دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع  استانداری لرستان گفت: تهیه نان سالم به عنوان مؤثرترین غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش افلاک، گودرز امیری در اولین همایش نان سالم احیاء سبک زندگی سالم با بیان اینکه میانگین سرانه مصرف نان در کشور ۱۵۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: سرانه مصرف نان در دنیا حدود ۲۵ کیلوگرم و به روایتی دیگر ۵۰ کیلوگرم است که این نشان می‌دهد نسبت میانگین مصرف نان در ایران بیش از 3 برابر دنیاست چراکه بخش اعظمی از آن دورریز است لذا توجه بیشتری را در حوزه تولید نان باید داشت.

وی خاطرنشان کرد: دولت سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه آرد و گندم را در بخش‌های مختلف و از طریق دستگاه‌های اجرایی مسئول واگذار می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با اشاره به اینکه بحث تولید نان سیکلی است که جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود، افزود: از تهیه بذر تا کشت، نوع کود مصرفی، فرآوری محصول، ارائه به کارخانه، نگهداری و نحوه حمل و نقل و پخش آن همگی در میزان کیفیت آرد و نان تولیدی دخیل هستند.

امیری با بیان اینکه آرد تحویلی به خبازان باید مورد آزمایشات مختلف قرار گیرد و نظارت کافی برای تولید آن وجود داشته باشد، تصریح کرد: نان جو در مواردی که امکان استفاده از نان گندم برای افراد وجود ندارد می‌تواند جایگزین خوبی برای نان تولیدی با گندم باشد.

وی با اشاره به آرد آزادپزی در برخی خبازی‌ها برای تولید نان با آرد دیگر نانوایی‌ها را یکسان دانست و اضافه کرد: با این تفاوت که دولت آن را با قیمت بالاتری به منظور جبران بخشی از نیازهای غله به افراد به شکل آزاد واگذار می‌کند که ممکن است یک سری مواد و افزودنی‌ها به این نوع آرد توسط خبازی‌های مذکور اضافه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نقش صنعت و معدن را در مورد نظارت، آموزش و کنترل کیفیت نان مهم تلقی کرد و افزود: نیاز است فرمانداری‌ها در بحث زمان، مکان و کیفیت پخت نان نظارت مستمر بر نانوایی‌ها داشته باشد زیرا تولید نان سنتی و صنعتی و نحوه نگهداری از آن به لحاظ کیفی مباحث مختلفی را داراست که این خود نیازمند به اقدامات تخصصی و کارشناسانه لازم در این حوزه است.

امیری کمک و همکاری مردم با دستگاه‌های نظارتی تاکید کرد و گفت: نیاز است نقد و مطالبه‌گری مردم در این حوزه به شکل منطقی و علمی وجود داشته باشد زیرا تولید نان با کیفیت موجب کاهش هزینه‌ و خسارت‌ها شده و میزان ابتلای افراد به بیماری‌های گوارشی را کاهش می‌دهد.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top