دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: مجتمع تحقیقات و فناوری جهاد دانشگاهی در بام لرستان بستر مناسب فعالیت‌های دانش‎بنیان است.

دکتر سید علی نادر دهقانی‌الوار در گفت‌وگو با خبرنگار افلاک اظهار کرد: عملیات اجرایی مجتمع تحقیقات و فناوری با تأکید بر حوزه گیاهان دارویی و با هدف کشت، فرآوری و تجاری‌سازی این گیاهان به ویژه گونه‌های در معرض انقراض طی سال گذشته توسط جهاد دانشگاهی لرستان آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ضمن تهیه طرح توجیهی و آماده‌سازی زمین و نیز استقرار تجهیزات مورد نیاز، بخش قابل توجهی از زمین مجموعه در قالب اهداف پژوهشی دفتر مرکزی که در سال 95 با عنوان هدف شماره چهار اعلام می‌شد، انجام شده است.

دهقانی‌الوار  در ادامه گفت: با توجه به ضرورت توجه به موضوع گلخانه و براساس اقداماتی که در شهرستان کوهدشت با حجم وسیع‌تری در حال انجام است، ساخت 5300 متر گلخانه در مجموعه 4.6 هکتاری مجتمع تحقیقات و فناوری خرم‌آباد برنامه‌ریزی شده است که براساس طرح توجیهی می‌بایست ظرف دو سال ساخته شود.

وی با بیان اینکه تاکنون دو واحد از این مجموعه به مساحت حدود 500 متر برای کارهای آزمایشگاهی و کسب دانش و تجربه همکاران ساخته شده است، افزود: خوشبختانه بخش زیادی از فرآیند ساخت، استقرار تجهیزات و تدوین الگو و مدل کاری این گلخانه‌ها توسط همکاران جهاد دانشگاهی استان انجام شده است.

دهقانی‌الوار خاطرنشان کرد: ضمن اینکه عملیات تسطیح و آماده‌سازی مابقی زمین مجموعه نیز انجام شده است؛ همزمان با احداث این سازه‌ها در فضای باز چندین گونه مهم گیاه دارویی از جمله آویشن، مرزه خوزستانی، به‌لیمو در حجم‌های محدود کشت شده و خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: در بخش سوم، کار مطالعه وسیعی روی گونه‌های با قابلیت کشت براساس شرایط اقلیمی استان انجام شده است؛ در نهایت بخشی از گونه‌های مورد مطالعه کشت شده که امیدواریم پاسخ مثبتی بگیریم.

وی با بیان اینکه در مجموع مجتمع تحقیقات و فناوری جهاد دانشگاهی در بام لرستان بستر مناسب فعالیت‌های دانش بنیان جهت فرآوری و تجاری‌سازی با تأکید بر گیاهان دارویی بوده است، گفت: این مجموعه توانسته است در تکمیل دانش تئوریک و توانمندسازی همکاران و همه کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند مؤثر باشد.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top