دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرکل بیمه سلامت لرستان گفت: استمرار بیمه همگانی نیازمند حمایت دولت و مجلس است.

به گزارش افلاک، شاهدخت فتحی بیرانوند در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بیمه سلامت در لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: بیمه سلامت ایرانیان بزرگترین سازمان بیمه ای دولتی در کشور است که حدود ۵۵ درصد از جمعیت بیمه کشور  و حدود ۶۰ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده است،   موضوع  حائز اهمیت  این است که  از این جمعیت بیمه ای  فقط حدود ۱۵ درصد   بصورت مستقیم حق سرانه پرداخت کرده و مابقی ۸۵ درصد بدون پرداخت حق سرانه از خدمات بیمه ای برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: تراز منفی سرانه درآمد در مقایسه با سرانه هزینه سالانه سازمان بیمه سلامت به دلیل عدم توازن مناسب منابع و مصارف در این بخش موضوعی که قابل تامل بوده که منتج به زیان انباشته و افزایش بدهی‌های سازمان بیمه سلامت شده است. چنانچه این زیان انباشته جبران نشود،  پیش بینی‌شده بدهی سازمان بیمه سلامت در پایان سال ۹۶ به ۸۰۰۰ میلیارد تومان برسد و این درحالیست که در صورت عدم تخصیص منابع مالی پایدار توسط دولت و مجلس از طریق ایجاد منابع جدید، اختصاص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده کالاهای آسیب‌رسان به بیمه سلامت با چالش جدی مواجه خواهد شد.

فتحی تصریح کرد: براین اساس مشکلاتی همچون تاخیر طولانی مدت در پرداخت مطالبات پزشکان و سایر موسسات طرف قرارداد، افزایش مبلغ حق پرداختی از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد برای دارندگان دفترچه بیمه رایگان( بجزء افرادمورد حمایت بهزیستی و کمیته امداد)  کوچک شدن و کاهش سطح تعهدات بسته بیمه پایه ،کاهش ارائه خدمات تشخیصی_درمانی در سطوح دو وسه، عدم اجرای کامل بعضی از بسته‌های طرح تحول (حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم  وحضور پزشک متخصص مقیم در بیمارستانهای دولتی که از طریق افزایش دریافتی  پزشکان پیش بینی شده)  و در نهایت افزایش پرداخت از جیب بیماران را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه  لایحه بودجه ۹۷ توسط ریاست جمهوری تقدیم مجلس شده و با توجه به تخصیص‌های سال ۹۶ و سرانه هزینه‌ای بیمه سلامت انتظار می‌رفت با افزایش اعتبارات بودجه‌ای در سال آینده مواجه باشیم، تاکید کرد: متاسفانه بر اساس گزارش‌ها، بودجه سال ۹۷ بیمه سلامت با ۲ درصد کاهش اعتبارات در بودجه سال ۹۷ لحاظ خواهد شد.

فتحی بیرانوند افزود: از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری که تحت پوشش بیمه استان هستند ۶۰ درصد تحت پوشش بیمه سلامت هستند و تنها از این جمعیت ۱۵ درصد حق سرانه پرداخت می‌کنند و مابقی یعنی ۸۵ درصد بدون هیچگونه حق سرانه از خدمات بیمه‌ای برخوردار می‌شوند. درآمدهای وصولی حاصل از ۱۵ درصد فوق بین ۱۰ تا ۱۳ درصد کل هزینه‌کرد سالانه است و مابقی از ردیف ۱۰۹ و ۱۲۹ منابع دولت تامین می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه در صندوق کارکنان دولت در لرستان تراز منفی قابل توجهی در سرانه درآمدی نسبت به سرانه هزینه‌ای وجود دارد و قطعاً افزایش مناسب اعتبارات منتج به تصمیماتی در بیمه سلامت می شود و در صورت کاهش این میزان اعتبار شاهد طولانی شدن بازپرداخت به موسسات با تأخیری ۷ تا ۸ ماهه، مطالبات پزشکان و... خواهد شد. همچنین  در صورت کاهش میزان اعتبارات بیمه سلامت مجبوریم برای حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیم شدن آنها از جیب مردم این میزان را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور ۴۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داریم و چنانچه تخصیص بیمه سلامت کاهش یابد تا پایان سال ۹۶ این میزان زیان انباشته به ۸۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید، افزود: باید به دنبال ایجاد منابع پایدار باشیم و چنانچه افزایش مشارکت مالی مردم در پرداخت حق سرانه محقق شود می‌توان زیان انباشته را به حداقل رساند.

فتحی بیرانوند گفت: بودجه سازمان بیمه سلامت در لایحه دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه از مجموع ۱۰ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت در کشور قرار گرفتند سهم لرستان ۲۵۰ هزار نفر بوده است که بدون هیچگونه حق درمانی از سرانه بیمه استفاده می‌کنند که به دلیل عدم پرداخت مشارکت سالیانه افرادی که دارای بیمه همگانی سلامت هستند مراجعات‌شان به مراکز دولتی دانشگاهی محدود شده است.

وی با اشاره به اینکه چنانچه منابع مالی تخصیص یابد مجبوریم حق سرانه‌ای صندوق ایرانیان از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد حق مشارکت بیمه برسد، افزود: بر این اساس هر فردی که بخواهد دفترچه بیمه ایرانیان بگیرد باید ماهیانه ۲۰ هزار تومان پرداخت کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با تاکید بر اینکه هزینه‌های صندوق ایرانیان نیاز به بازنگری منابع دارد و باید همپوشانی با سایر بیمه‌ها نیز رفع شود، ادامه داد:  نیازمند تهیه پروتکل‌های علمی از طریق وزارت بهداشت هستیم. استمرار بیمه همگانی نیازمند حمایت دولت و مجلس و امیدواریم که این اعتبارات محقق شود.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top