دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از بازنگری طرح ارزیابی خط لوله انتقال گاز طبیعی 56 اینچ نهم گاز سراسری گستره اهواز-کوهدشت خبر داد.

به گزارش افلاک، نبی‎الله قائدرحمتی در جلسه کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی در رابطه با بازنگری طرح ارزیابی خط لوله انتقال گاز طبیعی 56 اینچ نهم گاز سراسری گستره اهواز-کوهدشت اظهار کرد: به موجب قانون، هیات وزیران تمامی واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظفند، طرح‎ها وپروژه‎های بزرگ تولیدی، خدماتی وعمرانی خود را پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی براساس ضوابط مصوب شورای‎عالی حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار دهند.

وی، ارزیابی زیست محیطی را یکی از عوامل موثر در پیشگیری و کاهش پیامدهای مخرب زیست‌محیطی دانست و افزود: رعایت نتیجه ارزیابی‎ها توسط مجریان طرح‎ها و پروژه‎ها الزامی است.

قائدرحمتی گفت: طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی خط لوله نهم گاز سراسری اهواز-کوهدشت در سال 89 تصویب و مجوز کمیته ماده 2 آن صادر شده ولی به دلیل نبود فعالیت و تغییرات جزئی و حساسیت‎های زیستگاهی مسیر عبور، طرح مربوطه با هماهنگی کارفرما"شرکت مهندسی توسعه گاز ایران" بازنگری و تهیه شد که براساس درخواست و مکاتبات صورت گرفته کارفرما، در دستور کار این جلسه قرار گرفت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: طول خط لوله 355 کیلومتر است که حدود 80 کیلومتر آن از لرستان عبور می‎کند.

وی با اشاره به تصمیمات گرفته شده در جلسه جهت انجام اصلاحات مورد نظرکمیته گفت: خط لوله مذکور از داخل منطقه شکار و صید ممنوع تالاب‎های پلدختر می‎گذرد، لذا بررسی مجدد و ارائه تمهیدات لازم جهت تخریب کمتر و رعایت حریم تالاب‎ها ضروری است؛ همچنین برآورد خسارات ناشی از عبور خط لوله و جابجایی خاک به علاوه ارائه تمهیدات لازم در خصوص برنامه جبران خسارات وارده در مسیر عبور از منطقه در طرح گنجانده و راهکارهای پیشگیری از اثرات منفی آن در محدوده تالاب‎ها دیده می‎شود.

معاون محیط زیست لرستان ادامه داد: همچنین تمامی واحدهای وابسته به عملیات  ساخت و ساز، راهسازی، کمپ­ها و کارگاه­های ساختمانی باید با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط ­زیست استان­، در خارج از مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌­های حساس و بکر و گذرگاه­‌های عبور حیات­وحش مورد جانمایی قرار گیرند.

قائدرحمتی یادآور شد: با توجه به عبور راه آهن از مراتع و جنگل‎های استان و افزایش خطرات حریق در مسیر برنامه مدیریتی و کنترلی بازنگری شده و در نقاط حساس به ویژه جنگلی دیده شوند و تمهیدات لازم جهت کنترل آتش سوزی در مسیرهایی که خطوط نفت، گاز و برق فاصله کمی نسبت به هم دارند ایجاد شوند واحداث پایگاه اطفای حریق در محدوده تالاب‎ها پیشنهاد می‎شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت تمامی پسماندها به ویژه خاک‎های مازاد پیش بینی و لحاظ شود، اظهار کرد: قطع اشجار بلوط منجر به تخریب پوشش گیاهی، تغییر اکوسیستم و فرسایش خاک خواهد شد و این اثر با شدت متوسط، قطعی، دایمی و مستقیم پیش بینی می‎شود بنابراین بررسی در محدوده‎های دارای جنگل‎های بلوط و جلوگیری از جنگل تراشی پیشنهاد می‎شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: همچنین میزان تخریب پوشش گیاهی به خصوص جنگل‎های بلوط غرب در محدوده استان که در مسیر طول خط لوله قرار دارد معین و راهکارهای جلوگیری از تخریب مشخص شود. برآورد دقیق خسارات زیست محیطی از جمله قطع گونه‎های جنگلی نظیر بلوط، جابجایی خاک و ارائه تمهیدات لازم در خصوص جایگزینی آن باید در طرح دیده شود.

قائدرحمتی به ضرورت ارائه محل تلاقی خط لوله با رودخانه‎های دائمی و فصلی، تالاب‎ها و تشریح آثار بر این اکوسیستم‎ها و راهکارهای تقلیل آثار سوء اثرات و ضرورت ارائه نقشه موقعیت محل احداث طرح نسبت به رودخانه‎های موجود اشاره کرد و گفت: در محدوده مطالعاتی لزوم بررسی دقیق اثرات احداث طرح بر روی آب‎های سطحی و زیرزمینی منطقه الزامی است.

وی به نصب تابلو یا مارکرهای هشدار دهنده در مسیر خط انتقال(به ویژه در محل تقاطع با رودخانه‎ها)تاکید کرد و گفت: کارفرما نباید از شن و ماسه بستر آبراهه‎ها به عنوان مصالح استفاده و نیاز خود را از طریق معادن کوهی فعال برطرف کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان به ضرورت بررسی اثرات تجمعی و ارائه برنامه دقیق از مدیریت و پایش زیست محیطی طرح اشاره کرد و با تاکید بر ایجاد واحد HSE در این پروژه بیان کرد: تمهیدات ایمنی مورد نظر برای اجرای خط لوله نظیر پوشش و عایق مناسب، سیستم‎های حفاظت کاتدی دائم و مونیتورینگ به صورت ON LINE و سیستم‎های نشت یاب اتوماتیک ایجاد شود.

قائدرحمتی با اشاره به اینکه تمامی حق و حقوق بهره برداران از مسیر به ویژه جوامع بومی ومحلی در مسائل اقتصادی اجتماعی طرح دیده و رعایت شود، اظهار کرد: ارائه وتهیه مجوزهای صادره از طرف سایر دستگاه‎های ذی‎ربط ازجمله میراث فرهنگی، شرکت آب منطقه‎ای، منابع طبیعی، امور اراضی، راه و شهرسازی و پدافند غیر عامل مورد تاکید است.

وی گفت: کارفرما موظف است هنگام عقد قرارداد با شرکت‎ها و پیمانکاران رعایت مسائل و ملاحظات زیست محیطی مصوب در طرح ارزیابی و قوانین مرتبط را قید کند و از هرگونه تسویه حساب با شرکت‎ها و پیمانکاران مربوطه قبل از پاکسازی محیط و رفع آلودگی‎های مربوطه  و رضایت محیط زیست و منابع طبیعی خودداری کند.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top