آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

‌مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: گفتمان‎سازی و ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه مهمترین رسالت آموزش و پرورش است.

‌دکتر گودرز کریمی‎فر در گفت‎وگو‌ با افلاک گفت: گفتمان‎سازی فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه به صورت اعم و مدارس به صورت اخص، مهمترین رسالت آموزش و پرورش است.

وی به فعالیت 10 پژوهش‎سرای دانش‎آموزی در استان اشاره کرد و افزود: این پژوهش‎سراها با رویکرد حمایت از طرح‎ها و ابتکارات دانش بنیان و کارآفرین تلاش می‎کنند تا بستر تحقیق و پژوهش را برای دانش آموزان علاقه‎مند و مستعد فراهم کنند.

کریمی‎فر خاطرنشان کرد: پژوهش در جهان امروز به عنوان پایه‎ی پیشرفت و توسعه جوامع مطرح است و پیشرفت‎های همه‎جانبه هم زاییده‎ی پژوهش‎های گسترده علمی است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تأکید بر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت، گفتمان‎سازی و ترویج روحیه تحقیق و پژوهش را در دستور کار خود قرار داده است، اضافه کرد: پژوهشکده تعلیم و تربیت با استفاده از صاحب‎نظران با سرلوحه قرار دادن نیازهای دستگاه تعلیم و تربیت با محوریت شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" تلاش می‎کند تا به کاربردی کردن علوم در سطح جامعه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش می‎تواند اتلاف وقت، سرمایه و اندیشه را به میزان زیادی کاهش داده و ما را در رسیدن به اهداف یاری کند، اظهار کرد: آموزش و پرورش در راستای حمایت از امر پژوهش و تربیت مربیان پژوهشگر و ارتباط بین نظام آموزشی با نظام پژوهشی و تحقیقاتی پژوهشکده تعلیم و تربیت را راه‎اندازی کرده تا بتواند با مدد گرفتن از نیروهای متخصص و دانشگاهی به اعتبارسنجی فعالیت‎ها و برنامه‎های دستگاه تعلیم و تربیت کمک کند.

کریمی‎فر، رویکرد این پژوهشکده را بومی‎سازی مطالعات پژوهشی در زمینه‎های آموزشی عنوان کرد و افزود: انجام پژوهش‎های علمی، آموزشی در زمینه تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش از جمله اهداف دیگری است که در این پژوهشکده موردتوجه قرار می‎گیرد.

وی از طرح معلم پژوهنده در سطح مدارس به عنوان اقدام دیگر آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: به منظور ترغیب به حل مسائل آموزشی و تربیتی از طریق پژوهش در عمل، توسعه اندیشه پژوهش‎گری در بین معلمان و كاركنان، بهره‎گیری از تجارب معلمان پژوهنده و نوآور و ارج نهادن به فعالیت‎های پژوهشی برنامه معلم پژوهنده در سطح مدارس اجرا می‎شود که از طریق آن همكاران فرهنگی می‎توانند به اقدام‎پژوهی در کلاس‎های درس و مدارس بپردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در ادامه به پژوهش‎سراهای دانش آموزی اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد شرایط و امكاناتی كه رشد خلاقیت‎ها و ارتقای دانش و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادهای آنان فراهم کند یكی از اهداف اساسی آموزش و پرورش است.

کریمی‎فر اضافه کرد: تحقق این هدف با توجه به تفاوت توانمندی‎های دانش آموزان و نیز كثرت جمعیت دانش آموزی مستلزم دسترسی به منابع و امكانات مناسب است، لذا آموزش و پرورش با متمرکز کردن امکانات پژوهشی در پژوهش‎سراهای دانش آموزی و استفاده از مربیان مجرب و متخصص تلاش می‎کند تا این هدف را  مدیریت کند.

وی اقدامات دستگاه تعلیم و تربیت را منحصر به این موارد ندانست و افزود: آموزش و پرورش در قالب مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی و پژوهشی تلاش می‎کند تا فرهنگ پژوهش را در بین دانش آموزان و فرهنگیان نهادینه کند و شعار سال هم مهمترین راهبردی است که محور این پژوهش‎ها قرار می‎گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد: محور توسعه استان نیروی انسانی متخصص و زیرساخت فرهنگی برای توسعه پایدار است و آموزش و پرورش هم با توجه به گستردگی و اهمیتی که دارد می‎تواند در این بخش یعنی تربیت نیروی انسانی مولد و فراهم کردن بستر مناسب فرهنگی برای توسعه پایدار تاثیرگذار باشد.   

کریمی‎فر در پایان به بحث اشتغال و بیکاری در استان  اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش با اجرای سیاست توسعه متوازن هدایت تحصیلی متناسب با نیاز جامعه و بازار کار تلاش می‎کند تا با تقویت رشته‎های فنی، حرفه‎ای و مهارتی بحث پژوهش‎های دانش بنیان و کاربردی را با رویکرد اشتغال‎زایی و کارآفرینی دنبال کند و در این راستا ضرورت دارد مراکز پژوهشی و دانشگاهی هم روی این دسته پژوهش‎ها بیشتر متمرکز شوند تا به توسعه پایدار استان در چشم‎انداز 1404 کمک کنند.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top