آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

ماموریت خطیری در سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب به آموزش و پرورش داده شده که مهمترین آن پرورش نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی است که نقش معلم در آن بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

توصیه‌نامه مقام و منزلت معلم در پنجم اکتبر ۱۹۶۶ در ۱۳ فصل و ۱۴۵ بند تهیه شده است. در این توصیه‌نامه، آموزش را یک حق انسانی، بنیادی و اساسی می‌داند، زیرا آموزش عمومی موجب پیشرفت اخلاقی و فرهنگی و توسعه اقتصادی و اجتماعی مستمر می‌شود و با توجه به نقش اساسی معلمان در پیشرفت آموزش، این توصیه‌نامه در نظر دارد که ضمانت لازم برای بهره‌مندی معلمان از مقام و منزلت متناسب با نقش فعال آنها در جامعه مهیا کند.

با نگاهی گذرا و تامل در این توصیه‌نامه می‌بینیم معلم‌ها علاوه بر اینکه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.

در دوران بعد از پیروزی انقلاب هم در عرصه جنگ تحمیلی حضور پررنگی داشتند و در کنار ترغیب دانش‌آموزان به حضور در جبهه‌، خودشان هم در جبهه‌ها حاضر شدند و مهمتر اینکه حتی در دوران دفاع مقدس هم فرآیند تعلیم و تربیت را تعطیل نکرده و کلاس‌های درس را در سنگرها برپا کردند.

معلمان پرورش نیروی انسانی و نسل‌های آینده را بر عهده دارند و نیروی انسانی نیز جایگاه مهمی در تولید ملی و اقتصاد و توسعه کشور دارد.

جایگاه معلم به عنوان مهمترین عنصر در هویت سازی فرهنگی و تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی از قداست بسیار بالایی برخوردار است و همه ما مدیون معلمان هستیم.

آینده کشور با لحظه به لحظه حضور معلم در کلاس درس مهندسی و طراحی می‌شود و معلم، نقش محوری و تعیین کنندگی دارد.

هرچیزی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود دارد، به برکت حضور معلمان در کلاس درس و جانفشانی و از خود گذشتگی این عزیزان در کلاس‌ها است.

اکنون اگر توسعه و پیشرفتی در جمهوری اسلامی وجود دارد و کلیه دانش آموزان تحت پوشش تحصیل علم بوده و جایگاه علمی کشور در بلندترین قله‌های علمی در مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد به برکت معلمان متدین و با ایمانی است که در نقاط مختلف کشور حضور دارند.

به جرات می توان گفت:یک معلم هم خودش و هم آثارش می‌تواند انسان ساز باشد. معلم بر اساس فطرت پاک و خداجویانه خود نمی‌خواهد و نمی‌تواند مخرب سرمایه اجتماعی باشد. 

معلم مطالبه گر، تکلیف گرا و مسئولیت پذیر بوده و در قبال سرنوشت جامعه مسئول است و این مسئولیت را با ظرافت به دانش‌آموزان منتقل می کند.

جایگاه و اهمیت کار معلم آنچنان مهم بوده که امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در جمله‌ای نقش و اهمیت معلمی را بسیار بالا دانست و گفت: مهمتر از نقش، مسئولیت معلم در قبال اداره جامعه است.

یادداشت از آرزو جافری

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top