دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: به شدت تولید در بخش دیم استان با چالش مواجه شده است.

به گزارش افلاک، دکتر عبدالرضا بازدار در جمع مسئولین حوزه نمایندگی ولی‌فقیه وزارت جهاد و برخی از استان‌ها درمورد وضعیت منابع و تخصیص آب استان، اظهار کرد: استان لرستان دارای 780 هزار هکتار زمین زراعی است که فقط 185 هکتار آن آبی است که یکی از موارد مهم دراین راستا تخصیص کم آب است. 

 
وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه استان لرستان دارای بارندگی مناسب و حدود 30 رودخانه دایمی و 11درصد آب جاری کشور را شامل می‌شود و تقریبا به طور متوسط 12 میلیارد مترمکعب خروجی آب از استان به سمت حوزه‌های آبخیز کرخه، کارون و.. می‌ریزد اما متاسفانه تخصیص آب بسیارکم است. 

 
رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان افزود: شاید در سالهای گذشته به دلیل مزیت بارندگی مناسب نیاز به این تخصیص نبوده اما در شرایط فعلی به دلایل تغییر شرایط اقلیم، به شدت تولید در بخش دیم را به چالش مواجه کرده است. به عنوان مثال سال گذشته با وجود حجم مناسب بارندگی اما به دلیل نوسانات و تراکنش بارندگی شاهد تولیدات کیفی نبودیم.  
بازدار در مورد ظرفیت و نوع روش استفاده از خاک اراضی استان، اضافه کرد: در کشور 45درصد اراضی آبی و بقیه دیم است، بنابراین باید برای یک پهنه 55درصدی برنامه جامع و علمی داشته باشیم و با رعایت نکات فنی ازمنابع خاک بهره‌برداری کنیم. 

 
وی خاطرنشان کرد: لرستان نسبت به استان‌های دیگر دارای منابع خاک مناسب و با مستعدتری است و این مزیت مناسبی است و بایستی این خاک رامدیریت کنیم. 

 
رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در زمینه گلخانه‌های صنعتی، بیان کرد: خوشبختانه دراین زمینه موفقیتهای خوبی حاصل شده به عنوان نمونه از7هکتار در سال گذشته در حال حاضر31هکتار گلخانه در زیر کشت داریم و13 هکتاراز آن اجرایی شده است. 

 
بازدار گفت: به دلیل تغییراقلیم و نوسنات دما در استان به ویژه گرمای بیش از حد در فصل تابستان باعث شده محصولات ما آسیب ببینند، بنابراین تنها راهکار ما کنترل محیط است و یکی ازاین روش‌ها احداث گلخانه است تا بتوانیم شدت آسیب محصول را کاهش دهیم و از تخریب خاک جلوگیری و بهره‌وری تولید را بیشترکنیم.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top