دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

 

کوهنوردی یکی از عمومی‌ترین رشته‌های ورزشی در کشورمان به شمار می‌رود.
 به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی افلاک ورزشی ،علاقه‌مندان به این رشته ورزشی فقط محدود به قشر خاصی نیستند و اغلب اقشار جامعه به ‌صورت مستمر یا محدود به فعالیت در این حوزه اقدام می‌کنند.
از سوی دیگر در کنار فعالیت‌های عمومی کوهنوردی در بخش قهرمانی نیز علاقه‌مندان به این رشته با حضور در گروه‌های مختلف در این حوزه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
در لرستان نیز به‌واسطه کوهستانی بودن اغلب شهرها شاهد حضور پررنگ کوهنوردان لرستانی در مسابقات مختلف و کسب مدال‌های رنگارنگ هستیم.
یکی از شاخه‌های اصلی کوهنوردی، سنگ‌نوردی است که به نظر می‌رسد با وجود داشتن استعدادها و پتانسیل‌های انسانی ویژه در این حوزه، نبود زیرساخت‌ها مشکلات زیادی را برای ورزشکاران ایجاد کرده است. به هر حال به نظر می‌رسد در صورت برنامه‌ریزی هدفمند و ویژه می‌توان شرایط را برای حضور پررنگ تر مردم در این حوزه مهیا کرد، چرا که این رشته ورزشی کمترین هزینه را برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به دنبال دارد.

ظرفیت‌های ویژه در رشته کوهنوردی
در همین زمینه رئیس هیأت کوهنوردی استان لرستان  بیان کرد: استان لرستان دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی در رشته کوهنوردی است.
«آرش قیاسیان» ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز موفقیت‌های زیادی توسط ورزشکاران لرستانی به دست آمده است.
وی افزود: به عنوان نمونه در سال جاری استان لرستان توانست با کسب یک مدال طلا و یک مدال نقره موفق به کسب مقام اول مسابقات دوی سرعت کوهستان شود.
قیاسیان اظهار کرد: همچنین در رشته سنگ‌نوردی نیز توانستیم یک مدال نقره به دست آوریم.
وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مناسبت‌های مختلف و اعلام فراخوان عمومی شرایط برای مشارکت مردم در کوهنوردی مهیا می‌شود.
 رئیس هیأت کوهنوردی لرستان عنوان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در بعد عمومی همایش‌هایی به‌صورت مکرر برگزار خواهند شد.
قیاسیان بیان کرد: ورزشکاران و کوهنوردان لرستانی همواره در صعودهای مختلف به قلعه‌های بلند جهان حضور فعالی دارند.
وی اضافه کرد: اکنون نیز چند کوهنورد لرستانی برای فتح قله‌های بالای 6 تا 7 هزار متر دنیا در تلاش هستند.

کمبود زیرساخت ها
رئیس هیأت کوهنوردی لرستان بیان کرد: با داشتن ظرفیت‌های بسیار زیاد در رشته سنگ‌نوردی امکانات و زیرساخت‌های موجود در استان پاسخگوی ورزشکاران نیستند.
وی ادامه داد: برای کسب هر چه بیشتر موفقیت باید امکانات موجود را به استانداردها نزدیک کنیم.
قیاسیان عنوان کرد: سنگ‌نوردی لرستان نیازمند به یک سالن استاندارد است و امیدواریم بتوان با حمایت مسئولان شرایط را برای ساخت این سالن تخصصی مهیا کرد.
رئیس هیأت کوهنوردی لرستان با اشاره به ایجاد قرارگاه کوهنوردی اشترانکوه در استان گفت: با توجه به تأمین زمینی به مساحت 6 هزار متر و با کمک مردم و اهالی منطقه شرایط برای ساخت قرارگاه کوهنوردی اشترانکوه مهیا شده است.
قیاسیان ادامه داد: به عنوان نمونه شاهد تغییرکاربری زمین، تخصیص 400 میلیون تومان اعتبار و دریافت مجوزها هستیم.
این مقام مسئول افزود:امیدواریم بتوانیم امسال شاهد اجرایی شدن این هدف باشیم.
وی اظهار کرد: ساخت قرارگاه کوهنوردی موجب جذب بیشتر کوهنوردان به لرستان، افزایش ماندگاری و کاهش هزینه‌های ورزشکاران می‌شود.
رئیس هیأت کوهنوردی استان عنوان کرد: لرستان تنها استانی است که از داشتن خانه کوهنوردی محروم است. امید می‌رود با حمایت مسئولان استان زمینه برای تشکیل این خانه تخصصی مهیا شود.

وجود 700 ورزشکار سازمان یافته
رئیس هیأت کوهنوردی استان ادامه داد: حدود 700 ورزشکار سازمان‌یافته زیر نظر این هیأت ورزشی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اکنون حدود 15 گروه دارای مجوز در لرستان وجود دارند.
وی بیان کرد: استقبال مردم از ورزش کوهنوردی بسیار مناسب ارزیابی می‌شود. حتی ورزشکاران سایر رشته‌ها در کنار ورزش تخصصی خود از کوهنوردی به عنوان رشته مکمل بهره می‌گیرند.
این مقام مسئول افزود: امیدواریم بتوان امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد توسعه بخش همگانی و قهرمانی کوهنوردی استان لرستان باشیم.
رئیس هیأت کوهنوردی استان عنوان کرد: رسیدن به این هدف امری قابل‌دسترس است، اما نیاز به تأمین امکانات و زیرساخت‌های لازم دارد.

گزارش :علی كامیاب

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top