دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

‌استاد دانشگاه تهران گفت: باید دانشجویان بتوانند استانداردها را تحلیل و اجرا کنند.

‌به گزارش افلاک، دکتر ایرج نوروش در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، اظهار کرد: شما در کشورهای پیشرفته نمی‌بینید که دولت‌ها مالکیت داشته باشد و فقط نقش نظارتی دارند.

وی اظهار کرد: توسعه یافتگی با خصوصی‌سازی اقتصاد رابطه معناداری دارد. در همه کشورهای پیشرفته دولت فقط نقش نظارتی دارد اما کشوری مثل کره شمالی که کاملاً مالکیت عمومی در بخش اقتصاد مشاهده می‌شود و کاملا بخش اقتصادی دولتی دارد، دچار عقب ماندگی اقتصادی است. خصوصی سازی چابکی و خلاقیت ایجاد می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ایران اینکه می‌گویند باید قیمت همه سهم‌ها یکسان باشد، بزرگترین اشتباه است زیرا ممکن است هر واحد اقتصادی سهم‌هایی با ارزش اسمی متفاوت داشته باشند. همه کسانی‌که سرمایه‌گذاری می‌کنند دیگر سهامدار نیستند، سهام بخر و سهام بفروش هستند و از نوسانات بازار خرید و فروش سهم می‌کنند.

نوروش اضافه کرد: وقتی ترازنامه‌های شرکت‌ها را در ایران  مشاهده می‌کنید برخلاف آنچه آموزش می‌دهند و آنچه در دنیا رایج است، ما چیزی به نام صرف سهام نداریم و در بخش‌های بسیار مختلفی دچار مشکل هستیم. اینها باید بررسی شوند، انجمن علمی اینها را بررسی کند و نتایج را در نشریات منتشر کند.

وی با انتقاد از سیستم آموزش در کشور ادامه داد: در بخش آموزش حسابداری نیز اول باید زیر ساخت‌ها اصلاح شود. برای مثال باید در دروسی مثل میانه تمامی موارد IFRS (استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی) ذکر شود. پس چرا کتب این درس اینقدر کم حجم است؟ کتاب‌های درس میانه خارج از کشور را اگر به ایران برگردانیم  ٥ الی ٦ هزار صفحه می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اساتید باید همه این مسائل را تدریس کرده و برای هر یک مثال و تمرین حل کنند. ما باید برای تغییر کتاب‌های درسی هزینه کنیم چرا همه درس‌ها را به یک رشته تبدیل کردیم؟ مثلا حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری مالیاتی و ... چرا هر چیز را رشته به رشته کرده‌ایم؟ مگر می‌شود یک حسابدار همه این عناوین را نداند؟ چرا شورای گسترش وزارت علوم این طرح ها را تصویب می‌کند؟

‌نوروش افزود: در مقطع کارشناسی ارشد بازنگری‌هایی شده است. مثلا بعضی از دروسی که کتاب داشته‌ایم به عنوان منبع گذاشتیم و بعضی را که نداشتیم مثلا میانه 2 برای کسانی‌که وارد این رشته می‌شوند و باید پیش‎نیاز بگیرند به جای منبع درسی گذاشتیم. استانداردهای حسابداری که از مشکلات آموزشی است. یا برای حسابرسی در حسابرسی پیشرفته گذاشتیم. استانداردهای حسابداری ایران که مشکل آموزشی می باشد زیرا رشته ای به عنوان حسابرسی وجود ندارد  و رشته حسابرسی را به وجود آورده‌ایم که همه این‌ها مشکلات و بهم ریختگی‌های آموزشی است.

وی با انتقاد از کاربردی نبود علوم در ایران، اظهار کرد: در بحث کارشناسی ارشد و دکتری تحقیق‌ها می‌شود، پایان نامه‌ها چاپ می‌شود و در نهایت بایگانی می‌شوند و استفاده‌ای ندارند. باید دقت داشته باشیم تحقیقات‌مان به سمت مشکلات بازار بورس، مشکلات آموزشی حسابداری حرکت کند و به جای اینکه میدانی عمل شود، ابتدا تحلیلی بررسی شود و با سایر کشورها مقایسه شود.

این استاد دانشگاه تهران گفت: برای مقابله با این مسائل و مشکلات بورس باید  براساس اصول علمی یک بازار سرمایه اصلاحات لازم را انجام دهد و ارزش اسمی را بردارد و از افزایش سرمایه‌هایی که از ارزش اسمی انجام می‌شود جلوگیری شود. تمامی IFRS ها را ترجمه کند تا دانشجویان بتوانند استاندارد ها را تحلیل و اجرا کنند. کتاب‌ها جامعیت مطالب درسی زیر بنایی استانداردها را در بر بگیرد و بورس از سفته بازی خارج شود. بنابراین در ابتدا باید زیر ساخت‌ها تقویت شود. در این صورت فارغ‎التحصیلان با مهارت وارد بازار سرمایه و کار می‌شوند.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top