آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت تخریب پوشش گیاهی تنها مختص زاگرس نیست بلکه خیلی از نقاط کشور با این مهم دست و پنجه نرم می‌کنند.

رضا آریایی در گفت‌وگو با خبرنگار افلاک اظهار کرد: عوامل خیلی زیادی در تخریب پوشش گیاهی دخیل هستند و تنها قطع بی‌رویه درختان نیست که جنگل‌های کشور را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: چنانچه شرایطی مهیا شود تا سوخت فسیلی به صورت نفت و گاز در اختیار مردم قرار گیرد قطعاً استفاده از جنگل ساکنان و حاشیه‌نشینان جنگل برای زمستان نیز کاهش جدی خواهد یافت، ضمن اینکه فراموش نشود دولت‌ها در انتقال گاز به روستاها نقش پررنگی داشته‌اند و برای نمونه می‌توان وضعیت روستاهای فاقد گاز را از 10 سال اخیر تا به امروز بررسی کرد. معمولاً برای گازکشی‌ شهرها و روستاهای استان اعتبارات کلانی که معمولاً تأمین آن نیز زمان‌بر بوده هزینه شده است.

این دکترای مدیریت بحران، آفات نباتی، زوال بلوط، خشکسالی‌های پی در پی، کم‌بارشی شدید، تغییر اقلیم و سیلاب‌های مخرب را از دیگر عوامل تخریب پوشش گیاهی برشمرد، تصریح کرد: عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا این مسأله تخریب جنگل تشدید شود. سیلاب‌های مخربی که چند سال اخیر در استان شاهد بودیم منجر به جابه‌جایی حاصلخیزی خاک شده است.

آریایی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود فرهنگ‌سازی به ویژه برای حاشیه‌نشینان جنگل بوده هر چند چرای بی‌رویه دام نیز مزید بر علت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان تاکید کرد: رشد زیاد از حد جمعیت نیز از دیگر عوامل تخریب محسوب می‌شود که باید با فرهنگ‌سازی اهمیت جنگل و مرتع را به مردم گوشزد کرد تا آنان درک کنند پوشش گیاهی برای منطقه زاگرس لازم است و در جهت حفظ این ثروت ملی تلاش دوچندانی داشته باشیم.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top