دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: وضعیت آبدهی رودخانه کشکان عادی شد.

رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار افلاک اظهار کرد: با پایان یافتن سال آبی 96-95 بحران آب رودخانه کشکان پایان یافت و وضعیت آبدهی این رودخانه عادی شد.

وی با اشاره به میزان آبدهی فعلی رودخانه کشکان در مقایسه با ماه گذشته، افزود: براساس آمار ایستگاه هیدرومتری کشکان – پلدختر که در خروجی این رودخانه نصب شده است، میزان آبدهی رودخانه کشکان بعد از کلیه مصارف در سرشاخه‌ها و بالادست، معادل 4.7 مترمکعب در ثانیه است که نسبت به آبدهی آن در مردادماه که 3.7 مترمکعب در ثانیه بوده حدود 34 درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: در سال جاری به علت افزایش سطح زیرکشت گونه‌های آبدوست به ویژه کاشت بی سابقه برنج، سیب زمینی، ذرت، هندوانه، چغندرقند و صیفی و افزایش دمای هوا، آبدهی رودخانه کشکان در آستانه خشکی قرار گرفت که با رهاسازی 6 مترمکعب آب در ثانیه از سد ایوشان، از خشک شدن رودخانه در پایین دست جلوگیری شد.

میرزایی اضافه کرد: افزایش آبدهی رودخانه کشکان به دلیل پایان فصل گرما و کاهش دمای هوا و به تبع آن کاهش تبخیر و تعرق و برداشت برخی محصولات کشاورزی در عرصه رودخانه کشکان است.

وی بیان کرد: در سال‌های آینده با راه‌اندازی شبکه تحت پوشش سد ایوشان، امکان رهاسازی آب از سد وجود ندارد، لذا از همین حالا باید به دنبال راهکار اساسی برای این مشکل باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص ارائه راه حل مقابله با بحران کم آبی رودخانه کشکان، خاطرنشان کرد: مهمترین راهکار جلوگیری از کاشت بی‌رویه محصولات آبدوست و اصلاح و تغییر الگوی کشت در اراضی تحت پوشش در حوضه رودخانه کشکان است.

میرزایی گفت: با توجه به تعامل بسیار خوبی که بین شرکت آب منطقه‌ای به عنوان تامین کننده آب و سازمان جهادکشاورزی به عنوان توزیع کننده آب در مزرعه و متولی اصلاح الگوی کشت وجود دارد و طی جلسات متعددی که داشتیم مقرر شد که قبل از کاشت گونه‌های آبدوست در ابتدای فصل اقدامات پیشگیرانه در این خصوص به عمل آید.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top