‌معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از تولید کاغذ سنگی در استان خبر داد.

‌جمال مومیوند در گفت‌وگو با افلاک، در رابطه با مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی این سازمان در راستای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در حال حاضر روی مواد معدنی استان کار می‌کنیم که مهم‌ترین آنها سنگ گوهره است. بازار فروش این سنگ مقداری دچار مشکل شده که به خاطر تغییر سلیقه و کاهش سوخت و ساز در کشور است.

وی با بیان اینکه سنگ گوهره به خاطر شوره زدن در بنای ساختمان با محدودیت استفاده می‌شود، افزود: در همین راستا به دنبال عایق کردن این سنگ‌ها با رنگ‌های مخصوص هستیم که در این رابطه مکاتباتی با اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور داشته‌ایم و مقدمات کار از جمله جلسات و گفتمان تحقیقاتی آن انجام شده است.

مومیوند ادامه داد: در راستای توسعه بازار نیز مطالعات نیازسنجی با بدنه کارشناسی سازمان انجام شده و جلساتی با معاونت معدن، صنایع و تجارت داشته‌ایم تا در پروژه‌هایی استان، کشور و بیرون از مرز، از این سنگ‌ها به کارگیری شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: همچنین یک ماه پیش اولین مجوز پایانه سنگ از سوی سازمان توسعه تجارت را گرفتیم تا در این حوزه، محلی را برای صادرات ویژه سنگ داشته باشیم. این مکان می‌تواند جایی برای صادرات و برند سنگ استان باشد و افراد مطمئن شوند سنگی که از این پایانه می‌آید، تأییدیه فنی دارد و قطعاً سنگ خود استان است.

وی از دیگر اقدامات به مطالعه روی معادن قیر طبیعی استان اشاره کرد و گفت: در این راستا به صورت ویژه روی مصارف، روش استخراج و گمانه‌زنی‌های وجود ذخایر آن در استان کار می‌شود.

مومیوند از تولید کاغذ سنگ با استفاده از کربنات کلسیم معادن استان خبر داد و افزود: تکنولوژی این کار بسیار بالاست و ما منابع بسیار غنی بخصوص در الیگودرز از سنگ آهک داریم که می‌توانیم با تولید این نوع کاغذ از قطع بی‌رویه درختان نیز جلوگیری کنیم. این فناوری یکی از طرح‌های حامی محیط زیست بوده که تکنولوژی آن تنها در اختیار چند کشور است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: در رابطه با بازار هدف و فناوری آن با یک سرمایه‌دار چینی جلسه داریم که روی مصارف، تولید و تکنولوژی آن صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: این کاغذ ضد آب بوده و پس از آسیاب سنگ آهک و ترکیب آن با یک نوع پلیمر به دست می‌آید که به صورت ویژه پیگیری آن هستیم و تا چند ماه آینده کلنگ احداث این طرح زده می‌شود.

مومیوند به مطالعه روی آهک هیدراته پلدختر اشاره کرد و گفت: در این رابطه به نتایج خوبی رسیده‌ایم و منجر به حضور دو سرمایه‌گذار خارجی و داخلی شده است تا بر روی بازار هدف آن نیز کار کنیم.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تشکیل اتاق‌های فکر در سازمان را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: در این اتاق‌ها از اساتید و دانشمندان حوزه‌های اقتصاد و صنعت استفاده شده و ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها داشته‌ایم.

وی یادآور شد: با همکاری اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان روی کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مطالعاتی داشته‌ایم و در این راستا پکیجی تهیه شده است. مطالعه معادن فلزات و زون آنها را در دست اقدام داریم که با تأمین اعتبار در اسرع وقت پیگیری می‌شوند.

مومیوند به وجود معادن سرب و روی در نواحی شمال استان اشاره کرد و ادامه داد: همچنین گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با وجود طلا در استان است که نیاز به مطالعات ویژه دارد که نیاز به تأمین اعتبار در این راستا است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: در حوزه معدن شناسایی کامل استان، پی‌جویی و اکتشاف معدنی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید حتماً پیگیری شود. متأسفانه موضوع استخراج و روش‌های آن در استان تا اندازه‌ای قدیمی هستند و باطله‌های زیادی دارند.

وی با بیان اینکه در کشورهای با تکنولوژی استخراج بالا، باطله سنگ وجود ندارد، افزود: بهره‌برداری لازم از معادن استان نیاز به مطالعات بیشتری دارد و باید روی آن بیشتر کار شود.

مومیوند خاطرنشان کرد: بیشتر معادن ما در مناطق جنگلی و حفاظت شده قرار دارند که برداشت از آنها موجب تخریب محیط زیست می‌شود؛ باید با استخراج به صورت زیرزمینی از این کار جلوگیری کرد که در این راستا قرار است یکی از معادن را به این صورت مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اضافه کرد: در این رابطه مذاکراتی داشته‌ایم و طرح اولیه آن تهیه شده و این کار در کشور برای اولین بار است که انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با فراوری سنگ نیز مطالعاتی داشته‌ایم و نیاز به مطالعه بیشتر در این رابطه داریم چراکه حلقه مهم چرخه سنگ موضوع فروش آن است که باید به صورت جدی پیگیری شود تا به سهم واقعی خود در کشور و دنیا دست پیدا کنیم.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی