دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

 

یک کارشناس آبزی‎پروری گفت: تعداد بسیار زیادی از ماهیان ترانس ژن در سال 1989 تولید شد.

 

«غلامحسین اکبری»  در گفت‎وگو با خبرنگار افلاک ورزشی، اظهار کرد: اصلاح نژاد موجودات، تولید محصولی از موجود با دست بردن در ژن‎ها از نظر مطلوب کردن صفات به‎طور دلخواه بوده و در واقع محور اصلی اصلاح نژاد، به‎گزینی است.

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از DNA های هورمون رشد و دیگر ژن‎های پستانداران، مرغ و خود ماهی به‌منظور تسریع رشد به داخل تخم‎های ماهی منتقل می‎شوند. با وجود این، نتیجه این انتقال به میزان زیادی به عملکرد درست عناصر تنظیم‌کننده بستگی دارد. البته این ژن‎ها برای انتقال به هر گونه‎ای ممکن است مطلوب نباشند.

 

اکبری با اشاره به علل نامطلوبی، تصریح کرد: عملکرد اختصاصی بافت غیرمطلوب و اثرات جانبی که به مختل کردن دیگر عملکردها منجر می‎شود از جمله این علل است.

 

این پژوهشگر با اشاره به تعریف ماهی ترانس ژن(اصلاح نژاد شده)، گفت: این ماهی دارای یک یا بیشتر از یک ژن خارجی می‎شود. ژن‎های خارجی به‎طور انتخابی با تزریق میکروسکوپی در داخل تخم وارد می‎شوند. این پروژه در علم مهندسی ژنتیک در سال 1970 هم‌چنین 1980 انجام شد. ممکن است تزریق میکروسکوپی چنین ژن‎هایی در داخل تخم حیوانات تولید موجودات ترانس ژن را کند. این تکنیک بعداً برای ماهی به‎کار برده شد و شمار بسیار زیادی از ماهیان ترانس ژن در سال 1989 تولید شد.

 

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات می‎توان به ماهی سالمون اقیانوس اطلس اشاره کرد که به آن، ژن پروتئین ضد انجماد از ماهی فلاندر قطب تزریق شد، این کار به‌منظور مقاومت در برابر دماهای پائین آب‎های قطب در سالمون انجام شد به‎طوری‎که زیستگاه این سالمون می‎تواند تا آب‎های قطبی هم کشیده شود و در نتیجه به سرما خیلی مقاوم‎تر شده‎اند.

 

اکبری افزود: همچنین ماهیان خوراکی قزل‎آلا، تیلاپیا و گربه ماهی و ... که ژن هورمون رشد را از انسان، موش و دیگر پستانداران دریافت کرده‎اند تا اصلاح نژاد به‌منظور تولید گسترده این ماهیان انجام شد.

 

این محقق خاطرنشان کرد: هم‌چنین می‎توان ژن مقاومت به بیماری و ژن مقاومت محیطی مثل متالوتیونین(که با فلزات سنگین باند می‎شود و از اثر سمی و بیماری‎زایی آنها جلوگیری می‎کند) که اگر به ماهی منتقل شوند ماهی‎ها را در برابر فلزات سنگین حاصله از فاضلاب کارخانجات و یا نفت کش‎ها و... مقاوم می‎کند.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top