دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

یک دکترای اقتصاد گفت: اقتصاد زیرزمینی بر پیکره اقتصاد آسیب می‌رساند.

مسعود سعادت‌مهر در گفت‌وگو با افلاک اظهار کرد: به مجموعه فعالیت‌های اقتصادی که دور از چشم دولت و خارج از چهارچوب قوانین و مقررات صورت می‌گیرد اقتصاد زیرزمینی می‌گویند.

وی اضافه کرد: اندازه دقیق اقتصاد زیرزمینی با توجه به اینکه آمار و اطلاعات آن در حساب‌های مالی ثبت نمی‌شود، مشخص نیست اما می‌توان حدس زد که اقتصاد زیرزمینی سهم بزرگی از اقتصاد ایران را شامل می‌شود زیرا عواملی وجود دارد که باعث ایجاد این پدیده در کشور شده است.

سعادت‌مهر با اشاره به عوامل پدیدآورنده اقتصاد زیرزمینی در کشور ایران، تصریح کرد: بار مالیاتی زیاد یکی از این علل است. هنگامی که نرخ مالیات زیاد باشد برخی از فعالیت‌های اقتصادی برای فرار از مالیات پنهان شده و غیرقانونی می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور لرستان خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات سختگیرانه نیز باعث می‌شود افراد و شرکت‌ها به جای اینکه مسیر قانونی را طی کنند، وارد اقتصاد زیرزمینی می‌شوند.

وی افزود: پایین بودن درآمد سالانه جامعه باعث شده که برخی از افراد و گروه‌ها به شغل دوم روی آورند و از آنجا که داشتن دو شغل همزمان غیرقانونی است لذا کار دوم به صورت زیرزمینی انجام می‌شود. ورود کالا و خدمات وارداتی به کشور نیز حجم بزرگی از اقتصاد زیرزمینی را تشکیل می‌دهد.

این دکترای اقتصاد با اشاره به ضربه اقتصاد زیرزمینی به بدنه اقتصاد کشور، گفت: ثبت نشدن اطلاعات اقتصاد زیرزمینی در حساب‌های مالی باعث می‌شود که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان، اطلاعات درستی در دست نداشته و لذا برنامه‌ریزی‌های آینده دچار مشکل شود. از آنجا که در اقتصاد زیرزمینی فرار مالیاتی وجود دارد، لذا درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش می‌یابد و سیاست‌های مالی کارایی لازم را نخواهند داشت.

سعادت‌مهر ادامه داد: از آنجا که اندازه اقتصاد زیرزمینی کاملاً مشخص نیست لذا سیاست‌های پولی و مالی نیز کارایی ضعیفی خواهند داشت.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top