دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سد معشوره جزو مطالبات بحق مردم استان است که نیازمند تصمیم‌گیری عاجل وزارت نیروست.

دکتر رضا میرزایی در گفت‌وگو با افلاک اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته تاکنون، در خصوص میزان تخصیص، نحوه اجرایی شدن، مشخصات سد معشوره و تاثیر آن در منطقه و پایین دست، توسط افراد غیرمطلع، غیر مسئول و غیر کارشناسی، در فضای مجازی، اطلاعات غیر واقعی و نادرستی به مردم داده می‌شود و این موضوع سبب ایجاد اختلاف نظر و مناقشه‌هایی بین شهرستان‌های واقع در حوضه کشکان و یا اعتراضاتی در برخی استانهای همجوار شده و این وضعیت نگرانی هایی در بین حق آبه بران پایین دست بوجود آورده است.

وی در خصوص مشخصات حوضه کشکان و آورد سالیانه آن و میزان تخصیص درخواستی لرستان برای سد معشوره گفت: مساحت حوضه آبریز کشکان 9500 کیلومتر مربع و میانگین آورد بلندمدت آن معادل 1.636 میلیارد مترمکعب در سال است.

میرزایی تصریح کرد: رودخانه کشکان چندین سرشاخه دارد و قرار است که سد معشوره فقط بر روی یکی از سرشاخه‌های آن در بالادست حوضه در منطقه ‎ ای به نام تنگ معشوره واقع در 45 کیلومتری شمال شرق شهرستان کوهدشت احداث شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید کرد: درخواست استان لرستان از وزارت نیرو تخصیص 100 میلیون متر مکعب سیلاب از حجم 1.636 میلیون مترمکعبی رودخانه کشکان است یعنی یک شانزدهم آب رودخانه و مابقی آب رودخانه کشکان که معادل 1.536 میلیارد مترمکعب است طبق روال طبیعی و در فصول مختلف در بستر رودخانه جریان دارد و هیچ اقدامی بر روی آن انجام نخواهد شد.

میرزایی اضافه کرد:  بنابراین سد معشوره براساس بخش کوچکی از سیلاب‏ ‎ های فصل زمستان و بهاره طراحی خواهد شد  بعبارتی سد معشوره برای کنترل مدیریت بخش کوچکی از سیلاب کشکان، در فصول زمستان و بهار که در مدت چند ساعت از حوزه لرستان خارج می ‎ شود احداث خواهد شد و تاثیری منفی بر روی دبی پایه رودخانه، حق آبه زیست محیطی و حق آبه پایین دست ندارد.

وی گفت: سد معشوره با هدف تامین آب شهرستان های کوهدشت و چگنی با اولویت شرب و صنعتی کشت ‎ های گلخانه ‎ ای و تامین حقابه بران پایین دست و ایستگاه ‎ های پمپاژ و موتور تلمبههای دارای مجوز حوزه شهرستان پلدختر و معمولان که از آب بهنگام رودخانه در پایین دست سد برداشت می ‎ کنند احداث خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه سد معشوره برای شهرستان پلدختر خیر و برکت است، افزود: بنده به عنوان فرزند پلدختر به مردم حوزه شهرستان پلدختر اطمینان می‌دهم که احداث سد معشوره نه تنها هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد، بلکه سد معشوره ضمانت سند آب و حق ‎ آبه ‎ های مجاز شماست و در صورت بروز خشکسالی در آینده، آب مورد نیاز آنها از سد رها سازی خواهدشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان با تاکید براینکه مساحت حوضه آبریز کشکان و سد معشوره و آب تولیدی آنها بطور کامل در گستره لرستان قرار دارد، یادآور شد: سد معشوره جزو مطالبات بحق مردم لرستان است که نیازمند تصمیم‌گیری عاجل وزارت نیروست.

وی با بیان اینکه هنوز تخصیص سد معشوره نهایی نشده و مقدار آن مشخص نیست و در این باره چیزی به ما اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: در سفر هیات دولت یازدهم به لرستان با دستور مستقیم رئیس جمهور، احداث سد معشوره تایید و مقدمات احداث آن مهیا شد و با توجه به پیگیری‏‎های مداوم مدیریت ارشد استان و نمایندگان لرستان در مجلس و توجیهات فنی و کارشناسی شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان صورت گرفته پس از طی مراحل اداری و قانونی و رفع موانع و مشکلات و ابلاغ تخصیص، سد معشوره اجرایی خواهد شد.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top