه شده است.
عزیزپور اظهار می‌کند: سرانه ورزشی در کشور 76 سانتی‌متر است.
وی می‌گوید: بهره برداری از پروژه‌های نیمه تمامی مانند استخر پلدختر، خانه اسکواش،خانه شطرنج،مجموعه ورزشی 15هزار نفری و چند پروژه دیگر می‌تواند تا پایان سال96، 14سانتی متر به سرانه ورزشی استان اضافه کند.
این مسئول بیان می‌کند: در برخی شهرستان‌ها سرانه‌ورزشی ما از میانگین کشوری بالاتر است و در برخی شهرستان‌ها سرانه‌ای پایین حدود 32 سانتی‌متر داریم.

کند بودن روند افزایش  سرانه ورزشی
عزیز پور با تأکید بر این‌که سرانه ورزشی ما وضعیت مطلوبی ندارد، می‌گوید: رساندن سرانه ورزشی به میانگین نرمال به‌کندی پیش می‌رود و زمان‌بر است که در این زمینه نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

توان پایین وزارت ورزش در تکمیل پروژه‌ها
این مسئول بیان می‌کند: توان وزارت ورزش و جوانان در زمینه تکمیل این پروژه‌ها بسیار پایین است.
وی می‌افزاید: در سرانه ورزش روستایی  نیز با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم با اختصاص به موقع اعتبارات در این زمینه بتوانیم با راه اندازی اماکن ورزشی گامی برداریم.

واگذاری زمین رایگان
مدیر کل ورزش و جوانان لرستان با اشاره به ضرورت بالا بردن سرانه فضای ورزشی لرستان می‌گوید: واگذاری زمین رایگان به بخش خصوصی فرصت مناسبی برای توسعه فضاهای ورزشی در لرستان خواهد بود.
عزیزپور بیان می‌کند: لرستان در رده بیست و هشتم از حیث سرانه ورزشی درکشور قرار دارد.
وی می‌گوید: شهرستان ازنا با ۹۰ سانتی متر بیشترین سرانه ورزشی را در استان دارد.

کمترین سرانه ورزشی درکوهدشت و سلسله
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان بیان می‌کند: شهرستان‌های کوهدشت و سلسله با ۳۱سانتی متر کمترین سرانه ورزشی را در استان دارند.
«علی یاور عزیز پور» می‌گوید: یکی از برنامه‌های ما توسعه سرانه ورزشی در سایت‌های مسکن مهر است، اما امکان کلنگ‎زنی پروژه‎های ورزشی جدید در سایت‎های مسکن مهر استان از محل منابع ملی وجود ندارد. مدیرکل ورزش و جوانان استان اظهار می‌کند: امیدواریم از منابع اعتباری استانی این اعتبارات را تأمین کنیم.