آخرین ها

دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: بزرگ‌ترین چالش معلولان، توزیع ناعادلانه و نابرابر فرصت‌ها و تبعیض در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیطی و مسائل فرهنگی است.

‌به گزارش افلاک، اسدالله حیدری در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلول اظهار کرد: شعار امسال روز معلول، «جهانی فراگیر و برابر برای همه» است که تحقق این شعاردر گرو رعایت عدالت در توزیع فرصت‌ها و امکانات اجتماعی است و تا حقوق اولیه بزرگ‌ترین اقلیت اجتماعی «معلولین» برآورده نشود، عملاً غیر ممکن است.

وی افزود: مهمترین نیازهای معلولین و حفظ کرامت آنها، مبتنی بر حضور در اجتماع، مستقل زیستن، تحصیل، ورزش و سایر نیازهای اساسی آنها است.

حیدری اضافه کرد: بزرگ‌ترین چالش معلولان توزیع ناعادلانه و نابرابر فرصت‌ها و تبعیض در حوزه‌های اقتصادی(اشتغال، عدم تامین حداقل معیشت، عدم تحقق سهم ۳ درصد استخدام، مسکن، عدم مناسب‌سازی اماکن عمومی و...) و مسائل فرهنگی است.

مدیرکل بهزیستی لرستان ادامه داد: خیلی از مسائل ذکر شده در قانون جامع معلولین مشخص شده که متاسفانه به‌دلایل مختلف دستگاه‌های اجرایی از اجرا و تعهد به آنها، بی‌تفاوت بوده‌اند. البته استاندار و معاونین ایشان همواره پشتیبان و حامی حقوق معلولین در برنامه‌ها و جلسات بوده و هستند و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز این حمایت‌ها را جدی بگیرند.

وی یادآور شد: براساس قانون جامع حقوق معلولین بنیاد مسکن و راه و شهرسازی موظفند ۱۰درصد ساخت مسکن را به معلولین تخصیص دهند و زمین موردنیاز ساخت مسکن آنها را تامین کنند.

حیدری با تبیین مسائل و مشکلات مناسب‌سازی معابر عمومی اظهار کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر به اندازه سال‌های گذشته مناسب‌سازی معابر صورت گرفته، به‌طوری‌که در سال ۹۴ حدود ۱۳۳هزار مترمربع  و در 6 ماه اول سال ۹۵ حدود ۱۱۹ هزار مترمربع مناسب‌سازی شده که در این‌جا از حمایت‌های معاون عمرانی استاندار و شهرداری‌ها تقدیر به‌عمل می‌آید.

وی ادامه داد: استراتژی دولت تدبیر و امید در خصوص معلولیت و معلولین که با دستور ریاست سازمان بهزیستی کشورابلاغ شده است، پیشگیری و توانمندسازی است که در بعد پیشگیری غربال‌گری بینایی، شنوایی، ژنتیک دانش‌آموزی و پیش از ازدواج و برنامه‌های مشاوره و آگاه‌سازی از معلولیت‌ها است.

حیدری با تبیین اقدامات بهزیستی لرستان در خصوص مسکن معلولین گفت: حدود ۳ هزار و ۲۵۷ واحد مسکونی تا به حال ساخته شده و ۹۶۲ واحد نیز در دست اقدام است.

وی میزان معلولین تحصیل‌کرده و جویای کار در لرستان را ۴۶۹ نفر برشمرد و افزود: ۲۸۵ نفر از آنها لیسانس و ۵۶ نفر نیز کارشناس ارشد دارند و باید از طریق تشکل‌ها و نهادهای مردمی مشکل اشتغال آنها مرتفع شود البته برای حدود ۵۷۱ نفر از معلولین روستایی از طریق سرمایه کار و استاد شاگردی و برای ۲۳۰ نفر از افراد تحصیل‌کرده نیز اشتغال ایجاد شده که این کافی نیست و نیازمند تلاش بیشتر در راستای رفع مشکل اشتغال معلولین است.

مدیرکل بهزیستی لرستان در پایان با اظهار امیدواری در خصوص اجرای قانون جامع حقوق معلولین و حفظ کرامت آنها، خواستاراحقاق مطالبه جدی حقوق آنان در زمینه توانمندسازی و استقلال معلولین شد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاه توانمندی معلولین برپا شد و گروه سرود ناشنوایان با زبان اشاره سرود ملی را اجرا کردند و گروه سرود روشندلان و گروه موسیقی معلولین شهرستان الیگودرز نیز به اجرای برنامه پرداختند.

در پایان این مراسم نیز از ۱۵ افتخارآفرین پارالمپیک و مسابقات آسیایی، نخبگان علمی، فرهنگی و کارآفرین، با اهداء لوح و هدایایی تقدیر شد.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top