دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

  

عملکرد مطلوب شورای شهر وشهری در توسعه مدیریت شهری آیاهفت سین جدید شهرداری خرم‎آباد محقق می‎شود؟

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی افلاک ورزشی ،شوراهای شهر به عنوان تبلور و نمود مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، به نوعی مشارکت جمعی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مردم هستند.

از نظر دین و شریعت با توجه به تأکیدی که در سوره شورا بر آن شده است و نیز در قانون اساسی که ۶ اصل آن به اهمیت شوراها در نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد، اهمیت شوراها نمایان می‌شود. شوراها تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی به مفهوم کلمه و نمونه حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است. در قانون اساسی شوراها افزون بر شرکت در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، از اختیارات وظائف اجرائی نیز برخودارند.

'شوراهای اسلامی شهر' و 'شهرداری' به‌عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری، نقش مؤثر و اساسی در روند اداره شهر ایفاد می‌کنند. با توجه به این‌که شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند توسعه نقش آنها در امور مدیریت شهری و شهرداری، ضرورت غیر قابل انکاری دارد.

 

از جمله مسائلی که شوراها می‌توانند در آن نقش داشته باشند نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر و سرعت بخشیدن اجرای این پروژه‌هاست که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن اشاره شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، توصیفی – تحلیلی می‌باشد. در این پژوهش، ضمن استفاده از منابع و اسناد کتابخانه‌ای معتبر، از فواید آثار و حکمت‌های نهفته در شورا، نقش شورای شهر در بهبود مدیریت شهری و نقش شوراهای اسلامی در عمران و آبادانی روستاها سخن به میان خواهد آمد..

با اقدامات صورت گرفته در سالهای 94 و 95 از جمله ساخت پارک بزرگ شاپوری، پارک آبشار طلایی، پارک کاسیت، تعریض بخشی از املاک مرکز شهر مثل پل دارایی زاده، راستگر پل شهدا، نورپردازی خیابان شهدا، پارک سوار اسدآبادی، پیشرفت 80 درصدی ترمینال بزرگ شهری

اگر اعضای شورای شهر با همت بلند و حسن اخلاق خود به یاری شهردار خرم آباد بشتابند و وی را در این مسیر پر تلاطم و سخت با جدیت و پشتکار مثال زدنی یاری کنند، می توان خاطرات فراموش نشدنی زنده یاد مهندس ساکی شهردار فقید و خوشنام شهر خرم آباد به زودی تکرار خواهد شد.

اما حضور اعضای شورای شهر در مناطق محروم، حاشیه نشین و توانمند پشت بازار،درب دلاکان، فلک الدین، پشته، اسدآبادی، کوی علی آباد و ... انتظار مردم را نسبت به خدمت خالصانه و تلاش خاضعانه و عزم راسخ شهردار در خصوص فقرزدایی، حاشیه نشینی و محرومیت زدایی از همه مهمتر کار بزرگ این روزهای تیم یک دست شورای شهر و شهرداری در احداث بام دوم لرستان به نام بام خاطره های در منطقه پشت بازار و درب دلاکان بارقه امیدی از رضایت مندی و خرسندی مردم از مجموعه مدیریت شهری دربر خواهد داشت.

در این میان مردم فهیم و قدرشناس پشت بازار و درب دلاکان با قبول اقدامات انجام شده و رای به عملکرد مثبت شورای شهر و شهرداری در انتخابات آتی شورای شهر باز هم با اعتماد به این عزیزان جواب خدمات شایسته مدیریت شهری را بدهند. تا مردم در انتها منتظر اقدامات موثر شهردار و شورای شهر درخصوص توسعه مناطق محروم و توانمندی مناطق حاشیه نشین همچون مناطق یاد شده را دارند.

در این میان توسعه مدیریت شهری ونقش مبلمان شهری در جذب گردشگران وفعالان بخش خصوصی غیر بومی می تواند در توسعه اقتصادی شهر خرم آباد به عنوان مرکز استان بسیار تاثیر گذار باشد .

ودر این میان مهندس عیدی بیرانوند به عنوان شهردار مرکز استان وسابقه بیش از 25سال مدیریت شهری به همراه اعضای شورای شهر می توانند خرم اباد را به سمت توسعه سوق دهد .

یکی از شاخصه‌های مهم مبلمان شهری وابستگی به فرهنگ و هویت محلی آن است؛ آیا می‌توان با طراحی ایده‌های ساده، کم‌هزینه، به یک مبلمان شهری با نشانه‌های هویت قومی، محلی در خرم‌آباد دست یافت؟

نگاه زیبا شناسانه به طراحی، ساخت و اجرای مبلمان شهری، نیازمند گروه قوی باانگیزه‌های غیر کاسب‌کارانه است؛ گروهی که همت به تغییر ساختار شهر گمارده‌اند با همسو بودن با مدیران کارآمد و دلسوز در کوتاه‌مدت اساس و بافت زیرساخت‌ها را برای پروژه‌های بزرگ‌تر مهیا می‌کنند؛ وقتی با طراحی و تعبیه سطل‌های آشغال در خیابان‌ها و میادین شهر بتوان پیام‌رسان بهداشت عمومی شهر باشیم؛ هنگامی‌که در پارک‌ها و مکان‌های تفریحی، زیارتی، سیاحتی علائم چشم‌نواز برای هدایت و راهنمایی مردم شهر انجام دهیم؛ وقتی در ساعات پر رفت و آمد و هنگام برگزاری جشن‌ها و مراسم مذهبی، مسیر مردم را جهت‌دار کنیم و از به وجود آمدن گره‌های کور در ترافیک و حمل‌ و نقل اجتناب نماییم بدون تردید به اهداف رسیدن به مبلمان شهری سالم، کارآمد رسیده‌ایم.

مردم شهر خرم‌آباد نشان داده‌اند از طرح‌های کارشناسانه به شدت استقبال می‌کنند و در برابر الگوهای روزمره و گذرا و "باری به هر جهت" واکنش منفی داشته‌اند، لازم نیست در مقیاس‌هایمان برای کارهای اجرایی مبلمان شهری از طرح‌های چندبعدی و دور از دسترس استفاده کنیم، مردم لرستان به‌سادگی، بی‌شیله‌پیله بودن، مشهور خاص و عام هستند چرا از این گزینه در ساختار مبلمان شهری بهره نگیریم.

گزارش وعکس :محمود داودی نژاد ورضا میرزایی

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top