دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

یک روانشناس گفت: اگر در هنگام پرخاشگری نوجوانان وارد "بازی پینگ پنگ" شویم عصبانیت آنان بیشتر خواهد شد.

دکتر داوود کردستانی در گفت‌وگو با افلاک با اشاره به علل پرخاشگری در بین نوجوانان اظهار کرد: رفتارهای پرخاشگرانه در بین نوجوانان اشکال مختلفی ازجمله آزار و اذیت دیگران، پرت کردن، پاره کردن، فریاد زدن و... دارد. 

 
وی اضافه کرد: در دوران نوجوانی بروز تنش، استرس و عصبانیت به دلیل خصوصیات جسمانی طبیعی است اما زمانی که این حالات از میزان خاصی بالاتر رود، غیرقابل قبول است. همچنین بروز پرخاشگری در سن نوجوانی در بین پسران بیشتر از دختران است.

 
کردستانی با اشاره به اینکه با کوچکترین رفتار نمی‌توان نوجوانان را پرخاشگر تلقی کرد، ادامه داد: دلایلی که باعث می‌شود نوجوان برچسب پرخاشگری بخورد ریشه‌های مختلفی دارد که بزرگترین آن الگوبرداری است.  اختلال روانی از دیگر علل بروز افسردگی در بین نوجوانان به شکل پرخاشگری است. 

 
وی افزود: مشکل نوجوان با دوستان، مدرسه، افت تحصیلی، تحقیر و توهین از دیگر علل بروز پرخاشگری است. مشاهده فیلم با صحنه ‎ها و بازی ‎های کامپیوتری نیز از علل پرخاشگری بین نوجوانان است که متاسفانه والدین توجه چندانی به این قضیه ندارند. متاسفانه ما کنترلی روی نوجوانان نداریم و یادگیری ‎ ها و الگوبرداری آنان از الگوهای غلط زمینه ساز مشکلاتی بزرگ است. 

 
کردستانی اظهار کرد: پرخاشگری نوجوانان یک شبه اتفاق نمی ‎افتد و روند آن از دوره کودکی شروع شده و به مرور بروز پیدا می‎ کند. اگر سیستم خانواده به صورت آمرانه و دیکتاتوری بدون در نظر گرفتن نیازهای کودکان و نوجوانان باشد، باعث بروز پرخاشگری خواهد شد. 

 
وی ادامه داد: نوجوان در دوران نوجوانی حس استقلال طلبی دارد و اگر والدین این قضیه را نپذیرند و آن را کنترل نکنند شاهد پرخاشگری فرزند خود خواهند بود. : اعضای خانواده باید مهارت ‎ های کنترل خشم و ابراز عصبانیت را به افراد یاد دهند. متاسفانه بسیاری از خانواده ‎ های ما مهارت کنترل خشم را ندارند و همین قضیه باعث بروز درگیری و تبعات بعدی آن خواهد شد. 

 
این روانشناس گفت: باید در هنگام عصبانیت نوجوان به او فرصت دهیم که مقداری از پرخاشگری خود را بروز دهد و بعدا در زمان مناسب دلیل عصبانیت را با او ریشه یابی کنیم. 

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top