دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: علت تاخیر در به بهره ‎ برداری رسیدن سد کمندان، کمبود اعتبار است.

به گزارش افلاک، دکتر رضا میرزایی با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث سد کمندان با هدف تامین آب شرب ازنا و الیگودرز به میزان 18 میلیون متر مکعب و تامین آب شرب و کشاورزی 4300 هکتار از اراضی منطقه شروع شد، اظهار کرد: ارتفاع این سد از بستر رودخانه 64 متر، طول تاج آن 654 متر ، عرض سد در بستر 383 متر و عرض تاج آن در بالا 10 متر است.

وی ادامه داد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده که سیستم تخلیه آن به صورت سرریز آزاد بوده و حجم مخزن آن 28 میلیون متر مکعب، حجم تنظیم 72 میلیون متر مکعب و آورد رودخانه آن 81 میلیون متر مکعب است.

میرزایی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این سد تاکنون 71 درصد است که پرسنل آن به صورت دو شیفته (17 ساعت در شبانه ‎ روز) فعال هستند و کار می ‎ کنند.
مدیر عامل شرکت آب ‎ منطقه‌ای لرستان علت تاخیر در به بهره ‎ برداری رسیدن این سد را کمبود اعتبار اعلام کرد و  با بیان اینکه اعتبار مصوب این پروژه در سال 96، 26 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده و تخصیص آن برای امسال 9 میلیارد تومان است، افزود: از جمله مشکلات برسر راه سد کمندان مطالبات پیمانکاران، مشاور و تملک اراضی است.

وی با بیان اینکه تملک هزینه ‎ های جابجایی روستا از دیگر مشکلات پیش روی این سد است، بیان کرد: تاکنون 30 درصد هزینه‎ جابجایی روستاو 70  درصد تملک اراضی پرداخت شده و هنگامی‌که اعتبار تخصیص دهند مطالبات تملک و سایر را پرداخت خواهیم کرد.

میرزایی با اشاره به اینکه در اسفند ماه سال گذشته کار پروژه سد کمندان تمام شده بود که با شروع مسئولیتم به عنوان مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای برای جلوگیری از تعطیلی آن قراردادی با اختیارات هیات مدیره به ارزش چهار میلیارد تومان با پیمانکار پروژه منعقد کردیم، عنوان کرد: همزمان با این کار، تشریفات قانونی برای برگزاری مناقصه انجام و  پیمانکار پس از طی مراحل اداری و قانونی انتخاب شد و نگذاشتیم این پروژه یک روز تعطیل شود و هم اکنون پرسنل آن دو شیفته کار می‎کنند.

مدیر عامل شرکت آب ‎منطقه‌ای لرستان گفت: برای جابجایی روستای کمندان دو پیشنهاد داده شده است. اول اینکه با توجه به هدف اصلی از احداث سد که تامین آب شرب سالم و بهداشتی شهرهای ازنا و الیگودرز است، روستا را در محلی پایین‌تر از ساختمان سد انتقال دهیم. به نظرم این بهترین گزینه است که تعدادی از اهالی قبول کردند و مابقی قبول نکردند.

میرزایی با بیان اینکه پیشنهاد دیگر این است که در قسمت بالای سد محلی جانمایی و تقریبا تمام کارهای آن انجام شده تا روستا به آن نقطه انتقال داده شود، اضافه کرد: البته این محدوده را به پیمانکار و مشاور دادیم تا مورد بررسی و مطالعه قرار دهد؛ پکیجی برای انتقال فاضلاب روستا تعریف و طراحی کند تا از انتقال فاضلاب به پایین سد و آلودگی آن جلوگیری شود.

وی گفت: در حال حاضر منتظر نظر مشاور و توافق مردم هستیم تا بهترین گزینه را هم برای اهالی منطقه و هم سد برآورده کنیم.  

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top