دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: هزینه ایجاد یک شغل در صنایع کوچک و متوسط بسته به نوع صنعت معمولاً به طور میانگین دو میلیارد ریال بوده در صورتی که این شاخص برای صنایع بزرگ بیش از 10 برابر خواهد شد.

به گزارش افلاک، بختیار رازانی اظهار کرد: بیش از 50 سال از تشکیل سازمان نواحی صنعتی به منظور برنامه ریزی و اجرای طرح های مربوط به نواحی صنعتی مندرج در برنامه چهارم و پنجم توسعه قبل از انقلاب  می‌گذرد و در این میان دچار تغییر و تحول فراوانی در ماموریت ها شده است.

وی با بیان اینکه 21 مرداد مصادف با روز حمایت از صنایع کوچک و مقارن با سالروز تشکیل این سازمان است، افزود: در سال 1384 سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با دو هدف ایجاد و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای استقرار واحدهای صنعتی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط شکل گرفت و در سال 1390 به عنوان سازمان توسعه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی با اهداف افزایش سهم صنعت ً بویژه صنایع کوچک در تولید ناخالص داخلی ( gdp )،  توسعه و تکمیل زیرساخت‎های مورد نیاز استقرار صنایع و استقرار سازمانی پویا و دانش مدار تعیین می‌شود. اهمیت صنایع کوچک و متوسط ( sme ) از آن جهت حائز اهمیت است که بیش از 96 درصد صنایع کشور در زمره صنایع کوچک (زیر 50 نفر شاغل) و متوسط (بین 50 تا 100 نفر شاغل) قرار دارند. صنایع کوچک و متوسط عمدتاً کاربر هستند، بنابراین توجه به اینگونه صنایع موجب ایجاد اشتغال پایدار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط معمولا زودبازده هستند و با سرمایه‌گذاری نسبتا کمتری در قیاس با صنایع بزرگ ایجاد می شوند، اظهار کرد: هر چند ارزش افزوده این صنایع پایین تر از سایر صنایع است ولی اینگونه صنایع محور اصلی توسعه متوازن صنعتی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه  لرستان دارای 21 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دولتی با مساحتی بالغ بر ۱۴۰۰ هکتار و یک شهرک صنعتی خصوصی (پتروشیمی لرستان) است، یادآورشد: منطقه ویژه لرستان (ازنا) در زمره مهمترین مناطق ویژه صنعتی کشور و زیر مجموعه شهرک های صنعتی استان محسوب می‌شود. با استقرار گمرک در منطقه، امکان صادرات و واردات کالا در استان و واحدهای صنعتی شرق استان  فراهم شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان اضافه کرد: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تابعه استانی بیش از 96 درصد صنایع استان نیز صنایع کوچک و متوسط بوده و عمده این واحدها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقرند.

وی تصریح کرد: لرستان دارای مزیت نسبی در رشته صنایع‌ شیمیایی، کانی غیرفلزی، صنایع تبدیلی، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، صنایع دستی، صنایع فلزی و ... است و این شرکت برای ایجاد برخی از صنایع و کسب و کارهای فوق از طریق مدل توسعه خوشه‌ای که مدلی جهانی و برگرفته از اقدامات یونیدو ( UNIDO ) جهت انجام فرایند توسعه اقدام کرده است.

رازانی افزود: خوشه سنگ، خوشه گلیم، جاجیم و ماشته استان، خوشه عسل و گیاهان دارویی از مهمترین خوشه های شناسایی شده استان است.

 مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان، عمده ترین مشکل واحدهای صنعتی بویژه صنایع کوچک و متوسط را کمبود نقدینگی برشمرد، خاطرنشان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "تولید و اشتغال" نامگذاری شده است، توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط در تحقق اهداف شعار سال بسیار موثر است  و بدون شک راه حل برون رفت از اصلی‌ترین مشکل جامعه که بیکاری بوده، رونق صنایع کوچک و متوسط است.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top