دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: فرسایش خاک در استان به طور میانگین 15 تن در هکتار است.

شیرزاد نجفی در گفت‌وگو با افلاک اظهار کرد: لرستان دارای دو حوضه آبریز اصلی کرخه با مساحت 1 میلیون و 600 هزار هکتار معادل 60 درصد مساحت استان و حوضه دز با یک میلیون و 200 هزار هکتار(معادل 39 درصد مساحت استان) را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: حجم روان‌آب‌های کل لرستان 12 میلیارد مترمکعب است و فرسایش خاک در این منطقه به طور میانگین 15 تن در هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اضافه کرد: سال گذشته 14 بند خاکی با حجم 7.5 میلیون مترمکعب احداث شده است.

نجفی گفت: با عملیات آبخیزداری در هر هکتار 520 مترمکعب آب ذخیره می‌شود و سبب کاهش 8 تنی رسوب و افزایش 120 کیلوگرم پوشش گیاهی در هکتار می‌شود.

وی با بیان اینکه روش‌های نادرست بهره‌برداری از زمین سبب تشدید فرسایش می‌شود، عنوان کرد: قطع بی‌رویه درختان، چرای بیش از حد، توسعه بی‌رویه اراضی دیم، شخم در جهت شیب، معدن‌کاری و جاده‌سازی در تشدید فرسایش خاک مؤثر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: برخی از گیاهان زراعی، پوشش یکنواختی را ایجاد می‌کنند و تراکم آنها نسبتاً خوب است و بنابراین فرسایش را می‌تواند تاحدودی کنترل کند.

وی یادآور شد: مهاجرت روستائیان به شهر، سطح پایین فن‌آوری تولید محصولات کشاورزی و... زمینه های فرسایش و تخریب منابع خاک را به دنبال دارد.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top