دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

مدیرکل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی استان لرستان ،گفت با احداث آزاد راه خرم- زال به نحوه معیشت مردم پلدختر آسیب وارد شد وخیلی از واحد های صنفی که در کنار جاده بودنداز بین رفتند وبیکاری در پلدختر فزونی گرفت.

به گزارش پایگاه خبری افلاک ورزشی  ،وی که به همراه معاون کارآفرینی وتوسعه وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی  درفرمانداری پلدخترحضوریافته بودبیان کرد: برای ایجاد اشتغال ،بایدتلاش کرد این بنگاه ها احیاشود.

آشتاب تصریح کرد:دراین رابطه دو مشکل وجود دارد یکی اینکه اشتغال گذشته از بین رفت ودیگراینکه برجمعیت بیکاران افزوده گشت.

مدیر کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی لرستان به ظرفیتهای اقتصادی پلدختر اشاره کرد و بیان نمود:شهرستان پلدختربا جمعیت 80 هزارنفردارای منابع وتوانایی های بسیاردرایجاد شغل برای خانوارها وجوانان است.

وی با اشاره به محصولات کشاورزی وباغی این شهرستان تصریح کرد:پلدختردرزمینه محصولات صیفی جات وباغاتی چون انجیرسیاه که در کشور نمونه وبی نظیر است مستعد ایجاد کارخانجات فراوری میوه ،مانند کارخانه های فراوری انجیر،کارخانه روغن کشی از باغات زیتون منطقه ، کارخانه های  ترشیجات ، رب گوجه ، وشوریجات می باشد .

وی همچنین به وجود 520 هزار راس دام سبک وسنگین دراین منطقه وظرفیتهای دامپروری این شهرستان کوهستانی  اشاره کرد وگفت :پلدختراز این بابت برای ساخت کارخانه های لبنی بسیار مستعد وتوانمند است.

علی آشتاب همچنین ادامه داد: در بحث صنایع دستی وصنعت گردشگری نیزپلدختر بسیار مستعد ایجاد شغل در این زمینه می باشدآنچنان که وجود این همه آثار باستانی ومقابر مقدس وزیارتی می تواندبه صنعت گردش گری وایجاد شغل رونق دهد.

وی همچنین اظهارداشت: 22000بافنده فرش در سطح استان داریم که بخش عمده ایی ازآنها در شهرستان پلدختر حضور دارند.

علی آشتاب با اشاره به بحران آب وخشکسالی که این شهرستان جنوبی لرستان را تهدید می کند گفت :با توجه به تنش آبی که اخیراًرودخانه کشکان را به چالش گرفت  لاز م است تا کشت های این منطقه به شیوه مکانیزه تغییر الگو دهندتا درآینده دچار گرفتاری در اشتغال مردم  نشویم.

 

بحث کشاورزی در پلدختر نیازمندبررسی جدی است

در ادامه این جلسه ،حجة السلام محمد سوری امام جمعه پلدختردرابطه با آسیب شناسی بحران بیکاری درپلدختر بیان داشت :در شهرستان پلدخترعامه  مردم به کشاورزی مشغولندومسئولین وظیفه دارند تا ظرفیتهای شهرستان را در این زمینه بسنجند.

سوری همچنین به بحث مهاجرت ورابطه آن با فقراشاره نمود وتصریح کرد:بحران رودخانه کشکان یک چالش جدی است ودرپایین دست به کشاورزی منطقه آسیب وارد کرده ومطمئناً در صورت عدم حل آن می تواند باعث بیکاری بسیاری از مردم وفقرومهاجرت آنها گردد.

امام جمعه پلدختر گفت:امروز کسانی مهاجرت می کنندکه اکثراًفقیرندونیازمند هستند.مهاجرت می تواند هم به خود مردم شهرستان مبداوهم به مردم دیگر نقاط آسیب جدی بزند.

 موج وحشتناکی از بیکاری درراه است

علی کایدی نماینده پلدختر ومعمولان در مجلس شورای اسلامی که دراین جلسه حضورداشت نیزگفت :آزادرا خرم -زال سه هزار شغل از مردم پلدختر گرفت .

نماینده پلدختربیان داشت :باید به سراغ صنایعی برویم که با اقلیم ما جور در می آیدوخیلی سریع بحران بیکاری جوانان را حل نماییم.نمی توان منتظر پروژه های پنج ساله وسی ساله شدچون عمربرجوانان زود سپری می شودوجوانان برای آینده شان شغل می خوهند.

وی با تشبیه شرایط لرستان به یک مریض درحال احتضار توضیح داد:لرستان به خاطر بیکاری وفقرمانند مریضی است که درحال جان دادن است واگر به این مریض امکانات لازم نرسد قطعاًخواهد مرد.

علی کایدی همچنین تصریح کرد:این کار از دست وزارت کارورفاه اجتماعی برمی آیدچون امکاناتش بسیار زیاد است.

کایدی با اشاره به معضل کهنه بیکاری در لرستان گفت :تا به حال درهمه دولتها در لرستان اصل بر بیکاری گذاشته شده است .اینجا همه مردم دچار معضل بیکاری هستند .فقط یکسری در ادارات شاغلند.

کایدی در پایان افزود:موج وحشتناکی از بیکاری در کشور بخصوص لرستان درراه است وما به عنوان نماینده وظیفه داریم اطلاع رسانی کنیم.

روستاییان نماد اقتصاد مقاومتی هستند

در این جلسه نورالدین درمنان فرماندارپلدخترنیز به سند اشتغال که توسط استاندارلرستان هوشنگ بازوند وعلی آشتاب طراحی شده است اشاره وعنوان کرد:

روستانشینانی که در حاشیه رودخانه وجاده زندگی می کنند با توجه به شیوه معیشتشان نماد اقتصاد مقاومتی هستند.

وی ادامه داد:زندگی بیشتر این مردم کشاورزی ودامداری است وامروزبحران آب ازجمله خشکیدگی رودخانه کشکان زندگی آنها را تهدید می کند.

نورالدین درمنان همچنین اظهارکرد:خیلی ساده بگویم با توجه به کاهش نزولات آسمانی وبحران زیست محیطی که دامن رودخانه را گرفته است اگر رودخانه کشکان خشک شود مردم باید چکار کنند؟

وی ضمن اشاره به رتبه اول بیکاری لرستان در کشورگفت:برای رفع بیکاری در لرستان وایجاد شغل روند پرداخت تسهیلات باید کوتاه باشدوتسهیلات باید به صورت کارگروهی پرداخت شود تا شغلها پایداربمانند.

وی ابراز داشت:در بحث صنایع دستی ومشاغل خانگی باید بازاری باشدکه تولیدات را عرضه کنیم واگر فرشبافی اینقدر رونق دارد پس باید بازاری هم برای فروش آن باشد.

 فرماندار پلدختر در ادامه ضمن تاکید برنفت خیز بودن پلدختربه پیامد بیکاری اشاره کردو افزودند:خالی شدن شهرستان از نیروی انسانی به خاطر پیامد بیکاری ومهاجرت وفقر اصلی ترین خطری است که زندگی مردم را تهدید می کندلذا باید سریع به حل مسئله ورود کنیم.

 

درپایان این نشست مهناز امام دادی معاون کارآفرینی وتوسعه وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی به کمک هییت همراه ومسئولین استانی وشهرستانی دریک هم اندیشی تخصصی شرکت کردندوبه بررسی راهکارهای مطلوب برای اشتغال وچگونگی رفع بحران بیکاری در پلدختر واستان لرستان پرداختند.

خبرنگار افلاک ورزشی : رضا جودکی نژاد- پلدختر

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top