دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای از اجرای سومین آماربرداری منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی لرستان خبر داد.

دکتر رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار افلاک اظهار کرد: آب به لحاظ اهمیت، علاوه بر اینکه بعد از هوا مهم‌ترین ماده حیاتی است که زندگی انسان و همه موجودات زنده و نبات به آن وابسته است، بلکه مهم‌ترین زیرساخت توسعه همه‌ بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت، شرب، خدمات و سایر است و آب با توسعه اقتصادی رابطه مستقیم دارد.

وی ادامه داد: معمولاً کشورهایی می‌توانند به سوی توسعه گام بردارند که دارای آب کافی بوده و آن را بتوانند به درستی مدیریت کنند. این موضوع در مقیاس‌های کوچکتر منطقه‌ای، استانی و شهرستانی هم مصداق دارد.

این مسئول با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که کمبود آب همواره به عنوان یک چالش تاریخی مطرح است، اضافه کرد: بحث کم‌آبی در کشور ما یک موضوع جدید و ناشناخته‌ای نیست بلکه یکی از ویژگی‌های ذاتی کشور ماست.

میرزایی بیان کرد: بزرگترین چالش که در حال حاضر کشور را تهدید می‌کند، بحران آب است زیرا جایگزین ندارد. ما باید توهم فراوانی این ماده حیاتی را از سرمان بیرون کنیم و واقعیت‌های آبی کشور را ببینیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

این مسئول با بیان اینکه با این توصیف کشور ایران از نظر منابع آبی در شرایط سختی قرار دارد و منابع آبی ما محدود است و با این وضعیت چه باید کرد؟ گفت: یکی از کارهای پایه‌ای، ریشه‌ای و اساسی که باید انجام دهیم، تشکیل یک بانک اطلاعاتی دقیق از میزان منابع و مصارف‌مان است. ما هنوز آمارهایمان با حدس و گمان همراه است.

میرزایی اضافه کرد: شما همه می‌دانید آمار صحیح مبنای برنامه‌ریزی درست است، ما موقعی می‌توانیم برنامه‌ریزی درستی در رابطه با آب در بخش‌های مختلف مصرف داشته باشیم که آمار صحیحی از منابع و مصارف‌مان داشته باشیم. در همین راستا وزارت نیرو تصمیم گرفت در سال جاری با استفاده از مهندسین مشاور ذیصلاح، آماربرداری دقیقی از منابع و مصارف آب در کشور را انجام بدهد.

وی افزود: هدف از اجرای این پروژه مهم و اساسی، تعیین تعداد منابع آبی، به دست آوردن دقیق آب سطحی و زیرزمینی استان است. نتیجه این آماربرداری در طرح‌های مطالعاتی مختلف از جمله بیلان منابع آب، مدیریت صحیح حوضه‌های آبریز و استفاده در مطالعات طرح‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با تاکید بر اینکه  آماربرداری از منابع و مصارف آب، یک طرح مبنایی برای برنامه‌ریزی جهت مدیریت صحیح آب در استان است و یکی از شاخصه‌های توسعه محسوب می‌شود، ادامه داد: این پروژه در واقع یک حرکت بزرگ در سطح شرکت آب منطقه‌ای لرستان است و نگاه خیلی‌ها به خروجی، آن است که آمار صحیح می‌تواند نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری‌های آبی آینده و برنامه‌ریزی بهینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه این دوره آماربرداری، سومین آماربرداری از منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی است، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای لرستان، نیز همزمان با سراسر کشور کار آماربرداری از منابع و مصارف آب را در 11 شهرستان استان آغاز می‌کند.

این مقام مسئول، اعتبار این پروژه را دو میلیارد و 400 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: 6 شرکت مشاور در قالب 17 گروه آماربرداری شامل 50 نفر از نیروهای بومی برای انجام عملیات میدانی با نظارت کارفرما و زیرنظر مشاور از امروز کارشان را آغاز می‌کنند. مدت اجرای این پروژه یک سال است و تجزیه و تحلیل آمارها هم حدود یک سال زمان می‌برد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خاطرنشان کرد: قبل از شروع آماربرداری، به مدت سه روز، 16 ساعت کلاس آموزش و توجیهی جهت استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری و آشنایی با نرم‌افزارهای مربوطه برای افراد برگزار شده است.

وی افزود: آماربردارها باید به عنوان یک ایرانی و لرستانی، به مسأله آماربرداری با نگاه ویژه و تعصب و دقت بالا توجه داشته باشند، رعایت اصول فنی و مهندسی در اندازه‌گیری‌ها و تکمیل فرمت‌های مخصوص باید مدنظر باشد. امانت‌داری در تهیه آمارها و دقت در اندازه‌گیری‌ها مهم‌ترین فاکتوری است که باید رعایت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه از هم‌استانی‌های عزیز به ویژه کشاورزان و بهره‌برداران از منابع آبی انتظار داریم نهایت همکاری را با گروه‌های آماربرداری داشته باشند، گفت: البته در این خصوص در سطح استان اطلاع‌رسانی شده و از طریق معاونت عمرانی استانداری با کلیه فرمانداران و بخشداران و دهیاران و شوراهای اسلامی مکاتبه انجام شده است.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top