دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی لرستان گفت: برق روستاهای استان از طریق انرژی‌های برق آبی تامین شود.

داریوش حیدری در گفت‌وگو با افلاک اظهار کرد: یکی از پتانسیل‌های ارزشمند در منطقه زاگرس وجود رودخانه‌های خروشان با دبی آب بالا و امکان تأمین انرژی برق‌آبی است.

وی ادامه داد: انتقال خطوط گاز به عنوان یک کار توسعه‌ای روستا مستلزم عملیات اجرایی انتقال خطوط در مرتع و جنگل، تردد ماشین‌آلات، عملیات خاکبرداری و خاکریزی و لوله‌گذاری است و این مهم باعث تخریب فضاهایی در جنگل می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این پروژه علاوه بر قطع درختان و تخریب خاک موجبات دپوی مصالح شده و نهایتاً قسمت‌های دیگری از جنگل و مرتع تخریب می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه  هزینه گازرسانی به روستاهای استان بالاست، بیان کرد:  این مهم نیازمند ماشین‌آلات راهسازی و پمپاژ گاز است.

وی تصریح کرد: انتقال گاز و شبکه آن به روستاهای جنگل‌نشین ضمن اینکه نیاز به اعتبارات سنگین دارد علاوه بر آن احداث خطوط انتقال گاز به روستاها موجبات تخریب خطوط لوله و حذف جنگل‌ها و تخریب مراتع را به دنبال دارد.

این مسئول اضافه کرد: یکی از کارهای ارزشمندی که پیشنهاد می‌شود نصب توربین برق‌آبی در کانال‌های آبی و رودخانه‌ای بوده که امکان نصب توربین دارند و اعتبار آن غیرقابل مقایسه با انتقال گاز است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی لرستان گفت: این امکان را داریم که در زاگرس هزاران روستای در حاشیه رودخانه‌ها را از انرژی برق‌آبی بهره‌مند کنیم.

وی یادآور شد: انتقال گاز ده‌ها برابر توربین‌های برق‌آبی هزینه دارد و توربین‎ها توجیه اقتصادی دارند و در راستای حفظ و صیانت جنگلی موثر است.

حیدری با اشاره به اینکه براساس نظر فائو قیمت هر درخت بلوط 200 هزار دلار است، بیان کرد: آتش‌سوزی و تغییر اقلیم باعث تخریب عرصه‌ها شده است.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top